Bij Galerie Kokon is op het moment een trio-show te zien van Gosia Machon (1979, Polen), Dragan Prgomelja (1977, Duitsland) en Walter Kerkhofs (1944, Nederland).
3 Kunstenaars die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben.
Gosia Machon maakt relatief grote werken met inkt op papier. Wat eigenlijk resulteert in erg mooie schilderijen. Hij balanceert (is het eigenlijk wel een hij?) op de rand van een vormelijk en inhoudelijk onderzoek. Het lijkt te gaan over vormen van ruimtelijke perceptie. Soms lost hij dat op in vormelijke perspectivische oplossingen, soms veel meer in conceptuele zin zoals de opmerkelijke manier waarop zijn werk getoond wordt.
Ook het werk van Dragan Prgomelja heeft een spel met ruimtelijkheid. Het werk is strikt in zwart-wit tonen, door het gebruik van houtskool. De grotere werken brengen vooral veel impact door formaat en het grote gebaar, de kleinere werken hebben vooral meer beeldende kracht.
Dan is er weer heel ander soort werk, dat van Walter Kerkhofs. Zijn werk is kleurrijk, illustratief en vooral veel. De link naar de twee voorgaande kunstenaars is lastig te vinden. Wel hebben alledrie de kunstenaars duidelijke voorkeuren met betrekking tot presentatie. Maar bij Kerkhofs is de betekenis daarvan lastig te benoemen; een veelheid aan beelden, de hedendaagse stortvloed er van?
Is bij Galerie Kokon te Tilburg tot 17 december te zien.
Een zinneprikkelende tentoonstelling. Alleen zat ik zo te denken of je houtskooltekeningen wel achter glas moet hangen. Wat mij betreft doet dat een beetje afbreuk aan het karakter van houtskool, het plaatje wordt glanzend terwijl houtskool juist dof is en al het licht absorbeert.
@Jordy,
Vreemdgenoeg was me dat bij het bezoeken van de tentoonstelling zelf helemaal niet opgevallen. Maar inderdaad, de leegte zou dan inderdaad beter tot zijn recht komen.