Rondje Rotterdam (b);Know Your Classics; Han van Meegeren

Een combinatie post van enerzijds het vervolg van Rondje Rotterdam en Know Your Classics; Han van Meegeren in het Boijmans. Namelijk niet alleen erg leuke tentoonstelling maar ook erg interessant […]

Een combinatie post van enerzijds het vervolg van Rondje Rotterdam en Know Your Classics; Han van Meegeren in het Boijmans. Namelijk niet alleen erg leuke tentoonstelling maar ook erg interessant verhaal en natuurlijk een klassieker.

Wat is het verhaal? Schilder van net voor de oorlog kan niet mee draaien in het moderne kunst wereld en krijgt geen voet aan de grond in de markt. Ondanks het feit dat hij zeker geen slechte schilder is wordt hij als ouderwets en reactionair beschouwd. Hij zwoor het modernisme af en maakte daardoor geen vrienden bij de toenmalige museumdirecteuren. Han geloofde dat het abstract worden van de kunst een tijdelijke tendens zou zijn en vervolgens terug zou vallen op wat al eeuwen was.




Een oefenschilderij van Van Meegeren. Met aanpassingen zodat het niet helemaal bedacht lijkt. Dit werk lijkt overigens wel erg veel op een werk van Vermeer, maar de sfeer heeft het toch net niet.

Muzieklezende vrouw - 1935

Muzieklezende vrouw - 1935

Uit wraak op de museumdirecteuren en critici besloot hij een Vermeer te schilderen. Hij kende de stijl dus dat was geen probleem. Met behulp van originele pigmenten en een foefje met bakeliet en Oost-Indische inkt zag het er blijkbaar best authentiek uit, want het werd via via meteen als authentiek verklaard. Hier gingen overigens wel wat jaren oefening overheen.

De Emmaüsgangers werd voor een fortuin aangekocht door het Boijmans. Han grinnikte thuis en bedacht dat hij er nog wel een paar meer kon maken. En dat deed hij. Uiteindelijk wist hij de oorlog door te komen als een multimiljonair. Dat bleek toen na de oorlog nogal verdacht voor een derderangsschilder. Toen uiteindelijk bleek dat Van Meegeren voor kapitalen aan valse schilderijen had verkocht aan de Duitsers werd hij plots een nationale held.

Nu in het Boijmans dus de blunder die ze toen hebben aangekocht. Nu niet dat ik het werk van Vermeer uit zijn Italiaanse periode heel erg goed ken, maar hoe ze dat voor een Vermeer hebben kunnen aanzien is mij een raadsel. Van sommige andere werken is het al helemaal dubieus dat er überhaupt iemand in trapte, schele ogen, rommelige handen. Vermeer was doorgaans toch wel iets nauwkeuriger in zijn werken dat dat soort fouten er niet in zaten.

De Emmaüsgangers - 1937

De Emmaüsgangers - 1937

Omdat de Emmaüsgangers zo’n succes waren besloot Han snel nog wat extra werkjes te maken, een ervan werd direct verkocht aan Boijmans. Het viel ze toen blijkbaar nog niet op de Chritus scheel kijkt en dat Vermeer dat toch waarschijnlijk niet gedaan had.

Christuskop - 1941

Christuskop - 1941

Een schilderij in de stijl van Pieter De Hoogh, eerder gemaakt, raakte hij ook rond deze tijd kwijt voor een belachelijk bedrag; 220.000 euro. Voor die tijd miljoenen.

Interieur - 1940

Interieur - 1940

Het was al helemaal een feest voor Van Meegeren dat het Rijksmuseum snel onderstaand werk kocht voor 1.2 miljoen omdat het gerucht ging dat Göring het wilde kopen. Dat mocht natuurlijk niet gebeuren. Opmerkelijk is overigens het aantal gaten in de schilderijen. Weet iemand of die er al in zaten? Ook opmerkelijk is dat nagenoeg niet één schilderij strak is.

De Voetwassing - 1941

De Voetwassing - 1941

Voetwassing (deatil)

Voetwassing (deatil)

Hermann Göring kon De Voetwassing niet meer aanschaffen, dus kocht het volgende schilderij;

Christus en de overspelige vrouw - 1943

Christus en de overspelige vrouw - 1943

Dat schilderij heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Han van Meegeren een nationale held werd, hij verkocht een nepschilderij voor een fortuin aan een van de meest belangrijke Duitsers.

Prachtige tentoonstelling, ook al is het bescheiden, van Han van Meegeren, was tot vandaag te zien in Boijmans van Beuningen.