Op dit moment opent in Gent een grote tentoonstelling bij SMAK, helaas heb ik daar dus gisteren weinig van meegekregen. Maar ondertussen zijn ook de open studio’s in HISK. Een instituut dat vergelijkbaar is met de Nederlandse Ateliers of Rijksacademie, maar dan kleiner en toch wel anders. De sfeer is er opvallend open.
Hier een selectie van interessante ateliers die om diverse redenen opvielen.
Alice de Mont valt op vanwege haar context gerelateerde sculptuurwerk. Het lijkt daarbij ook de vraag te stellen vanuit welk perspectief beeld benaderd wordt.
Opvallend genoeg is er slechts 1 schilder aanwezig; Andris Eglitis. Hij is een echte schildersschilder die als pigment gewone aarde gebruikt. Zijn werken hebben dan ook een enorme textuur. Deze is echter niet in verf maar in echte materie. Zekere vormen van Romantiek zijn hem overduidelijk niet vreemd.
Conny Kuilboer maakt opvallend luchtig en sympathiek werk. Een visuele grap maar dan wel serieus genoeg zodat je jezelf als toeschouwer niet belachelijk voelt en er ook om mee kunt glimlachen.
Opvallend is ook dat er typische alchemistische kunstenaars aanwezig zijn. Daniel Rodiger is er een van en hij maakt werk uit etenswaar. De eerder genoemde Andris Eglitis is in zekere zin ook een alchemist en ook Sara Bjarland (verder naar beneden) hebben allemaal trekjes om materie te transmuteren.
Bij Rodiger levent dat vooral boeiende atelierfoto’s op waarbij hij als een soort gekke dokter bezig lijkt te zijn met van alles, maar niemand enig idee heeft waar het naartoe moet gaan.
Een van de conceptueel meest boeiende kunstenaars is overduidelijk Erika Hock. Multidisciplinair en overduidelijk bezig met perceptie, benoeming, benadering en beeld. Knap punt daarbij is dat het zowel resulteert in klein werk wat prima overeind blijft, als groter werk dat ook de juiste schaal heeft. Het werk is dus heel nauwkeurig.
Liudvikas Buklys heeft onder andere een verfstreek op de muur gezet, heel even denk je dat het verf is, maar het is vinyl.
Paulien Follings maakt sculpturaal werk waarbij de mallen essentieel onderdeel zijn van het werk. Overigens, de presentatie is dat ook, de blauwe wand en de sokkels zijn net zo goed werk als de sculpturen.
Sara Bjarland fotografeerd hoofdzakelijk zo goed als dode planten. Dat klinkt saaier dan dat het is. Boeiend werk.
Tenslotte nog het enorm paradigma verschuivend werk, in eerste instantie zie je filmmateriaal van militairen, soldaten, duizend bomen en granaten. Daaronder hoor je overduidelijk een man ontplofgeluiden nabootsen met zijn stem. Dat komt over als een heel flauwe grap totdat je de achterkant van het doek ziet. Daar zit een man met alle energie die hij heeft, die geluiden te maken. Dat maakt het geheel humoristisch maar ook zet je dat aan het denken. Soms moet je echt net iets verder kijken dan de voorkant, voordat je iets ziet.
Open dagen HISK zijn nog dit weekend te zien.
Ondanks de afwezigheid van subsidie ligt Belgie mijlenver voor. Mijns inziens een gevolg van het ontbreken van kunstambtenaren die in NL als een verstikkende deken over het kunstlandschap ligt. Men bemoeit zich met kunst uit liefde, passie en niet omdat er een leuk baantje met een maandelijkse toelage tegen over staat.
de zon schijnt op mijn bol! track kunstspoor door gent, 12/5 tot 16/9
@Bob, ik weet niet of 'het succes' wat we onze zuiderburen toebedelen zo direct te maken heeft met subsidies. Immers, ik ken weinig recent afgestudeerden (feitelijk geen) die kunnen leven met behulp van subsidies. Hoogstens een startstipendium als ondersteuning. Overigens, ik ben het er wel mee eens dat er in Belgie ogenschijnlijk meer passie is voor kunst. Maar het gras is elders altijd groener… dus of het echt zo is weet ik niet.
