Op art, dat waren toch die verschrikkelijke semi-wetenschappelijke amusement kunstigheden uit de jaren ’60? Dat was in elk geval wat ik dacht tot ik afgelopen zomer in Parijs de tentoonstelling Dynamo uit liep. Die verschrikkelijke op art was daar ook, maar ook een hoop werken die daadwerkelijk verder gingen dan een optisch trucje, of het enkel gebruikte om een andere laag aan te boren.
Ook in die tentoonstelling in Parijs was werk te zien van Florian Quistrebert (1982) & Michael Quistrebert (?) waarvan de eerste op dit moment resideert aan de Rijksakademie maar samenwerkt met zijn broer Michael. En op dit moment een uitgebreidere solo (klinkt gek als je met zn tweeën bent) bij galerie Juliette Jongma.
Het opmerkelijke bij de optische vormen van de gebroeders Quistrebert is vooral haar imperfectie. Daar waar Op Art vaak zo klinisch was dat het net zo goed uit de printer kon komen is het duidelijk dat hier de imperfecties worden opgezocht. Even lijkt het op slordigheden maar tegelijk merk je ook dat juist dat het verschil maakt tussen werk uit de printer en in dit geval handgemaakt beeld.
Het werk GOD 2 is daar misschien het beste voorbeeld van, ergens is iets fout gegaan waardoor de helften niet symetrisch zijn. Als je dat digitaal zou maken zou dat niet zo snel gebeuren en als het al gebeurt, zou dan veel klinischer resultaat geven. Datzelfde gebeurt ook met Mom en Dad (beide versies).
Misschien is het handgemaakte wel het belangrijkste, in tijden dat we alles perfect uit de (3D-) printers kunnen laten rollen maakt de tijd, de energie en de menselijke imperfecties het tot iets wat zichzelf als concept kan overstijgen.
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – GOD 2 – 201x241cm Acrylverf en gesso op canvas met houten frame
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – GOD 2 – 201x241cm Acrylverf en gesso op canvas met houten frame (detail)
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – GOD 1 – 201x241cm Acrylverf en gesso op canvas met houten frame
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – GOD 1 – 201x241cm Acrylverf en gesso op canvas met houten frame (detail)
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight 4 – 46x63cm Modelerings pasta, spuitbus en iriserende coating op paneel
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight 4 – 46x63cm Modelerings pasta, spuitbus en iriserende coating op paneel (detail)
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight – 170x200cm Modelerings pasta, acylverf en iriserende coating op canvas
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight – 170x200cm Modelerings pasta, acylverf en iriserende coating op canvas (detail)
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – (onbekende titel) – Videoloop
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Grattage III – 150x120cm Acrylverf en caseineverf op paneel
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Untitled – 70x50cm Aluminium pigmenten en verschillende soorten verf op canvas
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight 3 – 170x200cm Aluminium pigmenten en verschillende soorten verf op canvas met LED en batterijen
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Overlight 3 – 170x200cm Aluminium pigmenten en verschillende soorten verf op canvas met LED en batterijen (detail)
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Mom and Dad – 170x120cm Moldelleringpasta en gesso op paneel
Florian Quistrebert, Michael Quistrebert – Mom and Dad – 170x120cm Moldelleringpasta en gesso op paneel
Het werk is nog tot en met 21 december te zien bij Galerie Juliette Jongma te Amsterdam.
Gerelateerd
Laat een reactie achter;