Moet je als curator een plan hebben? Het eenvoudige antwoord is ja.
Je verwacht dat kunst getoond wordt om een reden. Omdat het belangrijke kunstvoorwerpen zijn die in ons collectieve geheugen gegrift zijn of omdat ze een verhaal vertellen of omdat het werken zijn die nu van belang zijn of zouden moeten zijn. Het heeft een rede om getoond te worden in relatie tot elkaar.
Maar moet er altijd een verhaal bij gesleept worden? In dit geval toont het Boijmans een compacte collectiepresentatie met werken die zich allen op een bepaalde manier tot het kijken verhouden. Het is wel zo dat in dit geval de werken duidelijk een accent hebben op het kijken als dusdanig maar was een mooiere rechtvaardiging niet gewoon geweest dat de werken de moeite waard zijn maar helaas zelden te zien zijn?
Gelukkig zijn deze werken nu wel te zien. Een compacte, kleine presentatie werken die stuk voor stuk op zichzelf sterk zijn.
Want waarom is dit werk van Man Ray niet te zien bij de vaste opstelling bij de afdeling Surrealisten?
Achterkant is minstens zo boeiend als de voorzijde.
Prachtige foto’s van Gunther Forg…
Een beetje een vreemd conceptueel werk van David Salle.
Vervreemdend en op een bepaalde manier confronterend werk wat bij een Pyke Koch hangt waardoor het geheel nog meer gaat wringen.
Aan het eind van de gang Gabriel Lester:
Deze compacte selectie is nog tot en met 3 november te zien in het Boijmans.
Reden bedoel je neem ik aan.