De museumdirecteur Karel Schampers van De Hallen mocht een tentoonstelling samenstellen aan de hand van zijn eigen beleid van de afgelopen 13 jaar nu hij gaat vertrekken. Zo heel subjectief heeft hij dat niet gedaan en toch ook weer wel. Het is in een oogopslag duidelijk waar De Hallen voor had willen staan; signaleren van talent en een nadruk op sociaal en of kunstzinnig engagement. Dat is redelijk breed maar de voorkeur voor fotografie en video is overduidelijk.
In retrospectief lijkt het hem gelukt te zijn om inderdaad toonaangevende kunstenaars relatief vroeg te tonen en werk aan te kopen. Er moet gedacht worden aan Guido van de Werve met zijn iconische werk voor de ijsbreker, maar zo zie je er genoeg andere voorbij komen. Veel werken gaan een relatie aan met sociale issues of een betrokkenheid bij de kunsten. Dat de nadruk op fotografie en video komt te liggen is dan ook niet verwonderlijk want juist die media lenen zich bij uitstek voor betrokkenheid bij de medemens.
Het geheel is een mooie presentatie die in balans blijft. Schampers heeft de afgelopen 13 jaar zijn best gedaan om De Hallen op de kaart te zetten en dat is hem geluk. Zo wordt het museum terecht door Kunstbeeld als beste museum van afgelopen jaar aangeduid en verdiende het een AICA oorkonde. Hopelijk kan Ann Demeester het voortzetten.
De keuze van Karel Schampers is nog tot en met 2 maart te zien bij De Hallen te Haarlem.
Laat een reactie achter;