Al een poosje volg ik het werk van Derk Thijs (1977) met veel enthousiasme. Wars van alle actualiteiten en haastigheden (waar ik mijzelf ook regelmatig aan bezondig) is zijn werk traag, tijdloos, doordacht en nog meer van die superlatieven.
Thijs neemt flink de tijd voor zijn werk en dat is te zien. Dat wil nog niet zeggen dat het werk traag is. De complexiteit van het beeld (zowel formeel als picturaal) zorgt er voor dat je net even iets langer moet kijken om vat te krijgen op het beeld. Er gebeurt simpelweg te veel om het in 1 keer te verwerken. Dat is natuurlijk super, het gemiddelde van 9 seconden kijken naar een schilderij is te weinig als je er zo lang mee bezig bent geweest om het te maken.
De link met Paul Klee heb ik reeds eerder genoemd in relatie tot zijn werk, ook dat werk handelde over lijn, over kleur, over vlakken en afbeelding. De vergelijking moet gezien worden als een compliment. Verschil is wel dat de de iconografie van Derk Thijs mythologischer dan dat van Klee. Daarnaast is de fysieke materie voor Thijs duidelijk prominenter en is het werk ook veel weerbarstiger. Ondanks die moeizame begrippen is het toch luchtig en speels werk. Ondanks dat het duidelijk een traag proces is, zit het plezier er ook in.
Maar vooral, het wordt echt een schilderij of een object. Met foto’s verlies je veel van de kwaliteiten die het werk hebben. Zowel de details, gelaagdheden als de kleuren verdwijnen bijna. Dit is wat zijn werk zo de moeite waard maakt en waarom het zo goed is.
Ik moet maar eens vragen of hij misschien een werkje wil ruilen…
De tentoonstelling is nog te zien tot en met 5 oktober bij Galerie Onrust te Amsterdam. Enorme aanrader.
Duidelijker voor mij is de link met (de late) Picasso.
@Giel, Daar heb je wel een punt. Zeker het latere werk van Picasso vertoont duidelijke overeenkomsten met dit werk.
Maar bij Picasso blijft het toch wel meer over zichzelf gaan en de lijn, bij Paul Klee ging het over een universeler begrip van symbolen en ook over kleuren en vlakken.
Ik zou ze een volgende keer allebei kunnen gebruiken om het werk verder te duidden.