Als schilder heb je er niet zo veel last van, dat blijven toch unica. Maar stel dat je een beeld hebt waarmee je eensklaps wereldberoemd wordt, hoe ver kun je dat uitmelken? Hoeveel versies, varianten en oplage kun je maken zonder dat het te veel een strikt financiële aangelegenheid wordt of een overexposure van hetzelfde waardoor niemand meer weet dat je ook andere dingen kunt. Een luxepositie als je dat betreft, maar wat dan? Denkt Marlene Dumas soms ook niet na de zoveelste aquarel zwart-wit portret dat het wel eens welletjes is geweest? Ik denk het wel. Maar als je continue gevraagd wordt voor dat ene trucje, wat dan?
“Die jongen van die wolk” heeft waarschijnlijk dat luxeprobleem. De eerste versie maakte hij op schaal bij Probe in oktober 2010 (zie hier bij de eerste editie van Zomerexpo) en toen de grotere versie bij HotelMariakapel in 2011 viral ging ging het snel met zijn werk. Maar ja, nu wordt hij dus steeds overal gevraagd voor die wolk. Dat zal financieel handig zijn, hoevaak kun je geld verdienen met gebakken lucht?
Aan de andere kant, je wilt niet de rest van je leven bekend staan als “die jongen van die wolk”. Want ook Berndnaut Smilde (1978) maakt ook ander werk…
Bij Bonnefanten vonden ze dat klaarblijkelijk ook en vroegen hem zijn eigen werk te combineren met dat uit de collectie van het museum. “Maar waar is die wolk dan?” Behalve een foto ervan was er geen wolk, wel ander werk. Smilde maakt er een mooie tentoonstelling van met niet voor de hand liggende kunstenaars zoals Tuerlickx en Mario Merz. Wat wel opvalt is dat het op enkele werken na zaalvullende installaties zijn. Dat het werk van Smilde centraal staat is duidelijk te merken aan de frequentie, maar past verder wel bij het geheel wat veelal relaties legt tussen natuurkundige of geschiedkundige verschijningen. Dat laatste woord is heel evident van belang, het blijven beelden die zichzelf dragen.
Een luchtige tentoonstelling. (Pun intended)
2 maal niet te fotograferen, Smilde zijn eigen werk (hier betere foto van zijn webite) en de installatie van Tuerlinckx.
Deze tentoonstelling is nog tot en met morgen te zien in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.
Laat een reactie achter;