Wat is het toch met kunstenaars uit het Verre Oosten? Jochem Rotteveel vroeg het zich ook al af in Shanghai. Hij kwam al tot de wetenschap dat om Chinese kunst te duiden wij als Westerlingen te weinig kijk hebben op de geschiedenis en cultuur van dat land. Veel kunstenaars hebben daarbij een enorm maatschappelijke insteek.
Ook ik kom nauwelijks verder dan het te zien in esthetische waarden. De inhoudelijkheid is zo letterlijk dat we die doorgaans hier als flauw zouden typeren. Toch doen we daarmee op zijn minst de ambachtelijke waarden en vaak tijdrovende werken tekort. Ze menen het wel echt. Waarschijnlijk is Chinese kunst niet weggelegd voor ons Hollanders.
Zo ook voor het werk van Zhuang Hong Yi (1962) die toch echt over de hele wereld regelmatig tentoonstellingen heeft.
Het ziet er allemaal vooral erg mooi uit voor mij. Het engagement van de papieren lotusbloemen en de verwijzingen naar de natuur die zwaar te lijden heeft door onze mensheid is na 1 werk al wel gezien. Toch levert ieder werk wel in ambachtelijke en esthetische zin een nieuw werk op met steeds nieuwe vormexperimenten.
Gewoon mooi dus. Verder kan ik mij hier niet over uitspreken.
Is niet meer te zien in Amsterdam, maar op dit moment vast wel in een andere wereldstad.
“Is niet meer te zien”
Ik denk al waar blijft de uitsmijter.
@JB, klopt, ik loop echt ver achter met de blogposts. Heb toen in 1 dag heel veel bezocht en een paar dagen later Den Haag gedaan. Ook daarvan heb ik nog enkele dingen die echt super de moeite waard zijn om te delen. Zondag ga ik langs bij de Schildersprijs en loop ook dan weer achter de feiten aan. Hoop het vervolgens wel weer wat beter bij te gaan houden.