Wat is het toch met kunstenaars uit het Verre Oosten? Jochem Rotteveelvroeg het zich ook al af in Shanghai. Hij kwam al tot de wetenschap dat om Chinese kunst te duiden wij als Westerlingen te weinig kijk hebben op de geschiedenis en cultuur van dat land. Veel kunstenaars hebben daarbij een enorm maatschappelijke insteek.
Ook ik kom nauwelijks verder dan het te zien in esthetische waarden. De inhoudelijkheid is zo letterlijk dat we die doorgaans hier als flauw zouden typeren. Toch doen we daarmee op zijn minst de ambachtelijke waarden en vaak tijdrovende werken tekort. Ze menen het wel echt. Waarschijnlijk is Chinese kunst niet weggelegd voor ons Hollanders.
Zo ook voor het werk van Zhuang Hong Yi (1962) die toch echt over de hele wereld regelmatig tentoonstellingen heeft.
Het ziet er allemaal vooral erg mooi uit voor mij. Het engagement van de papieren lotusbloemen en de verwijzingen naar de natuur die zwaar te lijden heeft door onze mensheid is na 1 werk al wel gezien. Toch levert ieder werk wel in ambachtelijke en esthetische zin een nieuw werk op met steeds nieuwe vormexperimenten.
Gewoon mooi dus. Verder kan ik mij hier niet over uitspreken.
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 80x80cm Porselein met pigmenten
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 80x80cm Porselein met pigmenten (detail)
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 70x180cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 100x100cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 100x100cm Gemengde technieken (detail)
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 100x100cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 100x100cm Gemengde technieken (detail)
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 150x120cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 150x120cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 200x250cm Gemengde technieken
Zhuang Hong Yi - Zonder Titel - 200x250cm Gemengde technieken (detail)
Is niet meer te zien in Amsterdam, maar op dit moment vast wel in een andere wereldstad.
De sattelietbeurs van ArtRotterdam heeft nogal wat naamsveranderingen achter de rug, van RAW naar Rotterdam Contemporary Art Fair naar Qade Solo Project. Het goede nieuws is dat de beurs er eindelijk qua opzet in slaagt zich te onderscheiden van de hoofdbeurs. Het doet niet alsof het hetzelfde is als ArtRotterdam…
Als kunstenaar ben je in principe vrij om te doen en laten, zo divers te zijn als je zelf wilt. Toch? Is het niet juist de kunstenaar die een volledig autonome positie heeft? Een vrijdenker zou moeten zijn? In de praktijk valt dat nogal tegen. Veel kunstenaars herhalen een bepaalde…
Ik heb het niet zo op het vooraf kaderen van kunst. Vaak brengen dat soort kaders meer kwaads dan goeds met zich mee. In principe is ieder medium en iedere stijl gelijkwaardig. Een beurs met het predicaat 'realisme' is dan ook vragen om problemen naar mijn visie. Toch valt dat…
@JB, klopt, ik loop echt ver achter met de blogposts. Heb toen in 1 dag heel veel bezocht en een paar dagen later Den Haag gedaan. Ook daarvan heb ik nog enkele dingen die echt super de moeite waard zijn om te delen. Zondag ga ik langs bij de Schildersprijs en loop ook dan weer achter de feiten aan. Hoop het vervolgens wel weer wat beter bij te gaan houden.
“Is niet meer te zien”
Ik denk al waar blijft de uitsmijter.
@JB, klopt, ik loop echt ver achter met de blogposts. Heb toen in 1 dag heel veel bezocht en een paar dagen later Den Haag gedaan. Ook daarvan heb ik nog enkele dingen die echt super de moeite waard zijn om te delen. Zondag ga ik langs bij de Schildersprijs en loop ook dan weer achter de feiten aan. Hoop het vervolgens wel weer wat beter bij te gaan houden.