Hmm..Ik vind wel dat het werk van HISK kunstenaars erg inwisselbaar is. Wellicht een Belgische stroming, maar erg breed gaat t niet..België kent overigens wel subsidie, maar die is net als in NL verwaarloosbaar..
@Erik, bedoel je per werk of de kunstenaars onderling? Een bepaalde toonzetting is er inderdaad wel bij alle studenten die ik hier toon. Maar dat ligt ook misschien aan mijn eigen voorkeur?
Ik ken de HISK al langer en ga dus niet alleen op deze selectie af. Er werkt daar een bepaald soort kunstenaar. Misschien is t het oeuvre van de HISK? Stapelen en positioneren van gebruiksobjecten en geometrische vormen, etc..
Maar wellicht kijk ik niet verder dan de voorkant? 😉
@Erik, Ik denk niet dat het te maken heeft met jouw verder kijken dan de voorkant. Wat je zegt, het stapelen en positioneren van voorwerpen is bij HISK misschien ruimer aanwezig dan op de Nederlandse academies en instituten. Maar dat is ook het soort werk wat ik over het algemeen meer zie rondgaan in het buitenlandse circuit. Het lijkt bijna alsof Nederland wat dat betreft achter loopt.
Of de HISK loopt achter..De studenten/kunstenaars daar doen dit al vele jaren. Zeker 15 jaar. Ik ben r persoonlijk een beetje op uit gekeken..
Maar dat je als hedendaags kunstenaar eigenlijk niet in Nederland moet zijn, klopt wel.
Dat ligt meer aan het politiek economisch landschap.. ( http://petities.nl/petitie/btw-voor-beeldende-kunst-terug-naar-6 )
Het Rijks heeft/had wel een breed aanbod.
@Erik, goede insteek. Ik weet niet wie voor of achterloopt. Het enige wat ik merk is dat Nederland als kunstland redelijk hermetisch is vergeleken met Belgie (hoor ik van diverse kunstenaars en critici). Waar je moet zitten als hedendaags kunstenaar, ook een goede vraag. Suggesties?
Belgen zijn aardig en over t algemeen enthousiaste kunstliefhebbers…!
Duitsers benaderen kunstenaars met veel respect.
Engeland? Geen ervaring mee.
Ik ben al aardig verbonden met mijn plekje..
Dus dat wordt voorlopig podiumkunst.
In België kan je daar de CANVASCOLLECTIE mee winnen! 6%Btw !
Win-win-situatie.. 😉
Ha ha ha, succes alvast. Al mag je dan als Hollander meedoen met de canvascollectie?
in het Hisk zitten amper Belgen, volgende keer beter informeren
en ook in de selectiejury (die jaarlijks volledig verschilt) zitten amper Belgen) dus al je opinies lijken me erg verwaarloosbaar
@x, er is ook nergens gesteld dat het slechts studenten betreft van belgische afkomst. Natuurlijk heb ik ook gezien dat er niet veel Belgische studenten op zitten, maar dat wil niet zeggen dat het onderwijs een bepaalde culturele inslag zal hebben. Althans, er is een wezenlijk verschil in opleidingen die daadwerkelijk locatiegebonden en daarmee cultuur gebonden is. Of dat typisch belgisch is en/of een selffulfilling propehcy, dat is weer een ander verhaal.
@x, welke opinies bedoel je precies?
Oei, heb ik iemand op zijn staart getrapt?
Mij ontgaat het Belgenprobleem? Is dat vanwege ‘Belgische stroming’?
Hier had je de Arnhemse School met ook veel niet-Arnhemmers..
Ik gebruikte t meer in de zin van, als er veel kunstenaars dezelfde kant op gaan en zij zich aanelkaar gaan conformeren, heb je al gauw een stroming..Niks mis mee, gewoon een verzameling van gelijkgestemden. Je houd r van of niet.
houdt
ja soo, dight.
het is in ieder geval geweldig om hier te mogen studeren! ontzettend bedankt voor de mooie beeldreportage Niek! dat waarderen we super hier in het HISK!
@Conny, dankjewel, graag gedaan. En je maakt super tof werk (maar dat wist je waarschijnlijk al wel 😉 ) Heel veel succes en tot ziens.