In het Groninger Museum is naast de solo Marc Bijl ook een selectie uit de collectie van Reurt Jan Veendorp (1905-1983) te zien. Daar waar een solo van Marc Bijl actueel, hedendaags en rebels is, daar is de Veendorp-collectie oud, rustig en intiem. Geen grote statements maar een collectie hoofdzakelijk schilderkunst uit de periode van 1850 tot ongeveer 1950 en dan voornamelijk van Nederlandse bodem. Niet dat die kunstenaars niets rebels hadden maar vergeleken met Marc Bijl is het enorm braaf.
Daarvoor verdient het museum in elk geval credits want juist die werelden liggen in de praktijk vaak ver van elkaar af. In het geval van het Rijksmuseum en Stedelijk moet je toch al een stukje naar buiten, voordat je een zelfde contrast ervaart als hier in Groningen.
Als toeschouwer moet je echt weer even omschakelen en tijdens dat omschakelen zie je toch andere dingen dan anders. Afhankelijk van of je eerst Bijl ziet of dit, kijk je toch anders.
In de Veendorpcollectie zitten toch zeker enkele juweeltjes van schilderijen. Hier een kort beeldverslag van enkele opvallende werken die ook nog door de foto-keuring kwamen. Er is nauwelijks tot geen daglicht en het licht is minimaal. Fotograferen was geen succes, maar om te kijken heb je daar geen last van.
Anton Mauve is bekend van zijn schapen, maar ook koeien kon die duidelijk prima schilderen.
Aardewerk van Bart van der Leck.
Schilderijen van Corot had ik al vaak genoeg gezien, maar in het etsen is toch meer een eigen hand te zien en is daarom boeiend om te zien. De boom uiterst rechts is opvallend eenvoudig maar doeltreffend.
Carel Willink is en blijft toch een ontzettend goede schilder die boeiende beelden maakt.
Vooral de titel van dit werk viel me op, kan iemand me vertellen wat flessen kunnen doen tegen de winter? Of is het alcohol om warm te houden?
Heel mooi kleurrijk aquarel van Breitner.
Dit werk is me ook achteraf het meest bijgebleven, het is ontzettend kundig en raak geschilderd en heeft iets tijdloos.
Van Redon kende ik tot dusver vooral veel dromerige werken en weelderige bloemstukken. Zo niet dit heel intieme en fantastisch werkje.
Een vroeg werk van Gauguin.
De Veendorp Collectie is nog te zien tot en met 17 maart in het Groninger Museum en natuurlijk is die goed te combineren met die solo van Marc Bijl.
Mooie collectie! Krijg zin om snel naar Groningen te gaan.
Er zitten trouwens opvallende lijsten om een aantal werken, met als *ster* de ledikantspanten om de Jan Toorop. Dat is geen lijst, dat is deel van het kunstwerk. Maar omdat het ‘ideologischer’ is dan het schilderwerk, is de ‘lijst’ gedateerder dan de rest.
Charley Toorop’s Flessen tegen de Winter: de grote flessen achter zijn wijn/drank, de kleine op de voorgrond zijn terpentijn, olie, whatever? Zo komt Jan Splinter door de winter…
@Henkjan, dat bedoel ik ;). Die lijst was ook de rede dat hij hier staat, het schilderij is sterk maar die lijst maakt het nog boeiender!
Als je nog aan het begin van het jaar gaat kun je bij Tsjalling nog werk van Jenny, Niels Broszat en mij aanschouwen.
De 2 werken waar ik het meest over struikelde, in positieve zin: Jan Toorop en Odilon Redon, bleken allebei ‘gemaroufleerd’. Dat was nou eens een interessant nieuw woord om op te zoeken:)
@Henkjan, Maroufleren wordt veelal gedaan bij doeken die dermate beschadigd zijn, of vatbaar daarvoor zijn, en daarom op een paneel gelijmd worden. Ik moet zeggen dat ik meerdere doeken weet die gemaroufleerd zijn, maar zelden zag ik het bij de bordjes staan. In Groningen doen ze dat gelukkig wel. Gemaroufleerd wordt en werd soms ook door de makers zelf gedaan. (Mijn werk is overigens geen marouflage want het doek moet echt gelijmd zijn op het paneel).