De Pont bestaat 25 jaar en vierde dat uitgebreid met onder andere deze jubileumtentoonstelling. Dit keer geen solopresentaties, maar bruiklenen van kunstenaars die in die jaren aan bod zijn gekomen en werken uit de eigen collectie. Het museum heeft de nodige werken die er altijd al zijn, van Kapoor twee werken in de kabinetten, elders een Birza in een nis vlakbij de massieve installatie van Serra. Maar wat lichter is de permanente installatie van Turrel of wat geuriger de kamer van bijenwas van Laib. Maar ook van het regenboogschilderij van Andriesse kan ik me niet herinneren dat het de afgelopen 10 jaar elders hing of niet te zien was. Maar daarnaast dus ook werken uit de collectie die we lang niet altijd te zien krijgen zoals de Hand van Birza, of recentere aankopen zoals die van Philip Vandenberge.
De Pont Weerzien
Afijn, ik kan zo nog wel even doorgaan met het opsommen van wat er zoal te zien is. Wie niet beter weet zou kunnen denken dat het gewoon een hele rits met topstukken is. Maar wie in Amsterdam kijkt bij een beruchte collectiepresentatie, ziet ineens het verschil bij De Pont. Eveneens uitstekende werken maar een heel ander vertrouwen in de autonomie van het object. Het is precies dat wat de Pont voor mij (naast het fantastische licht) zo’n fijn museum maakt. Het werk krijgt de ruimte om betekenis te genereren op zichzelf.
Toch is er wel degelijk enige onderlinge samenhang te ontdekking zo scherend door 25 jaar programmering heen. Hier is heel weinig kunst die nadere uitleg behoeft. Veel werk is op zijn eigen formele merits te beschouwen. Niet dat daarmee conceptuele achtergronden niet aanwezig zijn, maar in tegenstelling tot veel hedendaagse kunst blijft esthetiek hier impact maken.
De slotsom is vooral dat het een fijn weerzien is met veel werken die ik al veel vaker gezien heb. Dat is nu net het goede van De Pont, ik wil ze ook vaker zien en kan ze nog vaker gaan zien. Althans, voor zover het hun eigen collectie betreft.
Sigmar Polke – Hermes Trismegistos I-IV – Kunsthars en lak op polyester stof
Sigmar Polke – Hermes Trismegistos I-IV – Kunsthars en lak op polyester stof
Sigmar Polke – Hermes Trismegistos I-IV – Kunsthars en lak op polyester stof
Sigmar Polke – Hermes Trismegistos I-IV – Kunsthars en lak op polyester stof
Katharina Grosse – Zonder Titel – Acrylverf op doe
Rob Birza – Zonder Titel (De Hand) – Eitempera en olieverf op doek
Marlene Dumas – Genetiese Heimwee – Olieverf op doek
Rene Daniels – Gent – Olieverf op doek
Raoul de Keyser – Linnen Doos II – Olieverf op doek op houten frame (en op de achtergrond twee andere werken van De Keyser)
Luc Tuymans – Silent Music – Olieverf op doek
Philippe Vandenberg – Arafat Painting – Olieverf op doek
Howard Hodgkin – Yellow Sky – Olieverf op hout
Willem de Kooning – Untitled XV – Olieverf op canvas
Dirk Braeckman – NP – PG04 – Zilvergelatinedruk gemonteerd op aluminium
Ai Weiwei – Forever – 42 fietsen
Charlotte Dumas – Guinness – C-print
Anri Sala – Title Suspended – Kunsthars, rubber handschoenen en electrische motor
David Claerbout – KING (After Afred Wertheime’s 1956 picture of a young man named Elvis Presley) – Eenkanaals videoprojectie, zwart-wit zonder geluid, HD animatie)
Jeff Wall – Adrian Walker, artist, drwaing from a specimen in a laboratory in the Departement of Anatomy at the University of Britisch Columbia, Vancouver – Cibachrome dia in aluminium kast
Hans de Wit – Toad – Pastel en houtskool op Saunders Waterford Papier
Anulf Rainer – Face Farces (Geburt & Body Language) – Krijt en verf op foto
Reinoud van Vught – Zonder Titel – Acrylverf en olieverf op doek
Rob Birza – De Engel van Tilburg – Pur schuim
Rita McBride – Parking Structure with Curve & Parking Garage – Brons
Christian Boltanski – Menschlich – Zwart-witfoto’s
Bill Viola – The Greeting – Video- en geluidsinstallatie
Anton Henning – Diverse
Anton Henning – Diverse (detail)
De jubileum tentoonstelling is inmiddels afgelopen. Maar zoals ik al zei, veel van de werken zijn vaker te zien bij De Pont, te Tilburg.
Gerelateerd
Laat een reactie achter;