Horizontale dikke verfstreken, vaak in donkere aardpigmenten. Soms worden de horizontale velden doorbroken door verticale lijnen. Of andersom, verticale velden doorbroken met kleine horizontale lijnen. Het zouden vlaggen kunnen voorstellen, of eenvoudige patronen voor een stuk textiel. Het zouden landschappen kunnen zijn, vergezichten of juist metropolitische skylines.
Het uitleggen van oeuvre van Sean Scully (1945) is tamelijk banaal. En het is dan ook eenvoudig het af te doen als een herhaling van zetten uit Abstract Expressionistische tijden. Natuurlijk, formeel en inhoudelijk ligt het in de lijn met kunstenaars als Rothko. Het gaat hier om de bijna spiritueel te noemen ervaring die de kleuren en vlakken oproepen. Ja, het klinkt dan allemaal heel vrijblijvend en dertien in dozijn. Met bovenstaande ingrediënten zou iedere kunststudent acceptabel werk kunnen maken. Maar het grote verschil is dat Sean Scully dat nu doet. En verdomde goed ook nog eens.
Sean Scully Overzicht
Dat deze tentoonstelling nu bij de Pont is, mag geen toeval zijn. Het is qua belichting een van de beste plekken die ik ken. De kwaliteit van de werken van Scully zit hem in de congruentie van de compositie in relatie tot de verfstreek en daarnaast zijn kleurgebruik. Juist in een museum met licht zoals de Pont komt de kwaliteit van zijn kleurgebruik goed naar boven.
De grote verrassing aan deze tentoonstelling, los van de fijne bekende werken. Is een reeks tekeningen uit 1966 van zijn hand. Hier toont Scully niet alleen een duidelijk figuratieve oorsprong aan zijn werk, maar ook maakt die reeks werken inzichtelijk waar recente ontwikkelingen vandaan komen. Wie de grote zaal van de Pont binnen loopt, ziet een architectonische ingreep waarop een achttal grote figuratieve en enorm kleurrijke aluminium panelen hangen. Figuratie en felle kleuren. Niet de abstracte composities uit aardtinten, maar bijna het tegenovergestelde. Het zijn composities die zijn afgeleid van foto’s die Scully maakte van zijn zoontje aan het strand. Het worden echter totaal nieuwe beelden in de hand van Scully. De vergelijking met Matisse is hier veel meer logisch dan met Rothko. Deze werken zijn niet melanchnonisch, maar stralen oprecht levensplezier uit. Wat gelijk blijft is de enorme kracht die van de kleuren uitgaat.
Deze tentoonstelling bij De Pont is dus niet alleen een mooi overzicht van zijn bekendere werken, maar ook een mooie ontdekking van recente ontwikkelingen van een kunstenaar die blijkbaar nog lang niet klaar is. Wellicht zijn er mensen bij voor wie het contrast tussen het figuratievere werk tegenover het abstracte werk onbegrijpelijk is, ik zie vooral de overeenkomsten, kleur en verfstreek staan centraal en worden zonder enige consessie uitgebuit.
Een feest om te bezoeken, in elk geval voor de schilders onder ons.
Sean Scully – Untitled & Untitled (seated Woman II) – Oliepastel op papier, 1966-1967
Sean Scully – Untitled & Abstract Four Square Figures & Two Colorful Abstract Figures – Oliepastel, grafiet en aquarel op papier, 1966
Sean Scully – Untitled – Oliepastel op papier, 1966
Sean Scully – Abstract Four Figures – Oliepastel en grafiet op papier, 1966
Sean Scully – Abstract Four Figures – Oliepastel en grafiet op papier, 1966 (detail)
Sean Scully – Untitled – Oliepastel op papier, 1966-1967
Sean Scully – Untitled & Untitled – Oliepastel en grafiet op papier, 1966
Sean Scully – Three Rectangles of Colorfull Abstract Stripes – Oliepastel op papier
Sean Scully – Untitled Aquarel op papier, 1968 & Yellow Curve – Oliepastel en potlood op papier, 1965-1966
Sean Scully – Fort #3 – Olieverf op doek, 1980
Sean Scully – Untitled – Plakkaatverf op papier, 1966
Sean Scully – Abstract (Four Rectangles) – Plakkaatverf, oliepastel en grafiet op papier, 1966
Sean Scully – Doric – Ets, geschilderde en gewone aquatint op papier, 2011
Sean Scully – Eleuthera – C-print, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – 3-12-17 – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – 3-13-17 – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – 2-6-17 – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Eleuthera – Oliepastel op papier, 2017
Sean Scully – Landline Black & Landline Pale Blue 8-06 & Landline Dark & Landline Sand & Colored Landline – Olieverf op linnen, 2003-2013
Sean Scully – Colored Landline – Olieverf op linnen, 2003
Sean Scully – Colored Landline – Olieverf op linnen, 2003 (detail)
Sean Scully – Landline Pink – Olieverf op koper, 2016
Sean Scully – Landline Pink – Olieverf op koper, 2016 (detail)
Sean Scully Overzicht Eleuthera
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017
Sean Scully – Eleuthera – Olieverf op aluminium, 2016-2017 (detail)
Sean Scully – Landline Pale Dark & Landline Crimson – Olieverf op linnen, 2015 & Oisin Sea Green – Olieverf op aluminium, 2016
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017 Overzicht
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017
Sean Scully – Landline River – Olieverf op aluminium, 2017 (detail)
Sean Scully – Untitled (Doric) – Olieverf op aluminium, 2016
Sean Scully – Doric Proteus – Olieverf op aluminium, 2013
Sean Scully – Doric Metes – Olieverf op linnen, 2013
Sean Scully – Manhattan Shut – C-print, 2014
Sean Scully – Manhattan Shut – C-print, 2014
Deze tentoonstelling is nog tot en met volgend weekend 26 augustus te bezoeken bij De Pont te Tilburg. Verplichte kost
Gerelateerd
Laat een reactie achter;