Van het ene onderwerp naar het andere onderwerp, in het ene danwel een heel ander medium. Het kan haast niet anders of Matthew Day Jackson (1974) is overal tegelijk mee bezig. Globale lijn die min of meer als enige steeds terugkomt is een duistere vorm van sentimentaliteit. Dat gebeurt in de vorm van het toe-eigenen van omslagen van het Time tijdschrift, verwijzingen naar (kunst)geschiedenis, de huiden van dieren, het verbande hout en de schedels die eigenlijk steeds terugkomen.
Op een dergelijke gevoelssfeer kun je natuurlijk prima een heel oeuvre mee produceren. Al dan wel of niet met behulp van assistenten. (Ik kan me haast niet indenken dat al deze werken niet zonder behulp van assistenten gemaakt zijn, alle werken komen uit 2015.) Jackson beschikt over een rijk arsenaal van verwijzingen en het is dan ook al snel duidelijk dat die vaak keurig in elkaar passen als puzzelstukken per werk.
Per werk bekeken zit er zeker kwaliteit in de werken. Zijn ‘Missing Link’-werk waarbij hij Dracula, Lucifer en de mens gecombineerd zou hebben spreekt direct tot de verbeelding met een vleugje humor. De verkoolde schilderijen die zowel esthetisch als destructieve kanten hebben.
Veel werken doen ondiep aan. Ondanks alle verwijzingen doet het me denken aan Anselm Kiefer die in een documantaire tegen zijn assistent (die bezig is met loods vol gigantische werken) zegt:”…doe daar nog maar wat kaballah-cijfers”, met een gevoelswaarde alsof hij broodjes staat te verkopen. Ook bij Jackson heb ik af en toe het gevoel alsof de verwijzingen het beeld moeten rechtvaardigen. De ‘7 zonden’, waarbij een anatomisch beeld op een monochroom pick-nickpatroon geplakt is met een krabbel en een inktvlek weet als beeld, los van zijn verwijzing absoluut niet te overtuigen.
Het zijn de ‘Time’- en houtskool-werken en zijn ‘All in One’ en ‘Odalisque’ die wel volledig als beeld weten te overtuigen. De inhoudelijke verbanden die je er bij krijgt zijn dan toch vooral bonus maar niet noodzakelijk. Het werk kan op zijn eigen visuele merits al grijpen en vervolgens kan er zich een inhoudelijkheid ontvouwen die verder gaat dan het oprakelen van wikipedia-pagina’s.
Misschien zit de crux bij dergelijke praktijken ook wel precies daar. De verwijzingen vormen een beeld dat meer wordt dan de delen samen. Helaas moet daarvoor vaak wel eerst het werk gemaakt worden voordat je er achter komt of dat beeld dan meer is dan die som der delen. Matthew Day Jackson lukt dat in de helft van de gevallen. Ook dat is nog een uitstekende score.
Matthew Day Jackson – All in one – 171x131cm Olieverf op paneel, plastic en koollstofvezel lijst
Matthew Day Jackson – All in one – 171x131cm Olieverf op paneel, plastic en koollstofvezel lijst (detail)
Matthew Day Jackson – Paleoanthropological hoax (Missing link, somewhere between Dracula, Lucifer and human) – 66x278x65cm Staal, glas, porselein, plexiglas en leer
Matthew Day Jackson – Paleoanthropological hoax (Missing link, somewhere between Dracula, Lucifer and human) – 66x278x65cm Staal, glas, porselein, plexiglas en leer (detail)
Matthew Day Jackson – Musicians of Bremen – 188x123cm, 149x106cm, 97x63cm, 79x61cm Ezel, cayote, bobcat en hanen pels, iris prints en Formica lijsten
Matthew Day Jackson – Buried in the ground – 248x179x10cm Epoxyhars, glasvezel, acryl, staal, gepoedercoated stalen lijst
Matthew Day Jackson – Buried in the ground – 248x179x10cm Epoxyhars, glasvezel, acryl, staal, gepoedercoated stalen lijst (detail)
Matthew Day Jackson – Depth Hoar – 123x213x122cm Plastic, Formica, vloervinyl, multiplex, hout, glaswaar, borden, porselein, katoen, wol en kookboek (detail)
Matthew Day Jackson – Depth Hoar – 123x213x122cm Plastic, Formica, vloervinyl, multiplex, hout, glaswaar, borden, porselein, katoen, wol en kookboek (detail)
Matthew Day Jackson – Destroyed by Fire – 131x102x10cm Verbrand hout, gepoedercoated stalen lijst
Matthew Day Jackson – Destroyed by Fire – 131x102x10cm Verbrand hout, gepoedercoated stalen lijst (detail)
Matthew Day Jackson – Midlife Crisis with Family Inclusion – 111x76x6cm Waterverf en kleurpotlood op poster in houten gebrandtekende lijst (detail)
Matthew Day Jackson – Not yet titled – 72x35x22cm Porselein, antiek en leer
Matthew Day Jackson – Not yet titled – 66x34x22cm Porselein, antiek en leer
Matthew Day Jackson – Seven Deadly Sins – 7-delig, elk 132x98x4cm Waterverf en pastel op textiel papier en iris prints op papier
Matthew Day Jackson – Odalisque – 123x144x79cm Brons, IPE hout, staal en was
Matthew Day Jackson – Odalisque – 123x144x79cm Brons, IPE hout, staal en was (detail)
Matthew Day Jackson – Odalisque – 123x144x79cm Brons, IPE hout, staal en was (detail)
Matthew Day Jackson – Portrait of an Artist – 151x114x18cm, 151x67x18cm Wolfpels, tapijt, mensneharen tapijt, katoenen linten, iris print, museum karton, multiplex en Formica lijsten
Matthew Day Jackson – Elixer – 171x131x8cm Formica, olieverf en lood op paneel, plastic en koolstofvezel lijst
Matthew Day Jackson – Elixer – 171x131x8cm Formica, olieverf en lood op paneel, plastic en koolstofvezel lijst (detail)
Matthew Day Jackson – The Earth is Flat and Other 21th Century Fallacies – 98x76x5cm Kleurpotlood, waterverf en grafiet op laser gesneden papier en beschilderde lijst door de kunstenaar zijn zoon Everett Coleman Jackson
Matthew Day Jackson – The Earth is Flat and Other 21th Century Fallacies – 98x76x5cm Kleurpotlood, waterverf en grafiet op laser gesneden papier en beschilderde lijst door de kunstenaar zijn zoon Everett Coleman Jackson (detail)
Matthew Day Jackson – Suicidal Tendencies – 168x128x4cm Lasergesneden stof op Rives BFK en waterverf vlek, editie 1 van 5
Matthew Day Jackson – Solitude (Mobius Loop) – 99x76x6cm Koffie, Fernet Branca, Stiegl Bier, Laphroig, Coke, waterverf op Gingham stof, op Rives BFK op karton in Artists houten gebrandtekende lijst
De tentoonstelling van Matthew Day Jackson is nog tot en met 30 mei te zien bij Grimm Gallery te Amsterdam.
Gerelateerd
Laat een reactie achter;