Gerhard Richter, als schilder kun je er gewoon niet om heen. Vroeg of laat is er die confrontatie. Waarom zouden we schilderen? Richter wist het ook niet en is maar foto’s gaan schilderen. Laten ze bij de Pont nu een super mooie collectie Richters bij elkaar hebben hangen. Het leek me dus zinvol de Richters in De Pont eens nader te inspecteren. En hoe zou hij zijn hoekjes doen? Plakt hij zijn randen af of werkt hij gewoon heel netjes? Op al die vragen krijg je hieronder antwoord. Maar waarom we nog zouden schilderen, tsjah, daar kom ik ook niet uit.
Allereerst veel kleine doekjes van dezelfde afmetingen.
Grijs op multiplex? Het is in ieder geval een houten paneel.
De Moritzen zijn 1 van de beste werken die Richter ooit gemaakt heeft. De eerste omdat het een perfecte foto is, maar het lepeltje is deels onbeschilderd gebleven. Dat levert toch een realistisch beeld op maar met een schilderkunstige ingreep.
De tweede is ontzettend sterk omdat deze vooral nog niet ‘af’ is.
Detailfoto voor de hoekjes, hij vouwt ze naar binnen, en de overduidelijk niet afgeplakte randen.
Nog meer grijs…
Overduidelijk dat Richter zijn doekranden niet afplakt. De randen zijn zo bekeken spannender en authentieker dan het monochroom zelf.
En het laatste werk aldaar.
Richter, bijna altijd te zien in de Pont.
Ik heb deze werken gezien in De Pont, vaste collectie volgens mij. Vooral de wand vol met kleine schuifschilderijen heel fascinerend. Door de hoeveelheid wordt het 1 groot ding. Graues bild ook prachtig.
@ Titus, klopt, is onderdeel van de vaste collectie. En het zijn inderdaad super goede werken.