De HKU is traditiegetrouw veel schilderkunst en veel degelijk werk. Dat is ook dit jaar niet veel anders. Vergeleken met voorgaande jaren valt wel op dat er meer uitersten zijn in de toon van de werken. Het lijkt goed te gaan op de HKU.
Hier volgt een beeldverslag met werk wat om diverse redenen opviel, voor grotere afbeeldingen klik je op de foto’s.
Gek maar wel goed schilderwerk.
Surface-painting is ook gespot;
Het werk van Hilde Emons behoeft enige toelichting, de doorgang is erg smal gemaakt en er is een gat in de muur geslagen die tevens onderdeel van het werk is. Het hangt tussen sculptuur en installatie in dus.
Dit lijkt klei waar een bom in zat, nou, dat was het dus ook.
Mooie presentaties van Lucie von Eugen die zich niet goed lenen voor fotografische reproducties.
Slecht geschilderd maar wel op de goede manier, het vloekt en schuurt van alle kanten.
Elegantie ten top, een eenvoudige vondst levert een sterk beeld op. Helaas het enige werk want hier zou ik graag meer van willen zien.
Erg mooie presentatie van Naama Zusman, die zich ook niet goed leent voor fotografische reproductie.
Een van de meest overtuigende en scherpe presentaties is die van Tim Hollander, het schuurt tegen institutioneel kritiek aan zonder dat het zuur wordt of plat ironisch, het duidt werkingen zonder droog te worden en bovenal, het hele pand hangt vol met zijn wegwijzering die naast scherp ook nog eens functioneel is. En niet onbelangrijk, het is allemaal tot in de puntjes verzorgd.
Wie het ook allemaal wil zien heeft nog tot en met morgen om naar de HKU te gaan.
Ik vond het – een paar uitzonderingen daargelaten – tegenvallen. Kunstenaars die zich (te) overduidelijk hebben laten inspireren door bijvoorbeeld Maartje Korstanje en Zoro Feigl. De presentatie daarentegen vond ik juist weer heel sterk.
@Johan, Ik denk persoonlijk dat een goede presentatie belangrijker is dan echt origineel werk maken. Originaliteit en vernieuwing zijn sowieso zeer problematische fenomenen en hoe meer ik zie, hoe minder ik denk dat ze echt bestaan. Het zijn beide criteria die na een korte tijd achterhaalt zijn. Daar sta je dan met je vernieuwing en originaliteit… Iemand die werk kan maken zoals Zoro Feigl of Maartje Korstanje kan dan in elk geval blijkbaar werk maken goed genoeg is om daar op te lijken ;).
Ik ben dan wel benieuwd welk werk je geïnspireerd vond door Maartje Korstanje. En welke kunstenaars dan verder nog? Als het echt zo tegen viel, en er meer studenten kunstenaars na lijken te doen, volstaat het niet – vind ik – om maar twee namen te noemen.
@Gerben, ik vermoed dat Johan doelt op Deidre van den Boogaard. Verder wat namen dan?
Roeland Tweelinckx, Michiel Ceulers, Alex Dordoy, Anish Kapoor, Koen Vermeule, Olafur Eliasson, Pieter Laurens Mol en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar zoals ik hierboven ook al stel, volgens mij doet dat er helemaal niet toe.
Het is niet belangrijk over welke kunstenaars het gaat, ik hoef ze niet af te kraken. Vooral ook omdat het een afstudeertentoonstelling is, er ligt nog veel in het verschiet. En ik wil zeker geloven in de (goede) bedoelingen van de deelnemende kunstenaars. Toch miste ik (ten opzichte van andere jaren) het grote gebaar. De werken van Andy Stevens, Thera Clazing, Janine van Oene en Jelle Steendam sprongen er bovenuit.
Niek, het is een lastige kwestie die je aankaart. Het cliché: alles is al gedaan. De vraag die dan rijst is waar kunst tegenwoordig over gaat. Weten kunstenaars het zelf nog?
Maartje Korstanje zag ik trouwens rondlopen op de expositie, ben benieuwd wat zij ervan vond.
ik vind het jammer dat de studenten van de docent opleiding er tussen staan en dit niet word aangegeven.
@X. Want? Het zijn toch allemaal kunstenaars die dan wel misschien een andere achtergrond hebben, voltijd of deeltijd, wel of geen docentschap, misschien zelfs van de afdeling illustratie of fotografie in plaats van beeldende kunst of van mijn part interactieve vormgeving, uiteindelijk gaat het toch om het werk?
Op veel verslagjes lijkt de docentenopleiding strategisch te zijn omzeilt. Fijn dat dat hier niet gedaan is. En inderdaad waarom zou het expliciet genoemd moeten worden? Keuze van de schrijver lijkt me, geen noodzaak.
Met veel plezier heb ik de eindexamen expositie bezocht van HKU in Utrecht. Diverse werken hadden zo in mijn woning een plaats mogen krijgen. Ik probeer het werk van een kunstenaar eerst in me op te nemen en niet gelijk een oordeel te vellen, dat is best inspannend maar wel de moeite waard.
Volgend jaar kom ik beslist weer
@Paul Voors, alvast veel plezier volgend jaar :).
Misschien niet heel belangrijk maar toch ‘for the record’: Meria had nog een werk in de ruimte ernaast (video)
@Lex, die deed het in elk geval niet toen ik er rondliep, jammer maar helaas.