Nooit heb ik er een geheim van gemaakt Folkert de Jong (1972) niet zo spannend te vinden. Inhoudelijk was het de laatste tijd nogal slapjes en iedere keer dat materiaal; dat piepschuim en pur, dat geloofde ik onderhand wel. Folkert de Jong was een goede vormgever maar heeft weinig te vertellen. Dat bleek ook toen hij ooit op TV was bij kunststof (?) waar hij veel praatte, maar weinig zei. Zo ook hier bij Fons Welters zelf.
Fokert de Jong toont in zijn bekende materialen een stuk of 6 beelden; Een dode prins, een man met een hoed, een man met een vat op zijn kop, een melkmeisje, een man met drie hoofden en een zittend figuur. Dan vervolgens in Playstation nog enkele tekeningen.
Ondanks mijn vooroordelen over De Jong zijn werk blijkt het toch te boeien. Is het de context die het boeiender maakt? Geen idee. Ook lijkt er meer gelaagdheid ingeslopen te zijn. Niet alleen zijn materiaal gebruik is veelzijdiger (in elk geval kleurrijker) ook de onderwerpen zijn wat minder recht toe recht aan dan voorheen.
Zijn beelden zijn dus prima.
Zijn tekeningen, die vind ik ook begrijpelijk (de beelden zijn tijdrovend, massaal en af en toe heb je ook gewoon ruimte nodig om te schetsen). Dat doet De Jong begrijpelijk dus ook. Enkele van zijn schetsen zijn ook te koop als werk. De mentaliteit in voorstelling is nagenoeg gelijk, maar door de manier van werken worden het toch heel andere dingen dan zijn sculpturen. Waarom ze er hangen is echter wel begrijpelijk, de sculpturen raken ook wel verkocht, maar passen niet in elke kamer. De tekeningen echter wel.
Tot en met 16 januari te zien bij Fons Welters.
lekker objectieve benadering, zo kan je elk werk benaderen. je kan ook zeggen elke keer die lijst en verf bah en de kleuren.
onderbouw je gevoel eens een keer. als het wringt dan moet je je echt pas afvragen waarom.
het lijkt wel of je de kwaliteit van kunst meet aan het feit dat het in je kamer past.
je blog heet lost painters, houdt het dan bij schilderijen, je hebt al meerdere malen aangegeven niets met ruimtelijk te hebben. blog daar dan niet over.
@Commentaar,
Dankjewel voor je reactie, ik ben alleen benieuwd waar ik ooit gesteld heb objectief te zijn? In mijn visie is pure objectiviteit uberhaupt niet mogelijk. Ik ben benieuwd hoe jij daar na kijkt.
Ik ben als schilder inderdaad niet thuis in veel van de problematieken waar sculpturen mee te maken hebben. Dat wil niet zeggen dat ik de relevantie van dergelijk werk wil negeren. Uiteindelijk gaat het om het ‘ beeld’ wat een dergelijk werk kan oproepen, niet zo zeer om wat er precies te zien is. Het lijkt mij kortzichtig om me enkel te beperken tot schilderkunst? Is er niet zo veel meer boeiends te zien? Fotografie? Videokunst etc etc?
Hoe zie jij dat?
leer lezen ouwe,
eerst heeft die boi een change of mind van hollywood achtige proportie. op het einde kan die de beelden van folkie toch waarderen…
en leven ze lang en gelukkig
en dan zegt die iets over dat tekeningen in lijsje iets makkelijker te slijten zijn dan van die beelden die kei stoffig worden en waar je hondje tegen aan kan piesen.
ps. tekeningen meh beelden yeh
meningen bleh!
@commentaar@commentaar,
je hebt gelijk ik ben van mening veranderd, maar change of mind van Hollywood-achtige proporties gaat wel heel erg ver. Of Folkert de Jong daar langer en gelukkiger van leeft denk ik niet, en mij maakt het verder ook niets uit.
