Gisteren was er een preview van het eindexamen bij de HKU. Dat is mooi dat ze dat organiseren want dan is het er nog rustiger en is de spreiding van de eindexamens ook minder hectisch. Naast de HKU bezoeken heb ik dus nog andere dingen kunnen bezoeken in Utrecht (waarover later meer).
Opvallend aan HKU is altijd de relatief grote hoeveelheid schilders die ze opleidt. Misschien een derde van de studenten hanteert het schildersmedium. Dan valt het ook op dat er veel ingetogen werk is ten opzichte van andere academies voorgaande jaren. Dat kan te maken hebben met de beperkte ruimte om te presenteren. Of ontbreekt het aan de studenten simpelweg aan drive om iets ‘groots’ te maken? Het tonen van een enkel werk vraagt namelijk veel lef en zekerheid. Toch zitten er uitzonderingen tussen (zie hieronder bij o.a. Corine Zomer) die statements maken en daar gelukkig ook in slagen, maar het zijn er relatief weinig.
Hier een beeldverslag van dingen die opvielen.
Agnita van Wijk voegt twee realiteiten samen, alsof het schilderij last heeft ven een enorme reflectie. Toch is dit geschilderd en krijgen de werken daardoor een ruimtelijkheid en werpen ze je als toeschouwer ook even terug op het ‘ik kijk naar iets’ in plaats van een escapisme in een figuratief werk.
Het mist bij de HKU aan statements, veel werk is ingetogen en soms zelfs ronduit voorzichtig. Het werk van Corine Zomer zijn dan ineens heuse explosies van groot uitgepakte werken. Keihard, groot en scherp.
Het meest boeiende schilderwerk komt van Dimitar Genchev die diverse beelden met elkaar combineert tot een vreemd geheel maar een een coherent geheel. Kundig schilderwerk en ik ben benieuwd wat hij verder zal gaan maken.
Het werk van Heleen Lemaire valt in zijn elegantie, het is een film waarin we een hand zien spelen met een glazen bol. Een onderwerp dat zijn voorgangers kent in de kunstgeschiedenis maar op geheel vernieuwde wijze aangepakt en een zeer opmerkelijk beeld oplevert.
Joost Mellink graaft een gat en projecteert dit op de grond. Het is een flauwe grap maar wel een goed uitgevoerde flauwe grap.
Het meest minimale werk is het van Lena Paschen, van haar kan ik enkel een spijker in de muur en een glasplaat met daarop enkele objecten vinden. Mooie poëtische presentatie.
Raquel ten Haver is al druk bezig en was eerder hier en hier te zien. Ze studeert nu af met hetzelfde soort werk maar dan een paar flinke maten groter.
Robert van Luijk is ook nog te zien bij Kunstpodium T te Tilburg met werk waarin hij ook de link van mens en de natuur en cultuur tegenover elkaar uitspeelt op licht humoristische wijze.
Verreweg de meest poetische poëtische hier is Robin Meyer, die vooral met onderstaand werk indruk maakt.
Willemien Schaap toont een stoffen ruimte, eenmaal deze betreden blijkt dat je het geheel kunt aantrekken. Een bezoeker laat zien wat dat resultaat is.
Eindexamen van HKU afdeling Fine Art is te bezoeken van donderdag 28 juni tot en met 1 juli. Een korte tijd dus.
Dank voor het scherpe verslag, maar je probeert wel erg veel in weinig woorden en beelden te vertellen. Ik moet er nog maar eens een derde en vierde x doorheen gaan, dan kan ik reageren:) ;).
Het beste is en blijft toch gewoon gaan kijken ;). Ik lul er ook maar wat over ;).
Niek rotzooit maar wat aan 😉
jij hebt m door Peter 😉
Hallo,
Leuk verslag, er zitten wel wat technische foutjes in helaas.
Dimitri Genchev is Dimitar Genchev.
Het werk wat betitelt wordt als Maartje Oostdijk is van Saar Amptmeijer.
Mijn werk betrekt zich ook tot het heden daags mannelijk zelfbeeld.
Groet
Dank, ga ik aanpassen :). En hedendaags mannelijk beeld is het ook zeker. Heb trouwens nog ergens een boek over die primitieve inwijdingsrituelen en de link naar de dood. Die mail ik je eerdaags nog toe. Van een een of ander Italiaan ;).
