Overzichten met schilderkunst zijn er de afgelopen paar jaren genoeg; Arti en What’s Up om er even twee te noemen. Het grote probleem van dergelijke overzichten is de wens een overzicht te bieden. Hoe kun je in hemelsnaam op grond van het idee ‘schilderij’ een overzicht bieden wat er gaande is? Je vergeet altijd prominente namen en een echt overzicht bieden lukt dan ook nooit.
Gelukkig is dat op dit moment bij Galerie Witteveen totaal niet aan de orde. De insteek is simpel, Frans Franciscus selecteerde een lijst met schilders die hij om diverse redenen goed vind. Het heeft absoluut niet de ambitie om een overzicht te bieden maar meer een persoonlijke visie op die schilderkunst. Die visie laat vooral zien dat schilderen groots mag zijn; veel grote formaten. Daarnaast veel is er veel schilderkunstig effecten; felle kleuren, dikke klodders verf en sensationele onderwerpen. Je zou het kunnen afdoen als banaal gekwastel. Al zou je daarmee de serieuze intenties van de schilders totaal over het hoofd zien.
Dat maakt het tot een lekkere luchtige tentoonstelling waar vooral het ambachtelijke aspect van de schilderkunst naar boven komt. Schilderen met ballen.
Ronald Ophuis met een groot nog naar olie ruikend werk.
Al vraag ik me wel af hoe geconcentreerd zo’n achtergrond nu eigenlijk is?
Gé-Karel van der Sterren is zo’n sensatieschilder; heftige kleuren en waar mogelijk een lekkere dikke laag verf.
Bij Anya Janssen is het dan vooral de heldere felle kleuren;
Bij Gijs Frieling vooral de behendige schilderspols die met minimale handelingen bladeren en bomen weet te suggereren.
Philip Akkerman liet op Art Rotterdam al een groter werk gezien, ook hier een voor zijn doen gigantisch werk.
Al met al een aangename persoonlijke selectie schilders die nog tot en met 23 maart bij Galerie Witteveen te Amsterdam te zien is.
L.S.
Het kan zijn dat ik keer op keer scheef kijk, maar ik sta op het punt om niet meer op jullie links te klikken. Ik zie elke keer leuke, mooie, interessante tentoonstellingen, maar het adres van de expositie lijken jullie consequent niet te vermelden, waardoor ik of verder moet zoeken, of teleurgesteld terugkeer op mijn schreden. Zit hier een gedachte achter? Voor mij zou de vermelding een waardevolle aanvulling zijn op jullie interessante artikelen.
Martijn,
Ik vermeld onderin steeds de locatie (de ruimte in kwestie, in dit geval Galerie Witteveen) dan welke plaats (in dit geval Amsterdam), Als je er op klikt kom je op de website van de betreffende locatie terecht. In dit geval betekend dat dat je op de website van Galerie Witteveen komt. Daar staan de openingstijden en adresgegevens op. Alsmede ook meer informatie over deze tentoonstelling.