Als je naar binnen stapt loop je haaks op enkele glazen platen die als messen op je af komen, ze doorklieven de ruimte scherp in twee helften. Ondanks het feit dat glas transparant en zelfs fragiel kan zijn, heeft het dat totaal niet. In deze ruimte is het glas een krachtig element wat ondanks zijn poetische kanten een helder statement maakt. Bij nadere inspectie blijkt het veiligheidsglas te zijn, glas wat onbreekbaar is.
De spanning tussen breekbaar en de helderheid van een grens en de bijbehorende agressie worden langzaam aan duidelijk. Aan de wanden zijn prints van gescheurde boeken en andere teksten te vinden. Door deze gescheurde vellen wordt die agressie ook weer zichtbaar. Ergens op de wand staat een oud Koreaans schoteltje, alsof het ieder moment op de vloer in gruzelementen zou kunnen vallen. De lompe zwarte platen zijn eigen de enige echt fysieke beelden in de ruimte, de rest heeft een bepaalde afwezigheid. De spanning is te snijden, toch word deze spanning nergens zwaar maar blijft deze tussen de ruimtes in zweven.
Dat Yael Davids (1968) uit Israel afkomstig is maakt het geheel begrijpelijker en logischer maar dat zou in principe niets moeten uitmaken. Het gevoel voor materiaal, ruimte en zijn poetische zeggingskracht zijn optimaal en dat maakt dit dan ook tot een bijzondere tentoonstelling.
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4 (detail glas)
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Obliterating an Image – 6 ruiten veiligheidsglas 120x240x0,5cm, 2 monochromen van leem 200x200cm, Koreaanse schotel uit 16e eeuw, onderdelen van een script ‘Imitate in Absentia, 13 inktjetprints op A4
Yael Davids – Learning to Imitate in Glass – 3 maal 33x49cm
Yael Davids – 15-20mm glass resistant to different guns – 118x84cm Inkjetprint
Yael Davids – (Anonymous photographer, from ‘Atlas of the conflict’ by Malkit Shoshan, Suba Ruins (Israel) – 31x41cm Inkjetprint
Deze tentoonstelling is nog te zien tot en met 23 februari bij Galerie Diana Stigter te Amsterdam
Gerelateerd
Indrukwekkend, iconoclasme in ultieme vorm.
@Giel, Yes, aanrader als je de komende tijd toevallig nog naar Amsterdam gaat.