Al een aantal jaar wordt ik uitgenodigd en al evenzoveel jaar heb ik, in verband met commitment aan een andere beurs (lees, ArtRotterdam over een paar weken) echt geen gelegenheid gehad om de BRAFA te bezoeken. Toch, wist ik dit jaar tussen het drogen van lagen verf door een halve dag vrij te houden om dan toch deze beurs in Brussel te bezoeken.
BRAFA zit qua positionering tussen de Nederlandse PAN en TEFAF in. Het zijn niet de absolute topstukken van de internationale galeries want die staan over een paar weken dus in Maastricht. Toch ligt de kwaliteit hoger en wellicht ook internationaler dan de PAN die toch wat Randstedelijk aandoet vergeleken met BRAFA die naast veel galeries uit Brussel, ook uit de rest van België komen en velen ook uit Frankrijk en zo hier en daar een Duitser of een Hollander. Maar net als ArtCologne of de PAN zie je ook hier lokale sterren die je buiten België zelden zult aantreffen.
De beurs vindt overigens plaats op dezelfde plek als ArtBrussels en ook het plattegrond van de beurs is nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil is dus de invulling die dit keer gemiddeld een stuk prijziger en ouder is. Er is wel hedendaags werk, maar dan veelal van meer klinkende namen. Echt grilligheden of wanstaltigheden zijn er niet maar doordat het zo afwisselend is blijft het toch boeiend.
Voor wie de beurs dit jaar bezoekt is het onmogelijk te ontgaan dat er iets te doen is met Gilbert & George. Het werkt is nagenoeg overal te zien en ze zijn dan ook special guest op de beurs. Een vermakelijk interview/performance en een rondleiding voor de pers maar verder weet ik niet precies wat dat inhoudt. Het maakt wel dat iedere galerie die op de één of andere manier een werk van hen kon bemachtigen deze nu aanbiedt. Een overdaad tot gevolg.
Een andere aangelegenheid om uit te pakken is het 100 jarig bestaan van ROCAD, een belangenorganisatie van kunsthandelaren. Er wordt een stijlkaart getoond van topstukken die de afgelopen 100 jaar via leden bij musea of invloedrijke verzamelaars zijn geplaatst. Sommige stukken zijn dus daadwerkelijk van belangrijke museale kwaliteit.
En dan nu dus hier een uitgebreid beeldverslag van wat er zoal te zien is op deze beurs. Zoals gebruikelijk betreft het werken die om diverse redenen opgevallen zijn. Wie op de afbeelding klikt krijgt een grotere foto.
Laat een reactie achter;