Nog uit de trip van Groningen van ruim een week geleden de masters van Frank Mohr. Ik combineerde het bezoek van Frank Mohr met die van Minerva. Eerst bij Minerva rondgelopen en gezien dat het goed was, mooie academie met echt een paar erg goede werken. Werd ik enthousiast van, was ondanks de geringe hoeveelheid echt de moeite waard om al die tijd te reizen. Daaruit kreeg ik misschien ook te veel verwachtingen, maar de masters, die dus nog zeker 2 jaar verder gestudeerd hebben, leken – vergeleken met de bachelors – stukken minder geïnspireerd.
MFA IME
MFA Painting
MFA Scenography
Erik Tode speelt met de betekenis van beeld en taal door dezelfde film driemaal een andere betekenis te geven door de ondertiteling te veranderen. Leuke grap maar spreekt meer van een ideematige manier van werken dan vanuit een mentaliteit. Mag toch hopen dat je naar 6 jaar studeren meer kunt laten zien dan drie filmpjes met andere ondertiteling?
Fabian Westphal onderzoekt formele schilderkunst met monochromen en compositorische problemen en doet dat in het werk zelf overtuigend. Echter, de presentatie is dermate onduidelijk en verspreid dat alle mogelijke interpretaties verspreid raken op het enkele werk. Dat terwijl het bij elkaar hangen van werk veel meer inzicht kan bieden.
Dit vond ik persoonlijk een erg goed werk.
Maar als dit er nu dicht naast had gehangen was de dialectiek tussen de twee werken meer sprekend geworden. Overigens, ook een goed werk.
Dit werk hing er dan vervolgens wel heel erg verloren bij…
En hier zien we wat een verzameling van dergelijke werken samen voor meerwaarde kan opbrengen. Nu alleen niet allemaal op elkaar proppen maar misschien netjes naast elkaar ophangen? Het formele onderzoek zelf is overduidelijk. De opties van een cirkel in 4 delen en die verspreiden over 4 vlakken.
De werken van Jisan Ahn refereren naar schilderkunst en filmscènes. Het werk is goed geschilderd en zit eigenlijk prima in elkaar. Alleen, hebben we dergelijk werk niet al eens eerder gezien? Geen idee maar op de een of andere manier krijg ik dat gevoel. En zo niet dan is dat een kwaliteit.
Linda Witpaard maakt een wachtkamer? En wat moet ik daarmee?
De meest interessante kunstenaar van dit jaar was dan toch wel Rob Bouwman. Zijn werk heeft een heel formeel karakter en is op zichzelf nog niet zo heel bijzonder, maar op het moment dat hij de werkjes in kasten gaat stoppen krijgt het ineens een totaal andere dimensie. Buiten het bekende ‘handschrift’ als punt van zijn mentaliteit gaat het ook zeer om context en dat doet hij opmerkelijk scherp in de kasten.
Het werk van Adri Schokker is in dit geval best grappig, we kunnen ons als gast laten inscannen en een uurtje later komen we zo hopla uit de 3d-printer en belanden in de restanten van deze natuurramp. Vraag is alleen wel wat is het meer dan een leuk grappig werkje met een hoop technisch vernuft?
Sarah Janssen weet niet echt te overtuigen met haar werk, de presentatie die onderdeel is van haar werk, werkt niet in de ruimte. Misschien benoem ik het niet zo lekker, maar het weet me gewoon niet te boeien. Het lijkt noodzakelijkheid te missen.
Udo Thijssen maakt het zich ook wel makkelijk, hij zet een trap neer en laat mensen er op klimmen, dan zien we een donkere ruimte waar met schrijfletters het woord ‘life’ geprojecteerd wordt. That’s it. Is de grap dat ik als toeschouwer een trap op moet een metafoor voor het leven? Als dit de argumenten zijn die iemand doen laten slagen op het Frank Mohr mogen ze iedereen bij zijn bachelor direct een master geven. Mag hopen dat ik het niet begrepen heb in dit geval.
Walter van Pijkeren krijgt het voor elkaar om het meest ongeïnspireerde werk te maken van alle eindexposities die ik gezien heb. En dan te bedenken dat deze jongen dus al 6 jaar studie erop heeft zitten. Kan je dan echt niet met iets zinnigers komen dan de Joseph Beuys Zwaffel Club op Facebook?! Wat zijn dat voor flauwe grappen en waarom zou ik lid worden van zo’n flauwe club?
