Ieder jaar bij het bezoeken aan de KABK kan de indruk mij niet ontgaan dat ik iets gemist heb. In het labyrintische gebouw zijn zo veel sluipwegen dat ik na al die jaren nog altijd de weg niet uit mijn hoofd ken. Toch hoop ik ook dit jaar weer dat ik alles gezien heb. Maar goed, geen garanties daarover dus.
Met name bij grotere academies als de KABK is het makkelijker om tendensen op te speuren. In de veelheid en diversiteit van de kunstenaars is er altijd wel iets dat de kop op lijkt te steken. Het was me al wel eerder op gevallen bij andere academies maar ook hier valt het weer op: de hoeveelheid handwerk. Of het schilderen, tuften , bouwen of kleien is, het aantal performances en video-installaties lijkt minder dan andere jaren. Het is niet alleen bij de KABK maar ook bij andere academies valt op dat het beeldscherm meer afwezig is dan andere jaren. Niet dat ze er niet zijn, het zijn er minder. Wellicht toch de invloed van de lessen via Zoom. Ik kan me voorstellen dat het voor de studenten fijn was om eens even niet uren naar dat beeldscherm te turen en iets te maken. We gaan zien of dat op andere academies ook invoelbaar is.
Hier volgt een beeldverslag met wat er zoal opviel, om verschillende redenen. Op de foto’s klikken voor grotere afmetingen.
De eindexamenexpositie van de KABK is nog tot en met dinsdag 4 juli te bezoeken.
90 procent is geen kunst, maar Ambacht. niets mis mee, maar noem het dan geen kunst. Kunstenaar kun je niet worden namelijk. Een diploma voor ‘kunstenaars’ is ronduit belachelijk, en bestaat helemaal niet, da’s een commercieel verzinsel. Rembrandt had een leraar voor 2 a 3 jaar en dat was alles. waarvan hij 2 jaar kwasten moest binden. De selectie zou strenger moeten zijn en slechts een 10 a 20 studenten zouden nog toegelaten moeten worden op jullie hele opleiding> De rest doet niets meer met zijn kunst en gaat bij de jumbo of gamma werken. Zonde van jullie tijd, het geld en onze subsidies. Heyboer. Dát was een kunstenaar. Maar dat zullen jullie wel niet begrijpen. Met al je dandy en blabla.