Uit de reeks van vier delen Beating around the Bush heb ik helaas deel twee gemist maar vind je deel één hier en deel drie hier. Het laatste deel gaat evenals voorgaande delen relaties aan tussen de collectie, mogelijke aankopen en tijdelijke presentaties.
Als een museum vanuit bepaalde constellaties van verschillende werken tentoonstellingen maakt is dit duidelijk een interessante manier, mits het thema zowel breed als specifiek genoeg is. In deze laatste editie is de kapstok begrippen als identiteit. Die is zeker terug te herleiden maar dringt zich niet echt op.
De vraag die me nu echter opviel was wat dat voor de werken zelf opleverde. Opvallend genoeg zijn het (wederom) vooral de solo presentaties, of in elk geval daar waar meerdere werken samen komen, die de meeste indruk weten te maken. Misschien zijn presentaties al verschillende werken beter in het signaleren van bepaalde tendensen maar zijn solopresentaties vanuit artistiek oogpunt interessanter omdat er meer diepgang mogelijk is? Hoe zou een groepstentoonstelling functioneren als alle ruimtes betrokken waren door goed uitgezochte solopresentaties?
Terugkijkend op de andere delen moet gezegd worden dat het prettig is als een museum eens kritisch haar depot doorloopt, dingen er uit te halen die er al te lang in zitten. Wat is immers de betekenis van kunst die nooit gezien wordt? Daarnaast is het mooi om te zien hoe een museum zich oriënteert op mogelijke toekomstige lijnen in haar beleid. Dat zouden meer instituten mogen doen. Ik ben benieuwd hoe het Bonnefanten op basis van de bevindingen die deze reeks boden haar beleid gaat uitstippelen voor de toekomst.
Ed Templeton, was dat geen skateboarder? Ja, maar daarnaast blijkbaar ook fotograaf. En helemaal geen slechte zo te zien.
Deze werken van Lara Schnitger waren afgelopen jaar ook bij Pinkpop te zien.
Er zijn in elk geval mooie dingen te zien. En maak van ‘ingehouden woude’ ff ‘woede’ (bij Dumas) 😉
@Henkjan, dat bedoel ik, het is helemaal geen straf hoor om in Maastricht te gaan kijken ;).
En dank, is aangepast.