Hoe ver kun je gaan, in het opwerpen van nieuwe lagen van kunst-zijn? Jochen Mühlenbrink (1980) doet met deze tentoonstelling een poging door schilderijen te schilderen alsof ze ingepakt zijn, maar ook alsof het linnen nog in de verpakking zit door enkel een driehoekje er op te schilderen. Of, nog verder in wat er van het werk overblijft, geld. Verbrand geld want de meeste hedendaagse kunst levert, na haar aanvankelijke aanschaf, op de markt geen zak meer op. Wat er dan over blijft, is een leeg stuk linnen waar vuile as het doek bevuilt heeft.
Al die illusies, geschilderd en wel.
Jochen Muhlenbrink overzicht
Jochen Muhlenbrink – Objects in the mirros are closer then they appear II – 220x170cm Acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – Objects in the mirros are closer then they appear II – 220x170cm Acrylverf op linnen (detail)
Jochen Muhlenbrink – Objects in the mirros are closer then they appear I – 220x170cm Acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – o dilino puro & di lino – 60x50cm Olieverf en acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – o dilino puro & di lino – 60x50cm Olieverf en acrylverf op linnen (detail)
Jochen Muhlenbrink – Gipfel to go – 80x60cm Olieverf en acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – Gipfel to go – 80x60cm Olieverf en acrylverf op linnen (detail)
Jochen Muhlenbrink – Farbstoff E630 – 50x60cm Olieverf en acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – Farbstoff E630 – 50x60cm Olieverf en acrylverf op linnen (detail)
Jochen Muhlenbrink – Schoner Streben & Euro – 100x74cm & 30x24cm Acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – Euro – 30x24cm Acrylverf op linnen
Jochen Muhlenbrink – Euro – 30x24cm Acrylverf op linnen
De werken van Muhlenbrink zijn nog tot en met 17 januari te bezichtigen bij galerie Gerhard Hofland te Amsterdam.
Gerelateerd
Wat mij betreft overspeelt hij zijn hand met de bankbiljetten. De schilderijen die rechtstreeks elementen uit het schilderen opnemen zijn aardig maar met die biljetten gaat hij de mist in. Dat hij het onderwerp aanstipt is wel te waarderen, nu nog de juiste vorm.
@Roel, hoezo overspeelt hij zijn hand? De biljetten zijn overtuigend genoeg geschilderd. Of het dan wel of niet inhoudelijk sterk is kunnen we het nog over hebben, maar de mist in gaan zou ik niet stellen.
Zoals de bruine tape geschilderd is werkt beter, daar komt de materialiteit van de verf overeen met die van de tape. Met die biljetten ligt het anders, die zijn niet precies genoeg. De 100 is geschilderd als een 10 0. Het moet dan eigenlijk te perfect en daar is schilderen niet geschikt voor. De biljetten laten zich moeilijk vertalen in verf. Biljetten worden niet voor niets gedrukt en niet uit de losse hand geschilderd. Daarbij komt dat alle andere schilderijen een afbeelding hebben die je daadwerkelijk tegen komt, een ingepakt doek, een nieuw doek etc. Bankbiljetten zie je niet vaak verbrand op een doekje geplakt, dit komt op mij te geforceerd over.
Het is wel een goede richting om te zoeken naar beelden. We zien een toenemende druk op de aarde, aangewakkerd door een kapitalistisch systeem dat losgeslagen is en verblind door groei. Het systeem is gebaseerd op oneindige groei op een eindige planeet. Het is ongelofelijk lastig om iets te doen dat niet bijdraagt aan een verdere destructie van ecosystemen en dat de kloof tussen arm en rijk vergroot. Ik heb nog geen schilderkunst gezien die verder komt dan een illustratie van deze problematiek te zijn. Zelf ben ik voorstander van ruilhandel. Door geen geld te gebruiken ondermijn je het banken systeem, zo kun je een schilderij tot betaal middel maken zonder een deel weg te laten vloeien naar een verrot systeem. Het moet allemaal drastisch anders wat mij betreft, het is een puinhoop. Ik heb geen idee hoe het verder moet, we knokken allemaal om een paar euro’s uit het systeem te trekken, al gelooft eigenlijk niemand het nog. Al met al is een iets minder geschilderd briefje van honderd dan ook weer niet zo’n probleem..