Over Gijs van Lith (1984) is al veel gezegd en gedaan. Dat het een rip-off zou zijn van Tjebbe Beekman geloven we onderhand wel. Maar wat is er nu echt aan de hand? Laten we eerlijk zijn, het zal niet zo zijn dat hij bewust de boel probeert te bedonderen. En anders, waarom geven we hem even niet het voordeel van de twijfel?
Dus, toch maar even kijken en zien wat er nu echt speelt.
De titel van de nogal kleine tentoonstelling moet genoeg zeggen, ‘Paint’. Het is duidelijk dat het van Lith niet gaat om het maken van een conceptueel beeld. De begeleidende tekst komt dan ook niet veel verder dan “experiment in sterk gestructureerde en gelaagde schilderijen” met “sporen van allerlei bewuste en toevallige ingrepen”. Tot zover valt er weinig te ontkennen.
Het gaat van Lith overduidelijk om het schilderen zelf en daarin ontdekkingen te doen. Hij gebruikt diverse andere materialen als wol en tape om structuur aan zijn werken toe te voegen en ook een compositie of een richting te geven. De manier waarop is echter allemaal wel erg flauw en bekend. Daarbij zijn de meeste vondsten erg uitgemolken maar toch eenvoudig. Als schilder herken je een goede schilder en dat valt hier toch wel mee. Hij schildert erg lekker maar er is hier geen sprake van een onderkend talent.
Zijn grote werken zijn niet zo de moeite waard, in zijn kleinere echte experimenten (althans daar lijkt het op) gebeurt veel meer. Zijn werk Grey 3 mag er wezen. Het is niet veel meer dan goed afstudeerwerk, maar het levert zeker een mooi schilderkunstig experiment op. In dat werk heeft hij lagen weggeschuurd waardoor er veel mooie schilderkunstige plekjes in zitten. Het kleine werkje Structural Rules No.4 is een typisch voorbeeld van een lekker stukje schilderen. Ook hierin zijn de experimenten niet shockerend maar het levert wel een lekker beeld op. Het is dus niet allemaal lucht wat er verkocht wordt.
Is zijn werk noodzakelijk voor de kunstwereld, of missen we echt iets als we het niet gezien hebben? Dat niet. Maar zo slecht is het nu allemaal ook weer niet. Voor wie het echt wil zien, vandaag is de laatste dag.
Let ook even op de detailfoto’s waar de tape goed te zien is en hoe deze vastgemaakt is.
Zo te zien heeft t werk zich inmiddels wel losgezongen van Tjebbe Beekman. En ik vind t er best spannend uitzien.
@Isabella, De erfenis van Beekman is inderdaad een stuk minder aanwezig, maar toch blijft het tegenvallen naar mijn mening. Het is wel redelijk goed werk, maar echt spannend werd het niet.