Eindexamen Expositie; Frank Mohr Instituut – The Importance of Being Frank

Nog uit de trip van Groningen van ruim een week geleden de masters van Frank Mohr. Ik combineerde het bezoek van Frank Mohr met die van Minerva. Eerst bij Minerva […]

Nog uit de trip van Groningen van ruim een week geleden de masters van Frank Mohr. Ik combineerde het bezoek van Frank Mohr met die van Minerva. Eerst bij Minerva rondgelopen en gezien dat het goed was, mooie academie met echt een paar erg goede werken. Werd ik enthousiast van, was ondanks de geringe hoeveelheid echt de moeite waard om al die tijd te reizen. Daaruit kreeg ik misschien ook te veel verwachtingen, maar de masters, die dus nog zeker 2 jaar verder gestudeerd hebben, leken – vergeleken met de bachelors – stukken minder geïnspireerd.

MFA IME

MFA Painting

MFA Scenography

Erik Tode speelt met de betekenis van beeld en taal door dezelfde film driemaal een andere betekenis te geven door de ondertiteling te veranderen. Leuke grap maar spreekt meer van een ideematige manier van werken dan vanuit een mentaliteit. Mag toch hopen dat je naar 6 jaar studeren meer kunt laten zien dan drie filmpjes met andere ondertiteling?

Erik Tode

Erik Tode

Fabian Westphal onderzoekt formele schilderkunst met monochromen en compositorische problemen en doet dat in het werk zelf overtuigend. Echter, de presentatie is dermate onduidelijk en verspreid dat alle mogelijke interpretaties verspreid raken op het enkele werk. Dat terwijl het bij elkaar hangen van werk veel meer inzicht kan bieden.

Dit vond ik persoonlijk een erg goed werk.

Fabian Westphal - Onbekende Titel

Fabian Westphal – Onbekende Titel

Maar als dit er nu dicht naast had gehangen was de dialectiek tussen de twee werken meer sprekend geworden. Overigens, ook een goed werk.

Fabian Westphal - Onbekende titel

Fabian Westphal – Onbekende titel

Dit werk hing er dan vervolgens wel heel erg verloren bij…

Fabian Westphal - Blis

Fabian Westphal – Blis

En hier zien we wat een verzameling van dergelijke werken samen voor meerwaarde kan opbrengen. Nu alleen niet allemaal op elkaar proppen maar misschien netjes naast elkaar ophangen? Het formele onderzoek zelf is overduidelijk. De opties van een cirkel in 4 delen en die verspreiden over 4 vlakken.

Fabian Westphal - Headquarters

Fabian Westphal – Headquarters

De werken van Jisan Ahn refereren naar schilderkunst en filmscènes. Het werk is goed geschilderd en zit eigenlijk prima in elkaar. Alleen, hebben we dergelijk werk niet al eens eerder gezien? Geen idee maar op de een of andere manier krijg ik dat gevoel. En zo niet dan is dat een kwaliteit.

Jisan Ahn - diverse werken

Jisan Ahn – diverse werken

Jisan Ahn - diverse werken (2)

Jisan Ahn – diverse werken

Linda Witpaard maakt een wachtkamer? En wat moet ik daarmee?

Linda Witpaard

Linda Witpaard

De meest interessante kunstenaar van dit jaar was dan toch wel Rob Bouwman. Zijn werk heeft een heel formeel karakter en is op zichzelf nog niet zo heel bijzonder, maar op het moment dat hij de werkjes in kasten gaat stoppen krijgt het ineens een totaal andere dimensie. Buiten het bekende ‘handschrift’ als punt van zijn mentaliteit gaat het ook zeer om context en dat doet hij opmerkelijk scherp in de kasten.

Rob Bouwman

Rob Bouwman

Rob Bouwman

Rob Bouwman

Rob Bouwman

Rob Bouwman

Het werk van Adri Schokker is in dit geval best grappig, we kunnen ons als gast laten inscannen en een uurtje later komen we zo hopla uit de 3d-printer en belanden in de restanten van deze natuurramp. Vraag is alleen wel wat is het meer dan een leuk grappig werkje met een hoop technisch vernuft?

Ruben Boxman (Snow)

Adri Schokker (Snow)

Ruben Boxman (Snow)

Adri Schokker (Snow)

Sarah Janssen weet niet echt te overtuigen met haar werk, de presentatie die onderdeel is van haar werk, werkt niet in de ruimte. Misschien benoem ik het niet zo lekker, maar het weet me gewoon niet te boeien. Het lijkt noodzakelijkheid te missen.

Sarah Janssen - Technicolor Circles

Sarah Janssen – Technicolor Circles

Udo Thijssen maakt het zich ook wel makkelijk, hij zet een trap neer en laat mensen er op klimmen, dan zien we een donkere ruimte waar met schrijfletters het woord ‘life’ geprojecteerd wordt. That’s it. Is de grap dat ik als toeschouwer een trap op moet een metafoor voor het leven? Als dit de argumenten zijn die iemand doen laten slagen op het Frank Mohr mogen ze iedereen bij zijn bachelor direct een master geven. Mag hopen dat ik het niet begrepen heb in dit geval.

Udo Thijssen - Life

Udo Thijssen – Life

Walter van Pijkeren krijgt het voor elkaar om het meest ongeïnspireerde werk te maken van alle eindexposities die ik gezien heb. En dan te bedenken dat deze jongen dus al 6 jaar studie erop heeft zitten. Kan je dan echt niet met iets zinnigers komen dan de Joseph Beuys Zwaffel Club op Facebook?! Wat zijn dat voor flauwe grappen en waarom zou ik lid worden van zo’n flauwe club?

Walter van Pijkeren - Beuys Swaffel Club

Walter van Pijkeren – Beuys Swaffel Club

Nog een blunder, alleen geen idee van wie (het kaartje ontbrak in mijn foto’s). Geld in een doos leggen die de illusie moet wekken dat niemand er bij kan. Dit was bijna voor het eerst in mijn leven dat een bezoek mij geld opleverde in plaats van zou kosten. Natuurlijk ben ik niet zo flauw maar het mag geen verbazing wekken dat bij navraag blijkt dat er al 50 euro ontvreemd was. Allereerst een waardeloos slecht werk en vervolgens ook nog eens superslecht afgewerkt. Ze mogen wederom wel iets kritischer zijn bij Frank Mohr over wie ze laten afstuderen.

Onbekende blunder

Onbekende blunder

Maar gelukkig was er dan ook nog werk wat ik niet begreep, maar waarvan ik wel de noodzaak inzag en dat ook goed was uitgevoerd. Dan heb ik in elk geval het idee dat het gedeeltelijk aan mij ligt, dat is een stuk prettiger.

Wannes van der Veer

Wannes van der Veer

Hopelijk overtreft Frank Mohr volgend jaar wel de bachelors, zou toch wel mooi zijn na 2 jaar extra studie.