Nog een blunder, alleen geen idee van wie (het kaartje ontbrak in mijn foto’s). Geld in een doos leggen die de illusie moet wekken dat niemand er bij kan. Dit was bijna voor het eerst in mijn leven dat een bezoek mij geld opleverde in plaats van zou kosten. Natuurlijk ben ik niet zo flauw maar het mag geen verbazing wekken dat bij navraag blijkt dat er al 50 euro ontvreemd was. Allereerst een waardeloos slecht werk en vervolgens ook nog eens superslecht afgewerkt. Ze mogen wederom wel iets kritischer zijn bij Frank Mohr over wie ze laten afstuderen.
Maar gelukkig was er dan ook nog werk wat ik niet begreep, maar waarvan ik wel de noodzaak inzag en dat ook goed was uitgevoerd. Dan heb ik in elk geval het idee dat het gedeeltelijk aan mij ligt, dat is een stuk prettiger.
Hopelijk overtreft Frank Mohr volgend jaar wel de bachelors, zou toch wel mooi zijn na 2 jaar extra studie.
Het gebruik van het engels in deze tekst is zo erbarmelijk slecht, dat het werkelijk niet te lezen is. Het spijt me.
Ik heb zo een vermoeden dat google-chrome de tekst automatisch naar het engels had vertaald. Haha, Sorry. Maar zo in het Nederlands is het gelukkig wel goed te lezen! Wat ik nu dus ook ga doen…
@Pim, Als je browser ingesteld staat op Engels, laad hij de site automatisch in het Engels. Maar helemaal bovenin rechts onder het menu kun je ook kiezen welke taal je wilt :).
Mijn naam, Ruben Boxman, staat onder het werk van Adri Schokker. Wij werken samen onder de naam Snow, maar hebben tijdens de FMI expositie ons eigen werk getoond. Ik zie geen foto’s van mijn werk, dus ik kan ook niet aangeven waar mijn naam wel onder hoort te staan.
@Ruben, ik heb het aangepast. Mijn excuses voor de vergissing. Had jij dan dat werk in dat foto hokje?
He Niek,
Wat leuk dat je er over schrijft. Ik zie wel een foto van mijn werk, maar geen tekst erbij. Klopt dat 🙂 ben benieuwd wat je er van vond.
de titel was overigens: Vlucht AAN11
En voor aanvullende informatie, kijk vooral eens op:
http://fmi.academieminerva.nl/activities/graduation/2011
@Wannes, de tekst staat er boven, ik wist niet zo goed wat ik er mee aan moest maar vond het wel erg geloofwaardig. Moet eerlijk bekennen het inmiddels niet helemaal precies meer herinner. Wie weet dat ik in de toekomst nog eens wat werk van je tref!
Het Frank Mohr instituut moet nodig afgeschaft worden. Het is de slechtste post graduate kunstopleiding van Nederland, onder andere omdat ze maar 3 (niet de beste) docenten hebben waar de studenten week in week uit 2 jaar lang verantwoording aan moeten afleggen. Het niveau van iedereen die er op zit gaat naar beneden en dat is al jaren zo. Het Instituut loopt achter in zowel haar zienswijze als benadering van studenten. Docenten willen de studenten vormen tot hun idee van een goede kunstenaar en omdat dat niet lukt worden zakken de geproduceerde kunstwerken als plumpuddingen in elkaar. Een enkeling gaat z’n eigen gang en slaagt hier in, meestal 1 a 2 studenten per jaar. Weg ermee!
@Jessie, Ik vind het afschaffen van een kleine opleiding die zichzelf net zo goed bedruipt als andere post-academies niet echt een vergelijking. Er studeren immers aanzienlijk minder studenten en veel ervan zijn actief buiten het reguliere Amsterdamse circuit. Ook van deze lichting zijn er inmiddels een drietal die ik met enige regelmaat tegenkom.
Of de docenten al dan wel of niet goed zijn vind ik ook nogal dubieuze uitspraak tenzij je er zelf les hebt gehad, het zijn soms juist de slechtere kunstenaars die topdocenten zijn.
Hmm