Afgelopen week was ik nog samen met een vriendin die in Den Bosch woont langsgegaan bij Galerie Majke Husstege. Want als je dan toch in Den Bosch bent, kun je net zo goed even langs gaan bij de galerieën aldaar. Die hebben ze daar niet zo veel en als dan de andere galerie dicht blijkt te zijn in verband met een kunstbeurs in Den Bosch ben je snel klaar. Natuurlijk even een kopje thee gedronken bij de altijd sympathieke Majke die, ook al koop je niets (ik dus), toch alle tijd neemt. Misschien niet de meest elitaire bla-bla-blue-chip-bla-bla galerie, maar wel een van de meest sympathieke en gezellige galeriehouders. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Anouk Griffioen
Op dit moment is het werk van Anouk Griffioen te zien, ook wel bekend als een van de posters van Trendbeheer.
Nou, en wat vind ik daar dan van… Allereerst kan ze prima tekenen. Ja, er wordt geprojecteerd en overgetrokken, maar doet dat er echt toe? Nee, niet echt. Het zijn tekeningen met divers tekenmateriaal op papier van over het algemeen redelijke tot grote formaten, veelal staand. Erop zien we bij allen vrouwelijke figuren die meestal niet direct herkenbaar zijn. Nadruk ligt op zwart haar, de textuur van kleding of licht. Persoonlijk vind ik het mooi dat we in de bolling van het papier opgevangen houtskool en andere restanten nog altijd zien op het papier.
Waar gaat het dan over, nu allereerst over de voor de hand liggende dingen, het gaat over tekenen. Maar het gaat ook over het laten verschijnen en niet verschijnen van het beeld dat daar uit voort kan komen. Niet altijd is direct duidelijk waar we precies naar kijken, pas in een secundair stadium zien we waar we naar kijken. Vooral in de texturele werken (dus waarbij de kleding een prominente rol speelt) is niet altijd direct herkenbaar waar we naar kijken. Dat is, gezien de figuratieve aard van het werk en het feit dat het getekend is, best noemenswaardig. Het zou namelijk eenvoudiger kunnen. Hier is ook weer direct duidelijk dat de tijd en energie die erin gestoken is ertoe doet. Het is werk dat genoeg noodzakelijkheid betreft dat ik hier serieus naar kijken kan.
Wat vind ik er van, nou, eigenlijk best mooi werk. Het is geen werk dat mij dermate intellectueel uitdaagt om hele dagen bij na te denken. Maar eerlijk is eerlijk, er zit echt een hoop liefde in de tekeningen, een hoop aandacht. Daar ben ik best gevoelig voor. Ik heb het geld er niet voor, maar ik zou er best wel een boven de deur willen.
Een van de beste werken is deze, het is in eerste instantie niet direct duidelijk waar we naar kijken en het is tot in de puntjes netjes uitgevoerd.
Eerst horizontaal getekend, maar toch verticaal gepresenteerd.
Ook heel sterk beeld en maar goed dat de onderkant niet weggegumd is, dat geeft het geheel net iets meer ruimtelijkheid.
Nog een topwerkje, mooie textuur.
Het hoeft niet allemaal met veel contrast te zijn, hier juist een heel zacht getekend beeld dat het ook heel goed doet. Lang geleden dat ik een werk met zulke mooie tieten gezien heb. Eindelijk eens niet banaal maar gewoon esthetisch. Dat mag ook wel eens.
Zien we hier duidelijk een geflitste foto die vervolgens tot tekening is overgezet? Daar lijkt het wel op. Maar wederom sterk beeld.
Wat minder spannend werk is er ook, maar de kwaliteit van het tekenen blijft continu overeind. Slechts de keuze van de beelden is minder sterk dan sommige anderen. Veel contrast maakt het beeld zeer grafisch en is vooral een toonzetting.
Het lichtere, subtielere werk is geen garantie voor een spannend beeld, dit neigt naar een standaard saai portret en het past ook niet helemaal binnen de tentoonstelling omdat de andere werken aanzienlijk minder tonen. Een te plat beeld ten opzichte van de anderen.
Ook dit is een twijfelgevalletje maar hier spreekt het haar wel weer heel duidelijk.
Of het de moeite waard is om echt vanuit Groningen naar Den Bosch te reizen weet ik niet, maar wil je een keer iets zien met tekenen en hedendaagse kunst, is dit toch zeker de moeite waard. Overigens, als het toch over tekenen gaat, in het Stedelijk Museum van Schiedam komt een verzameling van 100 tekenwerken. Ik heb geen idee of het werk van Griffioen daar ook voor gevraagd is, maar ook dat zal zeer zeker de moeite waard zijn.
