De White Cube als de ideale plek om kunst te tonen werkt voor veel kunstenaars heel goed. Maar op het moment dat de werken soms richting architecturale uitspraken neigen, of in elk geval reageren op de architectuur, dan is een White Cube misschien niet de grootste uitdaging voor een kunstenaar.
Jop Vissers Vorstenbosch (1986) kwam hier al een aantal maal eerder voorbij (hier, hier en hier) Zijn werk is van het gebaar langzaam aan ontwikkeld naar het gebaar in de ruimte. Het bespelen van de plek waar hij zijn werk toont is misschien wel net zo van belang als het schilderij. De ruimte is immers de sokkel voor het werk en is dus onlosmakelijk verbonden met elkaar.
CHV de Noordkade is een industrieel gebouw waar tot niet heel lang geleden graan, kunstmest en veevoer werden verhandeld. De sporen van de industrie zijn ogenschijnlijk blijven staan, de silo’s maar ook verdelingsschachten staan nog gewoon in de tentoonstellingsruimte. Dit maakt de ruimte het tegenovergestelde van een white cube. Er is zoveel ruis dat je als kunstenaar in stevige schoenen moet staan om te kunnen opvechten tegen al dat visuele geweld.
Vissers Vorstenbosch ondernam een poging en het moet gezegd worden, zijn werk is misschien wel even geweldadig als de ruimte. Hij bespeeld de ruimte en zet hem naar zijn hand. Daartoe gebruikt hij het maken van vloeren en wanden die niet alleen de ruimte indelen, maar ook daadwerkelijk een deel van het werk worden. Het beste voorbeeld daarvan is overigens niet te vinden in de grote ruimte waar de zon fel naar binnen schijnt, maar de duistere torenhoge silo waarbij een hoge artificiele wand van hout onder een kleine hoek op je neerbuigt.
Binnen deze ingrepen toont Vissers Vorstenbosch zijn schilderwerken die over het algemeen een gigantisch formaat hebben. Sommige werken worden ook echt ingesloten door houten constructies, waarbij het sculpturale dragers worden van het twee-dimensionale vlak. Wederom is de beste uitwerking daarvan te vinden in de silo, waarbij een soort koepelvorm een langwerpig schilderij toont. Naast al deze krachtoeren toont Vissers Vorstenbosch overigens ook gewoon een kundig schilder te zijn. Er zijn enkele losse werken, waaronder het ‘bierkrat’, te zien aan de muur op bescheiden formaat die door echt door het schildersgebaar zelf indrukwekkend zijn.
Ondanks de lastige ruimte die CHV De Noordkade is, weet Vissers Vorstenbosch er het beste uit te halen. Een indrukwekkende presentatie.
De tentoonstelling met het werk van Jop Vissers is nog tot en met 30 mei te zien bij CHV Noordkade te Veghel. (Let op, is op alleen zaterdag gesloten!)
Mooi verslag en goede foto’s van -inderdaad- een geweldige expositie! Veghel is niet naast de deur voor de meeste Nederlanders, maar de lange reistijd word zeker beloond.Om je bezoek wat meer ‘body’ te geven is een bezoek aan de ArteSoffitta interessant deze galerie toont ook werk van Jop Vissers Vorstenbosch, samen met werk van kunstenaars die door Job geselecteerd zijn (t/m 15 mei).