De overwinnaar schrijft geschiedenis, of eigenlijk, degene die de meest machtige positie heeft manipuleert geschiedenis zo dat deze overkomt in het voordeel van degene die die positie heeft. Dan vervolgens is het de vraag wat de kunstgeschiedenisboeken schrijvers het belangrijkste vinden en hoe zij dingen weergeven.
Het is direct duidelijk dat Diederik Gerlach (1956) verder gaat dan een strikte romantische nostalgie. Direct moet ik eerlijk bekennen te weinig kennis en inzicht te hebben in de DDR tijd (ik was 3 jaar toen de muur viel). Maar het is wel duidelijk dat zijn werk vaak refereert aan de periode net voor de Tweede Wereldoorlog tot de val van de muur. De Duitse Romantiek druipt er daarnaast ook vaak vanaf. Ik moet denken aan Casper David Friedrich, niet omdat de werken veel op elkaar lijken, maar omdat beide kunstenaars in zekere zin terugkijken naar het verleden en dat combineren met een helder uitgesproken politiek engagement. Dat is ook de rede dat Casper David Friedrich een poosje uit de kunstgeschiedenis verdween, zijn politieke ideologie strookte niet met die van het regime van die tijd.
Gerlach toont ook een geschiedenis, als zijnde een mogelijke geschiedenis. Door de kleurzweem in zijn kleurenpalet worden de beelden niet actueel maar blijven ze als beelden uit het verleden. Dat is een wezenlijk verschil met veel andere kunstenaars die ook beelden uit het verleden gebruiken maar ze dus terug in het nu plaatsen.
Maar ik zou het werk van Gerlach zeer tekort doen het enkel vanuit haar geschiedkundige aspect te benaderen. Een ander belangrijk punt is de wijze waarop hij de illusionistische ruimte van de schilderijen steeds opbouwt en doorbreekt. Op het moment dat er op een werk bijvoorbeeld een landschap te zien is, zorgt hij er ook voor dat landschap als schilderkunstige illusie te doorbreken en plat te maken.
Alles bij elkaar een opmerkelijk schilder die hier een heel mooi overzicht van zijn kunde laat zien. Een aanrader om eens iets te zien wat wars is van mode en actualiteit maar misschien juist daardoor nog veel meer weet te zeggen over wie we als mens nu zijn…
De tentoonstelling met het werk van Diederik Gerlach is nog te zien tot en met 22 december bij Maurits van de Laar te Den Haag. Een aanrader.
Ja kan me voorstellen dat dit werk je aanspreekt, heeft m.i. verwantschap met jouw eigen werk , Niek!
@Wil, op bepaalde wijze heeft het wel verwantschap ja. Maar is ook echt mooi geschilderd, dat doe ik hem niet na.
Prachtig werk! Het komt ook via mijn buik binnen, als Sauerkraut mit Eisbein.
@Henkjan, Ik kan het je gezien jouw smaak ook helemaal indenken. Als je mogelijkheid hebt, ga kijken :).