Griffioen is in elk geval nog tot 22 mei te zien in Den Bosch.
Zonde van de bloemen. Helemaal niet.zonde van de vaas met decoratie. De bloemen geven juist dynamiek. Het is de vaas die stoort, deze is te statisch en bewerkt.
@Frank, Inderdaad, helemaal mee eens. Al is de vaas niet echt slecht, deze mist gewoon de spanning die wel in de bloemen zit. Maar dat maakt nog niet dat het een slecht beeld is. Sterker nog, een van de betere beelden naar mijn mening.
mooie vaast
@Melvin, indeed
Hoi! Wat bedoel je eigenlijk dat het geen elitaire galerie is? Is elitair een ander woord voor hoge kwaliteit of zo? Is het een simpele galerie? Leg even uit svp. Het stuk komt voor mij nogal denigrerend over, zowel over de galerie als over de kunstenaar. Zeer benieuwd naar je reactie.
@Trees,
Elitair bedoel ik mee dat het geen galerie is waar het diepe wezen van de kunst onderzocht wordt, oftewel, relatief ontoegankelijk werk. Dat staat los van de kwaliteit en het woord simpel wil ik al helemaal niet in mijn mond nemen. De inhoudelijkheid licht op een minder filosofisch (vaak tekstueel) vlak. Daar is niets mis mee. Sterker nog, in dit geval is het prima werk waar misschien niet zo veel over te zeggen valt vanuit filosofische hoek. Het is dan dus ook totaal niet denigrerend bedoelt, zowel naar de kunstenaar niet als naar de galerie niet.
Zou je me kunnen zeggen wat er denigrerend over komt?
Ik hoop dat ik zo het een en ander wat duidelijker heb kunnen maken?
@Niek,
bedankt voor de uitleg van je woord elitair m.b.t. de galerie. Ik denk dat je niet iets over een galerie kunt zeggen als je maar 1 tentoonstelling hebt gezien, want dat is een momentopname. Ik weet alleen dat Majke Hüsstege op de belangrijkste kunstbeurzen staat en waar ze op kwaliteit beoordelen en het is allesbehalve eenvoudig om door die selecties te komen. Met name Art Rotterdam. Wat ik denigrerend vind klinken over het werk van Anouk Griffioen is dat je zegt dat er wordt geprojecteerd en overgetrokken. Echt als een feit. Dat is gewoon niet waar. Ik weet hoe Anouk werkt en kan je garanderen dat ze echt uit de hand werkt. Waanzinnig knap, zeker met die enorme tekeningen. En die vrouw met die vaas is ook enorm complex, maar ook gewoon zonder foto getekend. Van wie had je die informatie eigenlijk over de manier van werken van Anouk? Je schreef dat je er het geld niet voor hebt, maar dat je er best een boven je deur zou willen. Nou als jij zoveel ruimte boven je deur hebt dat er een werk van Anouk zou kunnen hangen, zit je echt in een enorme woning. Wat ik wel positief vind is dat je schrijft dat Majke zo sympathiek is. Dat vind ik ook! Heel verfrissend dat ze altijd voor iedereen tijd heeft en geen verschil maakt tussen kopers en kijkers. Een galerie met hoge kwaliteit en een lage drempel is toch zeldzaam.
@Trees
Ik heb natuurlijk wel meerdere tentoonstellingen gezien bij Majke Husstege. Alleen toevallig hebben die het blog niet gehaald omdat ik of geen fototoestel bij had, of simpelweg nog niet bezig was met dit blog. Ik ben dus redelijk bekend met haar beleid en gang van zaken. Nogmaals, dit is geen kwaliteitsoordeel. En inderdaad, ze staat terecht op de relevante kunstbeurzen. Het is inderdaad een goede galerie met een zeer lage drempel.
Projecteren is ook geen kwaliteitsuitspraak. Ik projecteer zelf ook. Alleen, dan mag Anouk me toch uitleggen waarom ze een verduisterbaar atelier had bij het Wilde Weten toen ik daar ergens vorig jaar rondliep. En de manier van werken lijkt er wel op te duiden. Maar nogmaals, hoe ze haar beeld maakt is niet relevant, het uiteindelijke beeld wel.
En ik heb toevallig veel ruimte boven de deur, maar geloof mij, ik denk niet dat je wilt ruilen ;).