Nu te zien bij kunstpodium t in Tilburg een vraag omtrent invloeden van buitenaf in het werk van de deelnemende beeldend kunstenaars. Van de negatieve bijsmaak die ik krijg van het woord contamination is weinig te zien. Het is eerder zo dat de kunstwerken gaan over de mogelijke authenticiteit van het beeld.
De deelnemende beeldend kunstenaars zijn;
Tim Breukers, Vincent Dams, Manon van Trier, Willem van Wanrooij, Thijs Persijn, Paul Geelen, Tijl Orlando Frijns, Marcel Dingemanse, Merijn Denkers, Jean-Paul Jennen, Ties van de Ven,
Pers Review
" Iedereen die werkzaam is in de creatieve sector is het wel eens overkomen; als je denkt dat je een geniaal idee hebt, blijkt iemand je al voor te zijn geweest. Bewust of onbewust zijn we allemaal wel eens schuldig aan plagiaat. Maar in hoeverre kun je dit een creatieveling kwalijk nemen? Is dit een kwaal van alleen deze tijd? En in hoeverre bestaan authenticiteit en originaliteit nog? Op welke manier ben je als creatief professional besmet? Met deze vragen hebben wij kunstenaars, die werken vanuit verschillende disciplines, gevraagd eigen werk in te sturen. De bezoeker van deze expositie speelt een actieve rol door bevindingen en associaties over het werk achter te laten. Met deze bevindingen wordt er een expositie opgebouwd. Het is niet de bedoeling de deelnemende kunstenaars voor blok te zetten. Het kan de deelnemers helpen hun werk beter te leren begrijpen en het in een duidelijker kunsthistorische kader te plaatsen. Voor hen en de deelnemers belooft het daarom een interessante en verrassende expositie te worden."
Met de gedachte dat geen enkel werk op zichzelf staat loop ik door de expositie in Kunstpodium T, steeds komt de gedachte bij me op hoeveel de kunst ook gelinkt is aan andere gebieden. Zoals te zien is in het door Tijl Orlando Frijns gepresenteerde werk.
Een werk dat enerzijds doet denken aan een bar, maar hier toch eerst en vooral een esthetisch object vormt. De samenhang van kleurstellingen en de verfijning in het werkje op de bar maakt het geheel een werk dat weliswaar gedeeltelijk zijn oorsprong vind in het alledaagse het bruikbare en praktische maar tegelijkertijd zich aan dat praktische aspect onttrekt. (de vraag omtrent authenticiteit)
Hiernaast hangt werk van Willem van Wanrooij en om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje schuren met elkaar, zowel de vorm als de inhoudelijkheid liggen op een ander vlak. En dat is dan volgens mij ook een groot tekort aan exposities die zo thematisch zijn opgezet. Je hebt allemaal verschillende kunstenaars die allemaal vanuit hun eigen achtergrond reageren en denken en je hebt een thema en dat word dan naast elkaar gehangen soms werkt dat en soms doet het dat niet.
Wel interessante tekeningen van Willem van Wanrooij, hoe ze zich precies verhouden tot de thematiek van de tentoonstelling blijft voor mij een vraag.
Ook nog te zien in deze ruimte was de stille en verstilde film van Merijn Denkers.
Een zaal verderop ook weer werk dat helemaal aansluit bij het thema van de expositie. Namelijk het werk van Vincent Dams, er word gebruik gemaakt van verschillende beelden uit de canon. De humoristische toon van het werk kan je haast niet ontgaan!
Courbet en Friedrich wel bijzonder intiem. Ik vraag me wel af of er hier op slinkse wijze de copyright gepasseerd word of dat het hier gaat om een spelfout?
Er tegenover een drieluik van Thijs Persijn. Werk dat net als sommig ander werk bij deze expo een bepaalde mate van absurditeit in zich draagt. En dat erg grafisch is.
Marcel Dingemanse laat ideeën over gereedschappen zien, een verzameling gereedschappen en een video gedocumenteerde performance waarbij de aarde bewerkt wordt.
Nu ik nog een keer over de titel van de tentoonstelling nadenk moet ik misschien tot de conclusie komen dat contamination niet altijd een negatieve connotatie hoeft te hebben. Misschien is het eerder zo bedoeld dat alle gepresenteerde werken een nadrukkelijke verbinding hebben met de wereld. Besmet met alles dat er al is iets nieuws creëren. Hoe minimaal dit dan ook kan zijn. Zoals in het werk van Paul Geelen.
Jean-Paul Jennen presenteert twee tekeningen uit eenzelfde serie. Ze worden in dezelfde ruimte gepresenteerd als het werk van Paul Geelen en dat sluit mooi op elkaar aan.
Verder is er nog werk te zien van Manon van Trier, een collage van naar ik aanneem digitale tekeningen gepresenteerd op de grond.
Een mooi werk van Tim Breukers.
En tot slot het betere schilderwerk; Ties van de Ven.
De expositie loopt tot zaterdag 18 september.
Hallo Erik,
Haha, de tekeningen zijn overigens analoog, met verf, lak, papier 🙂
Also, ik had wat beter moeten kijken (excuus). Wel strak geschilderd Manon
Misschien de moeite waard in dit verband om eens te kijken naar het werk dat Bas Schevers gemaakt heeft voor de Kunstvlaai, editie 2006, toen hij bij wijze van hommage een werk dat daar tentoongesteld werd ter plekke heeft gekopieerd.
(helaas niet te zien op: http://www.basschevers.nl)
@Jan,
Ja ik ken het. Omdat hij eigenlijk zelf niet wist wat hij maken moest. Staat ergens op de site van Whatspace, niet zo heel lang geleden. Goed gevonden link overigens, thanks.
Mooie Paul Geelen, wel beetje Heidi Slimane: http://www.flickr.com/photos/83479321@N00/2169597102
@Whatspace Frank,
De vergelijking is wel heel erg op wat het is. Geloof wel dat het werk van Geelen wel wezenlijk anders is. Maar van beide kunstenaars te weinig achtergrond info. Dus Paul Geelen, als je dit leest, laat het even weten.