Het goede en het slechte nieuws, te beginnen met het slechte. Je hebt nog tot en met zondag. Maar vanaf hier wordt het allemaal beter.
Charles Avery (1973) heb ik hier al eens uitvoerig besproken. Hij heeft zijn eigen Utopia gemaakt in de vorm van Onomatopoeia. In die utopie gebeurt er van alles en zijn vele verhaallijnen die elkaar doorkruisen. Vergelijkbaar met onze dagelijkse realiteit, maar dan volstrekt anders.
Bij GEM pakt hij uit en toont hij de wereld in vele gelaagdheden. Net als bij gewone verhalen komen bepaalde elementen veelvuldig terug, echo’s van andere beelden die nieuwe inzichten in de wereld van Avery mogelijk maken. Zo is er bijvoorbeeld ook een museum op Onomatopoeia; MoA. Met een collectie die herkenbaar klinkt, maar toch op een vreemde manier plaats vind zoals ‘Het Zwijgen van Duchamp is Overgewaardeerd‘ van Beuys in een atrium waar mensen foto’s en aantekeningen nemen.
Andere beelden zijn minder herkenbaar en zouden niet misstaan in een sci-fi B-film zoals het gigantische ‘Aleph‘ hoofd (of hoofden). Ondanks dat dat werk indrukwekkend is door zijn formaat is de beeldtaal niet bijster origineel of verfrissend.
In het geheel maakt dat alleen helemaal niets uit. Juist het bizarre van de wereld van Avery die soms parallel loopt met de onze en dan weer volledig uit de bocht gaat, maakt zijn werk als geheel indrukwekkend. Een los werk is slechts een anekdote, het is de veelheid en zijn veelzijdigheid die het een enorme verbeeldingskracht geven.

Charles Avery – Untitled (Girl wearing an abbreviated Empiricist bonnet) – Pen en inkt op papier & Untitled (Lamp #1) – Lamp

Charles Avery – Untitled (Bookends) – Brons, beukenhout en acrylverf & Untitled (Carmine Gatherers) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Two Children dressed for the Empiricist Ball) – Potlood inkt, gouache en acrylverf op papier

Charles Avery – Untitled (It Means It Means, Beuys Square Gasket) – Potlood, inkt en acrylverf op papier

Charles Avery – Untitled (Close Trefoil & Open Trefoil) – Papier-mache, brons, gips, plastic, ijzderdraad en acrylverf

Charles Avery – Untitled (It means It means, Poster) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Looks like a Unicorn, smells like a Unicorn) – Potlood en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Beggars near the Octagon of the Noumenon) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Beggars near the Octagon of the Noumenon) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier (detail)

Charles Avery – Untitled (Design for Jadindagadendar) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier

Charles Avery – Untitled (Design for Jadindagadendar) – Potlood, inkt, acrylverf en gouache op papier (detail)

Charles Avery – Untitled (Dancers outside the MoA, Onomatopoeia) – Potlood, inkt, acrylverf, en gouache op papier
Tot en met deze zondag nog te zien bij GEM in Den Haag.
Laat een reactie achter;