Zelfs als de wereld in brand staat wordt er nog geschilderd. Maar er zullen weinig kunstenaars zijn bij wie de nieuwsperikelen van het afgelopen jaar helemaal niets doen. Neem als voorbeeld maar het werk van Ronald de Bloeme (1971) die tot dusver een strikte formalist was. Daar kwam weinig politieke inhoudelijkheid bij kijken. Niet dat dat een vereiste is. Dat hij dan nu met werk komt waarin juist wel die actualiteit binnen wordt gebracht verrast dan toch.
Dit keer zijn het geen strikt formele ingrepen, maar formele ingrepen in relatie tot politieke macht. Het zichtbaar en onzichtbaar maken van die mechanieken. Het lijkt op het eerste gezicht wat banaal, gewoon een zwarte balk plaatsen als analoog aan censuur. Maar bij De Bloeme is het geen strikt grafische ingreep, het is een schilderij. De Bloeme is één van die schilders waarbij de fotografische reproductie je volledig op het verkeerde been kan zetten. Niet alleen zijn het juist heel kleine details en “happy accidents ” of het formaat, het is vooral hoe hij met matte en glanzende verf er een object van weet te maken.
Tel daarbij op de recente aanwinst van een zekere mate van politieke kritiek en zijn werk krijgt veel meer bodem. In feite veranderd er maar heel weinig aan zijn werk maar het hele oeuvre zou vanhieruit in een ander daglicht aanschouwt kunnen worden. Ook het werk van strikt formalistische kunstenaars heeft zo wel degelijk inhoudelijke relevantie…
Ronald de Bloeme – Black (Gift) – 120x230cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Cosmic Kobalt & Heart Breaker & Japanese Koi – 30x24cm, Mat- en hoogglanslak op linnen
Ronald de Bloeme – Fact I (Times) – 230x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Fact I (Times) – 230x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen (detail)
Ronald de Bloeme – Fact I (Times) – 230x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen (detail)
Ronald de Bloeme – Fact II (Google) – 230x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Fact II (Google) – 230x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen (detail)
Ronald de Bloeme – Kommunikation – 30x40cm Mat- en hoogglanslak op linnen
Ronald de Bloeme – Kommunikation (T-mobile) – 110x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Komposition II – 100x90cm Mat- en hoogglanslak op linnen
Ronald de Bloeme – Komposition II (T-Mobile) – 100x90cm Mat- en hoogglanslak op linnen (detail)
Ronald de Bloeme – Komposition I (T-Mobile) – 100x90cm Mat- en hoogglanslak op linnen
Ronald de Bloeme – Komposition II (T-Mobile) – 100x90cm Mat- en hoogglanslak op linnen
Ronald de Bloeme – Kurzstrecke 09 – 45x51cm Monoprint op papier, unica
Ronald de Bloeme – Kurzstrucke 01-09 – 35x45cm Acrylverf op papier
Ronald de Bloeme – Partie I, II & III – 50x40cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Partie I, II & III – 50x40cm Mat- en hoogglanslak op katoen (detail)
Ronald de Bloeme – Life – 90x160cm Mat- en hoogglanslak op katoen
Ronald de Bloeme – Weekend Thruth – 110x200cm Mat- en hoogglanslak op katoen
De tentoonstelling was nog tot en met 23 december te bezoeken bij Borzo te Amsterdam.
Gerelateerd
Fijn nieuw werk van de Bloeme, In het werk van De Bloeme zijn al vanaf het begin politieke elementen terug te vinden. In zijn schilderijen van bomberjacks en postzakken maar ook in de schilderijen gebaseerd op logo’s van sigarettenmerken en candybars. Dus helemaal nieuw is dat niet. De thema’s worden visueel zodanig verbasterd dat je het niet altijd makkelijk herkent maar het is vaak wel aanwezig en volgens mij is hij vaak ook doelbewust cryptisch. Ben benieuwd waar die plattegronden vandaan komen… Maar komposition T-Mobile belooft weinig goeds:)
@Hidde, Naar mijn indruk was dat aanzienlijk minder expliciet. Met name het allerlaatste beeld in dit verslag handelt nadrukkelijk in het post-thruth discours. Je hebt gelijk, het komt niet geheel uit de lucht vallen. Toch denk ik dat juist deze werken heel duidelijk maken hoe strikt formele schilderkunst wel degelijk een inhoud heeft die verder kan reiken hoe mooi de penseelstreek/kleur/veeg etc etc kan zijn.
fijne Schilder Ronald de bloeme, maar politiek?!? het hele oeuvre in een nieuw daglicht?
@Patrick, Hoe zou je deze nieuwere werken dan willen duiden los van het huidige politieke discours? Lijkt me heel duidelijk dat Ronald hier meer een politieke uitspraak doet dan bij eerder werk