Ik deel dit samen met de foto’s op het blog, en wat mensen verder doen met meningen meningen moeten ze zelf weten. Voor alleen de foto’s kun je misschien beter kijken bij diverse andere blogs zoals Trendbeheer die meestal vooral erg mooi uitgebreide beeldreportages hebben zonder subjectiviteit zoals je die bij mij aantreft.
Met vriendelijke groet,
Niek
@Commentaar van 9 december;
Ik vind het knap dat u blijkbaar zo’n duidelijke mening heeft over wat een schilderij zou zijn en wat een sculptuur.
Legt u mij eens uit wat een schilderij is? Ik zou namelijk op kunnen houden met werken.
Misschien duid de naam Lost-Painters wel op de vraag wat de hedendaagse schilderkunst in zou kunnen houden. Daarbij tast die hedendaagse schilderkunst, en misschien zelfs als nooit tevoren, bijzonder veel sculpturale waarden af.
Een straffe scheiding zoals u die schetst, getuigt daarom slechts van een naieve blik op de hedendaagse kunst. Daar is op zich niks mis mee, maar als u het dan toch over onderbouwingen heeft schiet u zelf nogal tekort.
@Pim,
Inderdaad, de naam Lost Painters komt vanuit de vraag wat dat schilderen nog aan mogelijkheden heeft binnen de hedendaagse kunst.
Wat een slap geouwehoer a la achter de geraniums met een zijspiegel naar het straatbeeld, met borrelnootjes enzo
Triest zo’n stuk als deze, want je zegt dingen over de kunstenaar die meer op jou manier van kijken en uitdrukken van toepassing zijn dan op het werk zelf. Bv onderbouwen en oppervlakkigheid van kijken en schrijven
@Oeps,
Beauty is in the eye of the beholder, helemaal mee eens. En ook is het inderdaad niet zo heel erg diepgaand, maar dat hoeft ook niet? Kan iets niet soms gewoon simpelweg goed zijn? Zonder diepgravende theorie?
beeldhouwen/schilderen …ik weet echt niet waar dit hier over gaat ?!
uiteindelijk vallen over folkert de jong twee dingen te zeggen :
1. lekker smakelijke verbeelding ,bijna ambachtelijke handwerk, lekker mystiek ,ook even wat verwijs naar geschiedenis (zie zijn oude beelden “medusa” etc.),heel goed presentatie, etc
…echte kunst dus !
2.maar als jij echt even eerlijk kijkt: überhaupt geen inhoud, alleen hippe gedrag, een beeld lijkt op de andere … alles een grote “coole facade”, überhaupt geen houding of zoektocht, pseudo-attitude …wat een flauw gelul in het interview toch ? zegt alles .
ik zie dit echter bij heel veel hedendaagse kunst uit nederland .ik vraag me af waarom nederlandse kunst zo oppervlakkig is geworden . ik ken er bijna niemand die inhoudelijk bezig is . er mist zo vaak existentiele ontmoeting terwijl het oppevlak helemaal klopt.
kijk eens naar belgie of duitsland waroom zit het daar niet zo plat ?!
@ nick…trouwens, bedankt . heel goed blog . ik vind het mooi dat jij hier even plek geeft om over kunst te praten . over kunst kan jij strijden, maar ik vind echt niet dat dit een plek is om persoonlijk te worden zo als boven.
groeten,
sjon
@Sjon,
Dankjewel voor je zeer uitgebreide reactie en compliment naar mij. En inderdaad, het hoeft geen persoonlijke kwestie te worden.
Ik ben het helemaal met je eens, punt 1 is waar, punt 2 ook. Alleen, ook al ben ik er geen fan van, dat sensationele hippe, dat doet het wel op het gevoel.
Moet inderdaad ook toegeven dat veel kunst in Belgie en Duitsland van een heel andere orde zijn, en vooral WAAROM zou daar een Folkert de Jong stukken minder gedijen dan hier? Cultuur, kennis, geld?
Groeten, Niek