Afgelopen donderdag was ik bij @Boijmans van Beuningen museum voor Kees van Dongen. Kees van Dongen hadden we natuurlijk al wel eens eerder gezien. En in het van Gogh museum hebben ze ook wat werk van hem hangen. Het viel toen al op dat het werk van de relatief onbekende Kees zich zeer goed staande wist te houden tussen de Picasso’s en Kandinskys. Erg mooi dus dat Boijmans ze eens bij elkaar hangt om eens te zien wat Kees van Dongen echt in huis had.
Allereerst, het was er druk. Heel druk. Ik was speciaal hiervoor op tijd naar Boijmans gegaan. Zoals oplettende lezers weten was ik zelfs te vroeg en was eerst maar even bij Bob Smit gaan kijken. Toen ik weer terug bij Boijmans was waren er ook twee busladingen met ouderen. En waarschijnlijk meer. Echt rustig kijken zit er dus niet in. Maar het is te doen. Wat ik nog wel even wil benadrukken is de flexibele houding van beveiliging bij Boijmans. Normaal mag je daar namelijk gewoon fotograferen maar bij Kees van Dongen niet. Dat begrijpen we hier natuurlijk ook wel want dat heeft te maken met beeldrechten. Toch willen we hier op het blog graag laten zien wat er te zien is, dus moest ik regelen dat ik een perskaart kreeg. Het was even lopen en zoeken (dankzij de verbouwing is het een heus doolhof) maar uiteindelijk was het in enkele minuten geregeld. Super! Daar houden we van. Bedankt dus Boijmans.
Terug naar Kees van Dongen. Deze tentoonstelling weet het vuurwerk waar de man toe in staat was te laten zien en waar het vandaan kwam. Boijmans had alleen kritischer mogen zijn in de selectie. Er hing net ietsjes te veel. Zeker omdat sommige werken heel sterk zijn, vallen anderen een beetje weg.
Te beginnen met mijn persoonlijke favoriet; ontzettend heftige kleuren en heel erg sterk beeld. Het formaat helpt een handje. Is van het Van Gogh museum dus daar vaker te zien.
Een andere topper is dit. De mythe er achter is ook leuk om te weten. De kubisten maakten een tentoonstelling en als tegengewicht hingen ze enkele werken op van Dongen in de hoop dat het werk van de kubisten er beter uit zag. Helaas voor de kubisten werd het publiek euforisch over het werk van Kees. (wie die kubisten waren heb ik niet weten te achterhalen).
Helaas weten ze in Boijmans nog steeds niet dat een gekleurde achtergrond het schilderij flauwer maakt. Hier kan dat toevallig wel. Misschien wel het beste schilderij dat er te zien was. Ontzettend genuanceerd kleurgebruik maar toch erg stralend.
De klassieke compositie. Levert niet alleen een sterk beeld maar ook een heel mooi geschilderd doek op. De onblote borst valt nauwelijks op. Dat maakt het spannend.
Nog meer foeilelijke achtergronden maar ontzettend mooie portretten.
Radicaal kleurgebruik was Kees van Dongen ook niet onbekend. Heel tactisch staat het rood tegen het groen en is de rest grijs. Moeten we nog zeggen dat de rode achtergrond wederom het schilderij slapper maakt?
Na al het heftige kleurgebruik is het goed te zien dat Kees van Dongen ook in een aanzienlijk beperkt palet ook erg krachtig beeld neer weet te zetten.
Wat vroeger werk was er dus ook. Had van mij niet direct gehoeven.
Hij is pas relatief laat echt begonnen met schilderen. Vanuit het linkse en anarchistische gedachtengoed was het schilderen te elitair en maakte dus vooral werk op papier met goedkoper materiaal. Dat was meer voor de massa. Toch is ook hier al te zien dat hij gevoel heeft voor kleurgebruik.
Al met al is het goed om eens het werk van Kees van Dongen zo eens te kunnen bestuderen. Een tentoonstelling die voor schilders verplichte kost is.
Fijn dat De Blauwe Japon, van het van Gogh museum er hangt, dat schilderij heb ik al een hele tijd niet meer gezien. (wilde al gaan, maar nu kan ik echt niet meer)
Bob
@Bob,
Inderdaad, prachtig werk. Voor jou is het om de hoek dus zeker even gaan kijken. Die vijf euro entree extra is het waard!
Hey Niek, goed verslag. Ik heb een vraagje; heb jij misschien nog meer foto’s van de expositie? Ben namelijk met een verslag bezig voor m’n opleiding en ik heb m’n camera braaf in de tas gelaten..
@Pierre, Dankjewel, voor de complimenten. Ik neem contact met jou op via de mail over de foto’s.