Bedankt !, en stuur maar door!
Nou daag ik je helemaal uit om naar Arnhem te komen. Want over groot werk hebben wij niet te klagen, wij maken onze curator Angela Serino helemaal wanhopig met de vele grote afmetingen. Tenminste als je 3.40m breed groot vindt. Het zijn meerdere schilders die zeer groot werken. En wat dacht je van een metaal object van min. 5 x 5 meter (oppervlakte) Wanneer kom je dan leid ik je rond. Groetjes Jolanda
Nou moet je zeker naar Arnhem komen.Schilders die zeer groot werk maken. Dat ben ik en nog 3 anderen afstuderenden. Tenminste als je 3.40 m breed en 2.30 hoog groot genoeg vindt. laat maar weten wanneer je komt dan leidt ik je rond. Tot volgende week in Arnhem. gr Jolanda Roelofs
Maar afstuderenden het ziet er goed uit hoor. Jammer dat wij onze eigen expo de aankomende week moeten opbouwen anders was ik komen kijken.
@Jolanda, er is een verschil tussen het maken van een statement en het maken van een groot werk ;). Nogmaals, Arnhem bezoek ik als ik de tijd heb en de financiële middelen. Daarbij vind ik je agressieve manier niet zo prettig, je zou me ook een mailtje kunnen sturen. Het is goed dat je me vraagt maar dit is niet echt motiverend om te komen.
Dit is dus waarom de kunstsubsidie afgeschaft moet worden.
Pardon?
Ik zou van deze uitspraak toch graag wat verdere uitleg willen in plaats van een losse stellinginname poneren. (daarbij wat heeft een tentoonstelling van eindexamenstudenten van doen met subsidieaanvragen die veelal gedaan worden door instellingen?)
Sorry als ik geen diepe discussie erover aan zal gaan. Maar als je dit publiekelijk online zet, mag ook ik zeggen wat ik er van vindt toch? Ik vind het zonde dat een overheid (met belastinggeld) bijgedragen heeft dat naar jaren studeren dit het resultaat is: hoopjes afval (met uitzondering van Menno Hiele, die planten zien er soort van interessant uit). Maar voor iemand die wel wil bijdragen aan de samenleving is het moeilijk te verkroppen dat er mensen zijn die bv wrakhout of ander afval in een leuke samenstelling kunnen inleveren als eindwerkstuk..
Maar het is alleen maar een uiting van hoe ik mij voel bij het zien hiervan.. Zie het als een kunstvorm.. 🙂
Natuurlijk mag je zeggen wat je er van vind, maar vind de manier waarop wel erg respectloos jegens de studenten. Ervan uitgaande dat die echt wel 4 jaar lang hun best gedaan hebben om te studeren.
Over het nut naar de maatschappij, wil ik graag doorverwijzen naar The Rise Of The Creative Class. http://www.bol.com/nl/p/the-rise-of-the-creative-class/1001004002276533/ Kunstsector levert juist een verdubbeling van winst op ten opzichte van de subsidie (zie diverse onderzoeken waarbij Joop vande Ende zelfs uitkwam op een vertienvoudiging).
Daarbij ben ik voor het stoppen van alle sportsubsidies want wat brengen die de maatschappij behalve vele miljarden kosten aan economische schade door blessures en hooligans? Dit is een even absurde redenatie als die jij doet. Van een Docent LLB verwacht ik meer inzicht.
sorry ervoor als je het agressief vindt. Was niet de bedoeling. Haakte alleen in op hetgeen wat jij geschreven hebt. Vindt het top wat je doet en de tijd die je erin steekt. Ben dat ook erg benieuwd naar je zoektocht op de andere academie. Lees je verslagen dan ook met veel plezier.
Jolanda Ik vind niet zo zeer je inhoudelijke reacties nu zo agressief, maar wel de voorgaande waarop je er van uit gaat dat ik overal maar naartoe ga. Nogmaals, als ik de tijd en de financiele middelen heb om naar Arnhem/Enschede/Zwolle te gaan, zal ik dat doen. Maar ik bezoek ook een hoop andere academies en moet helaas prioriteiten stellen. Ik kan mijzelf niet in stukjes hakken ;).