Naast de academie van Den Bosch bezocht ik vandaag ook de academie van Breda.
Het meest opvallende was het ontbreken van bordjes met de tekst van wie welk werk is. Dat is nodig, want niet alle werken staan bij elkaar. Een plattegrond moet dan uitkomst bieden maar is natuurlijk alles behalve effectief.
Daarnaast zijn de presentaties keurig. Nergens vlekjes of gaatjes op plekken waar ze niet horen te zitten. De vraag is alleen of het soms niet te keurig is. Sommige werken blijven overeind bij de gratie van de presentatie in plaats van andersom.
Toch ook hier weer een aantal opvallende jonge kunstenaars. Een beeldverslag van enkele daarvan;
Opmerkelijke Atlasachtige verzameling beelden die op een een of andere wijze een beeldende relatie met elkaar aan gaan van Jochem van Laarhoven.
Werk omtrent de vraag medium en message?
Een minder goed gepresenteerde werk terwijl het een zeer sterk beeld vertegenwoordigd, jammer.
Outsider-achtig maar toch fris werk van Paula van Doorn.
Brutaal statement van Ric Engbersen.
Sjuul Joosen speelt in zijn werk met mythes en in deze gevallen ruimtevaart. Dat doet hij lichtvoetig zoals je kunt zien.
Mooi schilderwerk van Tessa Chaplin.
De eindexamen expositie van Sint Joost Breda is nog tot en met de 3e te bezoeken. Pak vooral hun gratis catalogus mee boven aan de trap.
ik heb lekker meer gezien. lekker puh
@Zegiklekkernie, Dat kan, er was ook meer. Ik zeg toch ook niet dat dit het enige was wat ik gezien heb, dit waren de werken die om diverse redenen opvielen binnen de context van beeldende kunst.
Bij andere disciplines was ook beeldende kunst werk te zien. Als je goed keek…
@Jiska, Dan vraag ik me af waarom dat niet te zien was bij Beeldende Kunst maar bij een andere richting die in principe autonomie niet als een van haar voorwaarden beschouwt. Ik heb overal even gekeken maar als de context mij in relatie tot het werk duidelijk maakt dat het om kunstzinnige kwaliteiten gaat haak ik af.
outsider art: het begrip wordt voornamelijk gebruikt voor verschillend werk van -meestal autodidactische- kunstenaars, die de regels van de conventionele kunstwereld negeren of afwijzen en buiten de marges daarvan min of meer geobsedeerd hun eigen vormtaal en thematiek vervolgen. En…”Outsider art staat in een antagonistische relatie met de cultuur. Deze kunstenaars blijven fundamenteel asocialen, zowel met betrekking tot hun omgeving als met betrekking tot hun culturele context” (Roger Cardinal, 1972) Outsider art genereert hierdoor een wervelende stroom van nieuwe werelden, die uit de mens en de materie ontspringen. Haar taal is die van de subversiviteit, de weerspannigheid van het individu en de weerbarstigheid van de materie.
-achtig: een beetje als, of vrij veel als.. het een of het ander….
zegt wikipedia (excuseer, wikipedia is toch even eenvoudig zo).
Best een compliment, vind ik.
@Paula, Outsiders voeren een strikt eigen discours, ze vormen hun vaak persoonlijke beelden aan de hand van hun eigen voorwaarden zonder inmenging van de buitenwereld. Dat is een stuk eervoller dan ‘asociaal’ te worden genoemd. Natuurlijk is een dergelijke positie op een academie niet haalbaar (immers, je wordt geconfronteerd met ‘regels’ van de kunstwereld waar je je op moet verantwoorden). Maar verder kun je nog wel die mentaliteit hanteren. Het was dus inderdaad bedoelt als een compliment. 😉
“Outsider-achtig maar toch fris werk” wat zeg je nu eigenlijk? ondanks dat het “outsider-achtig” is is het toch fris? dus outsider art is niet fris?onfris? muf?maar dit is fris?
volslagen hol gezever
@Sep, jouw reactie is volslagen hol gezever, wat zeg jij nu eigenlijk? Is het tegenovergestelde van fris dat het muf is? Als je vocabulaire in dergelijke contexten zo beperkt is is het beter om geen uitspraken te doen, fris betekend meer dan alleen maar het tegenovergestelde van muf. Rood is toch ook niet enkel het negatief van groen.
De dialogen op lost-painters verzanden vaak in ruzies tussen schippers aan wal. Te vaak zijn daardoor vooral de beeldverslagen de moeite.
@Mathijs, Ik kan me geen ruzies herinneren?
Niek sinds wim t schippers de mufdrank introduceerde is muf inderdaad het tegenovergestelde van fris (wat anders). Iig niet outsiderachtig
@JB, Nu niet dat ik Schippers niet ken maar zijn ‘mufdrank’ is me ontgaan. Maar fris is niet enkel het tegenovergestelde van muf. Zeker niet in deze context.
Zo zeg… ik denk dat men elkaar niet zo op de woorden moet pakken, maar eens wat meer tussen de regels door zou kunnen lezen om elkaar te begrijpen. Wat er allemaal staat is geen abracadabra (ik kan het in ieder geval goed volgen, van iedereen) en als het op woorden aan komt is er altijd wel wat op aan te merken, omdat je jezelf én via tekst, én in een beperkte hoeveelheid woorden én op internet in een bepaalde context uitdrukt…. Discussies over muf ten opzichte van fris ten opzichte van outsider-achtig gaan dan ook aan hun doel voorbij Jb.mayer.. No offense.
