Om de presentatie van David Jablonowski (1982) die nu te zien is te begrijpen is het wellicht goed te kijken wat hij een ruime 3 jaar geleden toonde op dezelfde plek. De tentoonstelling toen was gevult met veel ready-mades die hun oorsprong vonden uit verschillende tijden en plaatsen. Die werden ge-ensceneerd en door de context opnieuw beladen met betekenis. Althans, dat was de vraag die die presentatie opriep. Is een accumilatie van informatie, ook al rondom een inhoudelijke kern, iets dat tot nieuwe inzichten en vooral beelden leidt. Of blijven de referenties op zichzelf overeind en is er van verbeeldingskracht veel minder sprake dan je zou hopen?
Jablonowski is niet de enige kunstenaar die een continue strijd voert met inhoud versus beeld. Dat lijkt me kunstenaar eigen om steeds opnieuw die afweging te moeten maken. Zo bekeken was die tentoonstelling toen misschien het uiterste dat hij wilde nemen in de richting van inhoud. Wellicht betekend dat de huidige tentoonstelling juist zijn kwaliteiten als beeldhouwer tonen.
David Jablonowski overzicht
Het traditionele marmer en messing wordt aangevult met meer industriele zoals koolstofvezel en CNC-gefreest aluminium. Het contrast en de capaciteiten van die materialen buidt hij behendig uit. Het levert, ondanks hun industriele uitstraling, fijngevoelige beelden op. De details en de afwegingen van het visuele gewicht van de materialen zijn behendig op elkaar afgesteld. Als een ruimtelijk schilder plaatst hij een weloverwogen detail in een detail. Zoals ook de late Rembrandt in zijn schilderijen slechts een enkel oog scherp schilderde maar al snel in grotere gebaren werkte. Maar Jablanowski trekt die strategie de ruimte in en naar de hedendaagse tijd.
Daar waar Rembrandt door zijn extreme focus ons een inkijkje wilde geven in de levendigheid van de Ander, lijkt het in 2018 alsof er altijd een zekere afstand is. Het werk van Jablonowski is esthetisch, maar de materialen blijven in zekere zin afstandelijk klinisch. Alsof het materiaal betreft uit een ziekenhuis. Het past bij deze tijd waarin we de wereld voor een groot deel via gecalibreerde rekenmodelen tot ons krijgen, noem het Facebook of om het even welk ander. Onze levendigheid is in zekere mate artificieel geworden.
Daar waar de vorige tentoonstelling misschien verzoop in al die referenties lijkt Jablonowski hier veel meer aanspraak te maken om het gevoelsmatige inlevingsvermogen van de toeschouwer. Iets dat de radicaliteit van het werk veel goed doet. Daar waar ik eerder afvroeg of het beelden wisten te worden is die vraag hier totaal overbodig, dit zijn sculpturen waarvan de betekenis veel verder rijkt dan een accumulatie van referenties.
David Jablonowski – Public Hubrid, New Infrastructures 4 (Growth) – 217x260x30cm, Marmer, aluminium, staal, messing en LED
David Jablonowski – New Infrastructures (Portoro) 1 – 67x35x11cm Marmer (portoro), messing 3D print (koolstofvezel en polypropylene)
David Jablonowski – New Infrastructures (Portoro) 2 – 68x40x23cm Marmer (portoro) en messing
David Jablonowski – New Infrastructures (Portoro) 3 – 68x34x5cm Marmer (portoro), aluminium en staal
David Jablonowski – New Infrastructures (Portoro) 3 – 68x34x5cm Marmer (portoro), aluminium en staal (detail)
David Jablonowski – Futures (forward Contract – 171x82x20cm, Aluminium en koper & Public Hybrid, Conerstone with Titanium Cairns – 18x116x75cm Titanium, messing, marmer (sahara noir) LED en aluminium & Public Hybrid (High Performance Connector) I – 152x80x37cm Marmer (sahara noir) koper en aluminium
David Jablonowski – Futures (forward Contract – 171x82x20cm, Aluminium en koper
David Jablonowski – Futures (forward Contract – 171x82x20cm, Aluminium en koper (detail)
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) III – 110x126x139cm Marmer (arabescato scuro), aluminium, messing, titanium en roestvrij staal
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) III – 110x126x139cm Marmer (arabescato scuro), aluminium, messing, titanium en roestvrij staal (detail)
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) II – 174x139x175cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel & Future Commodity (landscape with cairns) II – 174x139x175cm Marmer (arabescator scuro), aluminium, staal, messing, zout, paprika, titanium en roestvrij staal & New Vertical Intrastructure (growth explosion) 4 – 600x17x16cm LED, aluminium en messing
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) I – 150x121x170cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) I – 150x121x170cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel (detail)
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) I – 150x121x170cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel & The Golden Rules of Flaming (Remasted) – 85x170x50cm Messing, Marklin trein, aluminium, TV en video
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) II – 174x139x175cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel (detail)
David Jablonowski – Future Commodity (Landscape with cairns) II – 174x139x175cm Aluminium, brons, marmer (arabescato scuro), spinazie, paprika, kruidnagel en kaneel (detail)
David Jablonowski – Public Hybrids 4 – 97x30x30cm Koolstofvezel, aluminium, spiegel en messing
David Jablonowski – The Golden Rules of Flaming (Remasted) – 85x170x50cm Messing, Marklin trein, aluminium, TV en video
David Jablonowski – Public Hybrid (New Infrastructures 3, Version B) – 150x260x59cm Marmer (sahara noir), aluminium, staal, koper, messing, 3D print (koolstofvezel en polypropulene)
David Jablonowski – Public Hybrid (New Infrastructures 3, Version B) – 150x260x59cm Marmer (sahara noir), aluminium, staal, koper, messing, 3D print (koolstofvezel en polypropulene)
David Jablonowski – Public Hybrid (New Infrastructures 3, Version B) – 150x260x59cm Marmer (sahara noir), aluminium, staal, koper, messing, 3D print (koolstofvezel en polypropulene) (detail)
David Jablonowski – Replica, Tribal Spirit Cloud (High Performance Series) – 220x110x235cm Koolstofvezel, glas en aluminium
David Jablonowski – Hybridanleihe (risk management) I & II – 91x48x40cm, 3D print (koolstofvezel en polyporpuleen, messing, getint glas en aluminium
David Jablonowski – Hybridanleihe (risk management) I & II – 91x48x40cm, 3D print (koolstofvezel en polyporpuleen, messing, getint glas en aluminium
David Jablonowski – Hybridanleihe (risk management) I & II – 91x48x40cm, 3D print (koolstofvezel en polyporpuleen, messing, getint glas en aluminium (detail)
Deze tentoonstelling met het werk van Jablonowski is nog tot en met zaterdag 28 april te zien bij galerie Fons Welters te Amsterdam.
Gerelateerd