Vandaag opende in het Dordrechts Museum de tentoonstelling ‘What’s Up! De jongste schilderkunst in Nederland‘.
Allereerst mijn kritiek op de naam, de ‘jongste’ schilderkunst in Nederland is naar mijn bescheiden mening al redelijk oud, de gemiddelde leeftijd ligt halverwege de dertig en er zijn zelfs twee uitschieters die al halverwege de veertig zijn. Niet dat het verder slechte kunstenaars zijn, maar toch, ben je halverwege de veertig nog jong? Zou het begrip actueel niet beter aansluiten?
Toch probeert het museum een overzicht te geven van jonge schilderkunst in Nederland waarin het een zo breed mogelijk gebied wil beslaan. Eerlijk is eerlijk, zo snel is er niet een bepaalde mentaliteit die ik mis. Van nagenoeg iedere ‘school’ is er wel iemand aanwezig. Wel lijkt er een nadruk te liggen op het wat meer figuratieve werk met een licht absurdistische toon en veel schilder-schilders. Natuurlijk is het makkelijk een lijstje te geven met namen die lijken te ontbreken, maar toch is het museum er in geslaagd heel duidelijk van alle stromingen wat te pakken en dat te tonen. Een goed overzicht dus.
Een goed overzicht is meestal het bekende werk invullen, de highlights. Dat gebeurt hier ook, van sommige kunstenaars hangt er overbekend werk. Ook sommige kunstenaars hadden niet kunnen ontbreken in deze tentoonstelling. Toch wil dat niet zeggen dat er niets spannends te zien is. Er zat wel degelijk fris werk tussen wat mij nog niet bekend was. Ook daarin zijn ze dus goed geslaagd in Dordrecht.
Maar, wat is er zoal te zien?
Aaron van Erp kan natuurlijk niet ontbreken.
Alex Linderholm, mij nog niet eerder bekend, is hier een van de jongste schilders. Toch ook al dertig jaar. (Kleur blauw moet aanzienlijk paarser zijn.)
Arjan van Helmond was ook tot vandaag nog een onbekende voor mij. Erg simpele strategie die het kubisme in een nieuwe vorm giet. Meerder perspectieven of beeldopdelingen die tezamen toch weer een beeld opleveren.
Aukje Koks had onlangs nog een prima show bij Stigter en is ook hier terecht aanwezig.
Bas van den Hurk, de oudste aanwezige schilder. Die is hier op het blog natuurlijk al lang bekend.
Carl Johan Hogberg mag onderhand wel eens wat ander werk laten zien dan steeds dat grote doek. Maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een goed werk.
Dit is dan overigens wel een recenter werk…
Derk Thijs was mij al wel bekend, maar nog nooit hier op het blog geweest met zijn schilderwerk. Topwerk. Duidelijke invloeden van Paul Klee, ook bij Thijs ontstaat er een volledig wereldbeeld waarin gespeeld wordt met verf, kleur, lijn, vlak, materie en voorstelling. Misschien wel de meest traditionele schilder vanuit het schilderen?
Gijs Frieling heeft speciaal voor de tentoonstelling een gigantisch werk gemaakt waarin diverse inspiratiebronnen en schilderijen van deelnemers in zitten. Een l’art-pour-l’art dus. Duidelijk vlot gemaakt werk wat het vooral van zijn formaat moet hebben. Maar bij de opening gaf hij een soort van speech over het schilderen.
Koen Delaere is hier inmiddels ook overbekend. Van de week nog gezien in Tilburg en nu ook hier.
Lieven Hendriks een van mijn persoonlijke favorieten maar evenals Delaere mocht ook deze niet ontbreken in het spectrum van actuele schilderkunst in Nederland.
Maaike Schorrel, niet te fotograferen helaas. In het echt erg mooi subtiel werk wat echt de tijd nodig heeft. Dit is ook een van de weinige schilders die in deze context letterlijk niet lekker uit de verf komt.
Voor iedereen met een donker beeldscherm, dit zijn niet egaal zwarte werken.
Malin Persson was voor mij een onbekende. Erg opmerkelijk werk, hoop daar meer van te zien in de nabije toekomst.
Marie Aly is hier al ooit eens voorbij gekomen. Absurde kleuren met vreemde voorstellingen.
Micha Patiniott, ook hier al eens voorbij gekomen. Een van de meest duidelijke navolgers van René Daniëls. Hij toont hier wat nieuw werk wat wederom een poëtische en absurde ondertoon heeft. En prima geschilderd natuurlijk.
De jongste deelnemer is 26 of 27, jaar. Een echte jonge schilder dus. Een grote verzameling schilderijtjes met dievrse voorstellingen die allen vlot geschilderd zijn. Ook voor Sanne Rous geldt, ik zou graag wat meer willen zien.
Sarah Verbeek, inmiddels afgestudeerd bij de Rijksacademie (of nog net niet?). Toont nieuwe werken en die zijn opmerkelijk sterk.
De kleurverlopen in de achtergrond maken het een erg levendig beeld.
Tjebbe Beekman kon natuurlijk ook niet ontbreken in deze tentoonstelling.
En als laatste een werk dat me de rest van de avond is bijgebleven omdat ik niet weet wat ik ermee aan moet. Sterk beeld maar toch wringt het door de kleuren.