@Paula, Dank 🙂
en met name @ sep…
En (@) Niek, inderdaad ‘asociaal’ klinkt niet erg vriendelijk, maar die meneer zal het wel niet zo op gehad hebben met outsiders. Ik verkies zelf ook liever de wervelende stroom van nieuwe werelden en een bepaalde vorm van non-conformisme.. ;-). Binnen de academie is mijn neiging om anders te denken over kunst en binnen de kunst best vaak een struikelblok geweest, juist vanwege de confrontatie met de conventies waar je het over hebt. Toch was het een hele goede leerschool, omdat je jezelf wel leert verhouden tot die wereld en zo je eigen positie beter kunt bepalen en daar sterker in kunt staan. Dat is een goede basis om die mentaliteit te hanteren waar je achter staat na de academie… welke een periode is die stukken langer duurt.
@Paula, Ik ben dan ook benieuwd hoe je je hierna gaat verhouden tot diezelfde kunstwereld en hoe je je werk naar buiten gaat brengen. Of, of je het uberhaupt naar buiten wilt brengen? (behoort ook nog tot de mogelijkheden) In elk geval moedig dat je die confrontatie aan bent gegaan en hopelijk ook zult aangaan. Al helemaal als je dat op een dergelijk inhoudelijke manier kunst doen.
Paula: Niek gaat totaal niet in op wat hij zelf schrijft. Outsiderachtig maar toch fris betekent namelijk niets. Het is net zoiets als zeggen Grieks maar toch bitter. Gothisch maar toch gebakken. Hol maar toch zacht enz.
Het pretendeerd een soort waardeoordeel te zijn,maar is mij te raadselachtig.
@JB, Bij deze. Overigens is het geen waardeoordeel maar een richtinggevende benoeming.
Hieronder een verdere uitschrijving van betekenis van die korte zin. Je zult begrijpen dat er nog niet zo veel in staat maar dat is ook omdat het een richtinggevende benoeming is. Het lijkt me niet zinvol om aan de hand van een drietal werken een heel epistel te schrijven. Dat te bedenken dat er nog honderden andere studenten zijn. Daarbij lijkt me de combinatie van beeld en tekst genoeg om een indruk te krijgen van hetgeen er te zien is.
Outsider (want in die conventies is het werk gemaakt, eigen voorwaarden losgekoppeld van het algemene discours, zie ook wikipedia) -achtig (want outsider zijn binnen een academische context is volgens de definitie van het begrip Outsider ongmogelijk) maar toch fris (Omdat het ondanks de beginselen van haarzelf ook daar buiten treed en toevoegingen doet op een wijze die ik niet eerder ergens gezien heb en zodoende het visuele discours van het soort werk (voor zover daar sprake van kan zijn) te verbreden) werk (respectievelijk 3 schilderachtige werken gepresenteerd op een witte en bordeauxrood geschilderde wand) van Paula van Doorn (het is immers haar werk of in elk geval de naam onder wie het gepresenteerd wordt respectievelijk achterin links op de tweede verdieping van de academie in Breda bij de afdeling autonoom beeldende kunst.).
Mocht dit niet voldoende zijn raad ik je aan contact op te nemen met Paula van Doorn en het werk te bekijken. Want daar gaat het uiteindelijk om!
@ Niek, merci voor deze uiteenzetting. @ Jb. Mayer, wees welkom om dat te doen.
Het lijkt er wel een beetje op dat men elkaar op woorden probeert te pakken in deze discussie.
Mijn interpretatie:
“Outsider-achtig, maar toch fris” interpreteer ik niet anders dan dat de schrijver (in dit geval Niek) van mening is dat ‘outsiderachtig’ als stijlvorm onfris is. Daar is an sich niks mis mee, want het is de mening van Niek en hij pretendeert volgens mij nergens dat hij “de waarheid” spreekt. Je hoeft het er dus niet mee eens te zijn. Overigens, op het moment dat iemand dat gaat doen op het gebied van de interpretatie van kunst, ben ik weg.
Vervolgens krijg ik ook wel de indruk dat Niek zich er middels wollig taalgebruik een beetje onderuit probeert te praten door het bijvoorbeeld een “richtinggevende benoeming” te noemen (wat volgens mij ook kan worden omschreven als “mijn mening hierover is…”), maar belangrijker voor mij is dat hij niet pretendeert de waarheid te spreken over wat hij ziet, in dit geval dus het werk van Paula. Ik ben het lang niet altijd eens met de meningen en interpretaties van Niek en vind zijn conclusie aangaande het werk van Paula (op basis van de foto’s die ik hier zie staan) wat prematuur, maar tegelijkertijd: hij loopt in een paar weken tig academies af en schrijft daar ook nog stukjes bij, daar kan en zal men ook begrip voor kunnen hebben.
@Roel, Dankjewel voor je bericht en je compliment. Het is inderdaad geen peanuts om 14 academies en twee weken te bezoeken.
Als een stijlvorm inderdaad direct eenzijdig wordt overgenomen is dat inderdaad niet fris, maar dat geld dus voor iedere stijl en niet specifiek voor Outsiderkunst.
Wollig taalgebruik was blijkbaar nodig om hetzelfde te zeggen als wat ik eerder zei. 😉
Als je het overigens niet met me eens bent, mag je het altijd laten weten. Onderbouwd bij voorkeur.
Wat dachten jullie van: “Doet denken aan outsider-kunst, maar heeft tegelijkertijd iets heel eigens.”
Of zeg ik nou dat ‘outsider-kunst’ niets eigens heeft? Wat ik bedoel is dat je in een traditie kunt staan en toch iets heel persoonlijks maken. Volgens mij bedoelt Niek dat hier ook.
@Feico, Dat is in elk geval wat ik bedoelde ja ;). Want het gebruiken van het woord eigens zou in het geval van outsiderart voor nog meer verwarring zorgen omdat het juist bestaat bij de gratie van dat individuele.