GIST; Viktor Baltus, Andrew March en Josef P Werner – A Touch of Familiarity

Ik was vorige week zaterdag in Amsterdam, op uitnodiging van (ja dat helpt soms echt) ben ik ook even naar GIST geweest. Daar een trioshow van Viktor Baltus (1982), Andrew […]

Ik was vorige week zaterdag in Amsterdam, op uitnodiging van (ja dat helpt soms echt) ben ik ook even naar GIST geweest. Daar een trioshow van Viktor Baltus (1982), Andrew March (1964) en Josef P. Werner (1979).
Viktor Baltus is een topkunstenaar; klein poetisch werk waar iedere vorm van sensatie afwezig is. Niets anders dan strikt essentiële elementen. Nergens is hij te betrappen op een overdadige ingreep, niet noodzakelijkheden. Ook heeft zijn werk door het gebrek aan sensatie een tijdloze rustige uitdrukking. Het werk is heerlijk oprecht en bescheiden. Bij Gist toont hij momenteel wat bekend werk en wat nieuwer werk. Dat ik daar erg enthousiast van wordt moge inmiddels duidelijk wezen na voorgaande blogposts waar hij aan bod kwam.

Viktor Baltus - Vlie - 18x24cm Olieverf op doek

Viktor Baltus - Vlie - 18x24cm Olieverf op doek

Viktor Baltus - Twee Deuren (serie The Quiet Days) Olieverf op papier op c-print

Viktor Baltus - De deur (serie the quiet days) - Olieverf op magazine

Viktor Baltus - Strandslag - Olieverf op aluminium

Viktor Baltus - Strandslag - Olieverf op aluminium

Viktor Baltus - Rijnzicht 2 - 23x23cm Olieverf op aluminium

Viktor Baltus - Rijnzicht 2 - 23x23cm Olieverf op aluminium

Viktor Baltus - Gemaal - Olieverf op hout

Viktor Baltus - Gemaal - Olieverf op hout

Viktor Baltus - Berg & Akker - Schildering achter glas 10cm & 12cm

Viktor Baltus - Berg & Akker - Schildering achter glas 10cm & 12cm

Viktor Baltus - De deur (serie the quiet days) - Olieverf op magazine

Viktor Baltus - Twee Deuren (serie The Quiet Days) Olieverf op papier op c-print

Het werk van Andrew March is een heel ander verhaal. Het heeft ook te maken met hoe we beeld benaderen maar giet deze in banale juist bijna sensationele vorm. Althans, de boot heeft door zijn formaat en geliktheid een bijna monumentale vorm binnen de context. Toch wil dit niet zeggen dat March van het grote gebaar is. Ook zijn werk heeft een bescheiden accent. Ware het niet dat het formaat en de keuze van het onderwerp daar tegenin gaan. Dat maakt het werk aan de ene kant heel toegankelijk maar anderzijds ook veilig. Het zijn mooi gevonden en mooi gemaakte beelden. In hun betekenis lijkt echter weinig toevoegende waarde op alles wat er aan beelden al geweest is. Toch geloof ik niet dat March zijn werk niet serieus neemt, zijn werk is perfect afgewerkt en is formeel erg goed gedaan. Ook dat is een kwaliteit. De beperkte hoeveelheid werken (slechts 4) maakt het lastig om inhoudelijk meer grip te krijgen op het werk van Andrew, misschien dat als er meer werk te zien is het inhoudelijk meer op zijn plaats valt.

Andrew March - A Ship I Have Always Known - 240x120x50cm

Andrew March - A Ship I Have Always Known - 240x120x50cm

Andrew March - A Ship I Have Always Known - 240x120x50cm

Andrew March - A Ship I Have Always Known - 240x120x50cm

Andrew March - A Tree That I Hvae Always Known - 200x70x65 & Viktor Baltus - Strandslag - Olieverf op aluminium

Andrew March - A Tree That I Have Always Known - 200x70x65 & Viktor Baltus - Strandslag - Olieverf op aluminium

Andrew March - Six Ideas - 140x18x8cm Hout en verf

Andrew March - Six Ideas - 140x18x8cm Hout en verf

Andrew March - Whirl - 50x40x30 Staal en autolak

Andrew March - Whirl - 50x40x30 Staal en autolak

 

Van Josef P. Werner zijn er een drietal werken te zien. Het heeft te maken met formele aspecten van schilderen maar de collectie is inhoudelijk en formeel te klein om echt wezenlijke uitspraken te doen.

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

Josef P Werner - OT - Olieverf op doek

De tentoonstelling is nog te zien tot 23 december bij GIST te Amsterdam.