De masterstudies in Nederland lijken allemaal moeite te hebben talent binnen te halen. Ik hoorde zelfs dat er sprake was bij eindexamen studenten dat ze “gescout” waren voor een Master. Dat klinkt een beetje als “we krijgen te weinig aanmeldingen en proberen het zo te framen dat we door scouten het idee wekken dat het een eer is er te mogen zitten.” In plaats van dat het simpelweg zo is dat iedereen er heen zou willen zoals bij de Ateliers of Rijksacademie. Daar hoor je dan ook niets van scouting.
Ik weet niet of het Frank Mohr scout, maar als ze dat doen mogen ze toch beter hun best doen, het aantal studenten ligt laag en de kwaliteit is niet boven die van de bachelors van Minerva twee deuren verder. Daarbij lijkt de focus van het schilderkunstige wel heel erg te verdwijnen naar de achtergrond en dan vraag je je ook af wat Frank Mohr dan precies te bieden heeft ten opzichte van de andere masters?
Afijn, hier dus een beeldverslag van die enkele kunstenaars van het FMI die wel opvielen;
Het werk van Janine van Veen behoeft enige duiding, voor haar werd het werk dermate persoonlijk dat ze zichzelf en haar leven als werk is gaan beschouwen. Door het zo radicaal door te voeren met alles wat er aan zit werkt het wel. De vraag die rest is dan; “Wat ga je nu doen?” Daar had ze zelf ook nog even geen antwoord op maar de eerste stappen zijn gezet…
Grote architectonische houtskool tekeningen van Veronique Schrama;
De presentatie van Frank Mohr is verdeelt over een drietal lokaties in Groningen en is nog tot en met de 11e te bezoeken.
volgens mij is er juist een enorme interesse in een master deze tijden, en van sommige master staat het bekend dat er gescout wordt. Niets nieuws dus.
@Maarten, ik stel ook niet dat het nieuws is, het is alleen geen goed signaal want dat betekend dus dat je te weinig kwaliteit in je aanmeldingen krijgt. Want als er zoveel interesse is, waarom wordt er dan nog gescout?
Het niveau was echt erg laag. Naar mijn mening bleef al dit werk ontzettend aan de oppervlakte en er viel weinig echt ´eigens´ in te vinden.
De juiste vraag is dan inderdaad, wat is uberhaupt de toevoeging van deze master.
@Anne, Dat is wel heel radicaal gesteld.
wellicht vergeten sommige op tijd toelating te doen
@Maarten, Yes, en sommigen zijn ontvoerd door aliens…
niet
Ik ken in eigen kring al twee mensen die in 2010 bij Sint Joost toelating deden voor de master, twee bij respectievelijk Frank Mohr en Piet Zwart in 2011, om nog maar te zwijgen over Sandberg. Allemaal niet aangenomen, dus daarop gebaseerd weet ik zo net nog niet of het zo slecht gaat met de masterstudies. Tenzij dat in een paar jaar is veranderd. En het zegt ook weinig over de kwaliteit van de verschillende masteropleidingen, die balans wordt pas opgemaakt op het moment dat ze zichzelf presenteren.
@Niels, Je hebt gelijk, maar nogmaals, je zou toch verwachten dat je master zo goed en bekend is dat de juiste studenten je toch wel weten te vinden? Je hoort toch ook nooit wat van scouten vanuit Rijksakademie en Ateliers? Heeft iets te maken met vraag en aanbod volgens mij, en vervolgens treed het economische systeem in werking. Dat er mensen geweigerd worden kan, maar misschien zijn dat ook niet de juiste studenten voor die master. Of niet buitenlands genoeg, want dat lijken ze bij Masters ook erg graag te willen.
in het buitenland wonen altijd meer mensen Niek
Niek, dat er gescout wordt is op zich toch niet zo heel vreemd? Het is volgens mij geen publiek geheim dat Sandberg de eindexamenexposities afloopt en voor hen geschikte kandidaten vraagt om toelating te doen. Niks mis mee. De Rijksakademie en in mindere mate De Ateliers zijn puur door naam, reputatie en faciliteiten al aantrekkelijk voor de meeste kunstenaars, (publieke) aandacht gegarandeerd als je daar terecht mocht komen. Over het economische systeem gesproken… En (de betere (?)) galeries gaan daar gewoon in mee, door alleen in de vijvers van eerdergenoemde opleidingen te vissen. Dat is hun goed recht, natuurlijk. Maar wel een beetje zuur voor al die masterstudenten die de dagen na de openingen van hun exposities vrijwel geen bezoekers meer zien verschijnen.
@Niels, Het “zaligmakende” systeem is natuurlijk ook slechts voor degene die zich aan dat systeem willen onderwerpen. Navid Nuur en Marc Bijl doen het internationaal uitstekend (en maken goed werk!) en hebben beiden geen Rijks of Ateliers gedaan.
Niek, met het “onderwerpen aan dat systeem” sla je wel een beetje de spijker op de kop; er wordt teveel belang gehecht (door het kunstveld) aan het hebben doorlopen van de Rijksakademie of De Ateliers. En dan blijkt de bevolkingsgroep waarvan je de meeste subversiviteit verwacht toch ook gewoon menselijk en conservatief door maar angstvallig achter elkaar aan te lopen. Hulde voor de kunstenaar die zich daarvan loswrikt en z’n eigen pad zoekt.
@Niels, Dat bedoel ik. Er zijn er genoeg die het zo ook uitstekend doen. 😉