Galerie van Gelder; Francois Dey – The quality of doubt, he thought

Kunstenaar zijn klinkt allemaal heel leuk en aardig. Maar het zijn van een kunstenaar is vaak geen eenvoudige opgave. Het is een continue strijd tussen existentiële angsten en staat van […]

Kunstenaar zijn klinkt allemaal heel leuk en aardig. Maar het zijn van een kunstenaar is vaak geen eenvoudige opgave. Het is een continue strijd tussen existentiële angsten en staat van euforie. In het atelier is de kunstenaar op zichzelf geworpen. Niemand die hem het verlossende antwoord kan geven. Is het werk iets, of niets? Twijfels, twijfels.

Als het werk dan toch iets blijkt te zijn, geslaagd en wel, is er dat moment van euforie. Een sterke vondst, een ingeving, iets dat de wereld weer net een stukje groter maakt. Maar net zo vaak het een staat van apathie, of erger, mislukking. Als alles kunst kan zijn, dat lijkt misschien wel bevrijdend, het is ook een vloek. Daar waar de criteria voor succes niet extern zijn, moet het wel vanuit de kunstenaar zelf komen. Daar is de twijfel.

In de aanvang van het werk is de twijfel er altijd, wordt het iets dat het waard is? Niet in economische zin. Er zijn weinig kunstenaars die doen wat ze doen omdat ze er rijk van worden. Nee, in de zin dat het mentaal de moeite waard is. Iedere mislukking voelt als het verliezen van een veldslag. De kunstenaar wil alleen daarnaast ook uitgedaagd worden. Op safe spelen en in herhaling vallen is saai. Daar is dan nog meer twijfel.

 

Francois Dey Overzicht

Francois Dey Overzicht

Francois Dey (1981) is zo iemand die duidelijk continue twijfelt over zijn werk. Altijd balancerend of het nu net wel of net niet iets is. Maar dat dan ook steeds opzoeken.  Er is absoluut geen sprake van enige ambachtelijkheid of consistent oeuvre. Triviale en banaliteiten worden open en bloot getoond zonder enige pretentie. Hij legt het voor aan de toeschouwer om er vervolgens maar iets van te maken. Hij wijst niet aan zoals veel conceptuele kunstenaars doen, het is geen “kijk eens naar de mooie geschiedenis van dit object”. Het is een “misschien is dit iets?”. Een totaal andere vraag met heel andere gevolgen.

De tentoonstelling van Dey vraagt veel van zijn toeschouwer. Je moet zelf actief betekenis invullen. Als je uberhaupt denkt dat dat zinvol is. En dan niet in economische zin.

Francois Dey - Zonder titel - Plastic folie installatie

Francois Dey – Zonder titel – Plastic folie installatie

Francois Dey - Please Citizen - 2 delen, 94x70cm

Francois Dey – Please Citizen – 2 delen, 94x70cm

Francois Dey - Please Citizen - 2 delen, 94x70cm

Francois Dey – Please Citizen – 2 delen, 94x70cm

Francois Dey - Please Citizen - 4 delen, 140x94cm

Francois Dey – Please Citizen – 4 delen, 140x94cm

Francois Dey - Please Citizen - 2 delen, 94x70cm

Francois Dey – Please Citizen – 2 delen, 94x70cm

Francois Dey - Please Citizen - 2 delen, 94x70cm

Francois Dey – Please Citizen – 2 delen, 94x70cm

 

Francois Dey - Back to Back - 5minuten, PAL video

Francois Dey – Back to Back – 5minuten, PAL video

Francois Dey - Back to Back - 5minuten, PAL video

Francois Dey – Back to Back – 5minuten, PAL video

Galerie van Gelder archief, Francois Dey

Galerie van Gelder archief, Francois Dey vond het een goede plaats om zijn performances te doen. Die heb ik helaas gemist.

 

Deze tentoonstelling is nog tot en met 18 november te bezoeken bij Galerie van Gelder te Amsterdam