De moeite waard om te gaan? Zeer zeker. Het geeft een duidelijk overzicht van schilderkunst anno nu waar eigenlijk zeer weinig aan op- of aan te merken valt. Als iemand wil weten hoe het staat in de schilderkunst kan men hier weer een paar jaar mee vooruit zonder globale lijnen te missen. Natuurlijk zullen er zich nieuwe talenten aandienen en zullen bepaalde namen uit deze tentoonstelling verdwijnen, maar toch. We kunnen gerust stellen dat het een goede stand van zaken weergeeft.
Nog te zien tot 15 april. Tijd zat dus.
Wow, goed overzicht! Heb zin om te gaan.
Mooie report Niek!
Maar ‘jong’ is inderdaad erg rekbaar hier. Meestal wordt toch 35 aangehouden als bovengrens (1976 dus). Schilderkunst trouwens ook erg rekbaar, aangezien praktisch hetzelfde werk van Claire Harvey van de zomer te zien was op All About DRAWING!
@sindee, dankjewel, en inderdaad het is een goed overzicht, dus zeker gaan.
@Tsjalling, dankjewel.Jong blijkt inderdaad een zeer rekbaar begrip. Ze hadden de titel dan ook beter het woord actueel kunnen gebruiken, de schilders die er op dit moment toe doen.
Claire Harvey valt ook wel een beetje tussen het wal en het schip, echt tekenwerk is het niet, ook niet op papier overigens. Die heeft gewoon nu het geluk dat ze twee maal gekozen is, het had ook twee keer mis kunnen zijn.
mooi werk van Iris Kensmil en Bas!
Even Derk Thijs googlen!
@Just, indeed indeed.
@Jordy, zeker doen! Erg goed werk. Heel erg goed werk zelfs.
Het lijkt me een geweldige tentoonstelling – ik ga zeker kijken. Wel is het interessant om de selectiegronden te bekijken: http://www.dordrechtsmuseum.nl/bezoek/tentoonstellingen/verwacht-what%E2%80%99s. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de samenstelling een beetje op 2 gedachten hinkt. Een ‘familie’ van schilders vs de ‘jongste’ schilderkunst.
Verder valt op dat bijna alle deelnemers op de Rijks of Ateliers hebben gezeten. Prima overigens, maar idd wel opvallend.
uitzonderingen daargelaten (delaere , van den hurk,nog iemand?) inderdaad allemaal van rijks of ateliers afkomstig. veel buning bongers prijs , koninklijke prijs voor schilderkunst , een paar prix de rome en een paar wolvekampprijswinnaars. het begrip ‘jongste’ is hier niet aan leeftijd gebonden maar slaat op het gegeven of iemand debuteerde de afgelopen 10 jaar. Opvallend veel figuratief werk.
zomaar een paar observaties .
Volgens mij is die “jongste schilderkunst”ironisch bedoelt. Dus niet als schilderkunst van recente datum of van super-jonge kunstenaars, maar supergoede kunst van verantwoorde afkomst (prijzen,rijksacademie etc). En goede spannende uitdagende kunst heet tegenwoordig kunst van jonge kunstenaars (anders wordt het toch niet getoond tenslotte!) dus de redenering wordt omgedraait en jongste kunst is nog slechts een kwaliteitsaanduiding. Veel dingen die we al eerder heben gezien, maar zo bij elkaar toch de moeite waard lijkt me.
Ik ben benieuwd wanneer iemand weer eens zijn nek uit durft te steken en dingen naar boven haalt die niet door Fondscommissies of Rijksacademieprofessoren zijn goedgekeurd en die toch verrassen!
eerder gezien en toch de moeite waard… gelukkig hoeft niet alles altijd nieue te zijn . mooie show
Jeetje, dat is wel erg compleet/.
Voor de fragmenten die mij voor de geest bleven:
http://www.deondergrond.nl/wordpress/?p=2899
(en als je jouw link dan even bij mij spamt staan we weer kiet)
@Michiel,
Inderdaad erg opmerkelijk. Ik moet eigenlijk een keer een lijstje maken met prijswinnaars van de schildersprijs en de link naar de Rijks/Ateliers. Het was mij zelf ooit al opgevallen toen ik voor het eerst Verf las, bijna allemaal Ateliers of Rijks.
Vrees alleen dat ik mijn eigen raam in gooi als ik er een dergelijk artikel over zou schrijven. Eerlijk is overigens eerlijk, zijn vaak wel goede kunstenaars die er op gezeten hebben. (misschien toch nog maar wachten tot ik echt te oud ben voor Rijks/Ateliers?)
@Kees,
Ik begrijp nog niet helemaal de structuur van jongste en jonge kunstenaars, zou je dat nog iets uitgebreider kunnen benoemen? Vind het namelijk wel een interessante constatering hoe het begrip gebruikt wordt.
Ze mogen mij altijd vragen ;).
@Jos, Zeer zeker de moeite waard. Het is ook erg mooi om eens al die goede schilders bij elkaar te zien, dan zijn soms de verschillen nog beter benoembaar.
@Chris,
Natuurlijk. Wel mooie fragmenten overigens! The Only Way Is Up!
@kees , michiel,niek , etc :
ik citeer :De dertig kunstenaars zijn geselecteerd uit een longlist van schilders die in de laatste tien jaar hun debuut hadden.
vandaar jongste.
leeftijd heeft er dus niets mee te maken.
http://mistermotley.nl/Expo_s/2011/11/22/What_s_up_/
@Melvin,
Helemaal gelijk. Ik heb niet goed opgelet, scherp van je opgemerkt.