De oorlog is net afgelopen. Je bent een meubelontwerper en woont ergens in een klein dorpje in Brabant ergens aan de grens met België. En de zaken gaan goed. Je koopt net na de oorlog een schilderij van een zekere Karel Appel. Op dat moment nog te betalen. Vervolgens koop je later een werk van een andere jonge kunstenaar. Toevallig komen een aantal Amerikanen naar jouw dorp Bergeijk en laten jou als meubelmaker hun minimalistische sculpturen maken, daarmee breid je je verzameling nog wat verder uit. Voor je het weet ben een aantal jaar verder en heb je een collectie van museale waarden met daarin vele klinkende namen. Het verhaal van Martin Visser (1922-2009) in een notendop.
Daarmee haalt het Bonnefantenmusem dan ook een ontzettend mooie museale collectie werken naar binnen waarbij het lijkt alsof Visser alleen maar topwerk heeft aangekocht. Dat levert dan ook een ontzettend ‘veilige’ tentoonstelling op. Dat ligt echter aan het feit dat niet Visser zijn collectie zo veilig is, het is juist andersom. Visser was vaak zijn tijd vooruit en eigenlijk lijkt de tijd hem nu pas weer in te lopen.
Een tentoonstelling die laat zien hoe scherp het oog van sommige verzamelaars is voor avant-garde. Een prettige gedachte dat die er nu ook nog zullen rondlopen en ook zo vooruitstrevend zullen zijn.
Ad Dekkers – Tekening – Inkt op papier
Anselm Kiefer – 20 Jahre Einsamkeit – Lood hout papier en touw
Anselm Kiefer – Ludwig II von Bayren & Elisabeth von Osterreich – Goache en aquarel op papier
AR Penck – Morpholog – Vilt en zacht kunststof
Bernd Lohaus – Nur – Hout
Bruce Nauman – Dream Passage Room – Gekleurd krijt en potlood op papier
Bruce Nauman – First Poem Piece – Staalplaat
Carl Andre – Square Piece (for Martin and Mia Visser) – Staal
Daan van Golden – Heerenlux III, Giacometti & Giacometti – Olieverf op doek
Dan Flavin – Untitled (to Karin) – Tl-verlichting
Daniel Buren – Peinture sur toile & papier colle blanc et vert – Verf op markieslinnen op spieraam en behangpapier
Daniel Buren – aantekeningen mbt presentatie (briefwisseling met het museum)
Minimalisme hoeft helemaal niet kleurloos te zijn bewijst Elsworth Kelly met een uitzonderlijk indrukwekkende reeks doeken.
Ellsworth Kelly – Serie van vijf schilderijen – Olieverf op doek
Ellsworth Kelly – Serie van vijf schilderijen – Olieverf op doek
Ellsworth Kelly – Serie van vijf schilderijen – Olieverf op doek (detail)
Elsworth Kelly – Magnolia – Potlood op papier
Jan Dibbets – Merwede – Foto, inkt, landkaart, etiket en wat plakband
Jenny Holzer – The Survival Series; If You’re Considered – Verf op papier
Joseph Beuys – In Memory of Mia Visser – Diverse Materialen
Joseph Beuys – In Memory of Mia Visser – Diverse Materialen
Lawrence Weiner – Raised Up By A Force of Sufficient Force – Acrylverf op muur
Marcel Broodthaers – The Ballad of a Star Over Reading Gaol – Olieverf op doek
Panamarenko – Model for Manpower Jet Plane – Balsahout, Japanse zijde, lak en metaal
Piero Manzoni – Achrome – Glaswol, hout, polystteenschuim en textiel & Piero Manzoni – Onbekende titel
Sol LeWitt – Walldrwaing #117 – Potlood
Sol LeWitt – Walldrwaing #117 – Potlood (detail)
Tentoonstelling is wegens succes verlengt, en terecht! Tot en met 9 september in Bonnefantenmusem te Maastricht.
Gerelateerd
Prachtige tentoonstelling. Misschien leuk om te weten is dat zijn eerste vrouw Mia een groot aandeel had bij het verzamelen. Zij en Wies Smals (beide helaas veel te vroeg overleden) openden galerie Seriaal op aan de Nwe Zijds Voorburgwal in Amsterdam. Zij verkochten met name multiples van bovengenoemde kunstenaars. Multiples waren beter verkoopbaar en werden vaak in oplagen gebracht. Wies Smals richtte later De Appel op! (zij was mijn tante!) Deze mensen zouden een voorbeeld moeten zijn voor velen. Zeer idealistisch maar vooral onbaatzuchtig!o
@Susanne, Oh, dat is inderdaad leuk om te weten.Dankjewel! Die geschiedenis was mij dan weer geheel onbekend. En grappig dat jouw tante de Appel heeft opgericht. Bedenk me helemaal niet bekend te zijn met de ontstaansgeschiedenis daarvan.
En inderdaad, daar zouden meer mensen een voorbeeld aan mogen nemen.