Gisteren zijn Erik en ik voor de verandering maar weer eens naar Amsterdam gegaan. Ditmaal hadden we afgesproken met Aquil van het pamflet PRESENTeert. Overigens, nu 6 nummers voor maar 7 euro. Dus snel er achteraan want met een oplage van maar 500 vis je snel achter het net.
Dus samen met Aquil zijn we vervolgens gaan kijken bij The Best Of Graduates bij Ron Mandos.
Veel werk hadden we natuurlijk al gezien in Den Haag, Amsterdam en Breda, dus leuk te zien wat ze er bij Mandos uit geplukt hebben.
Van KABK, Den Haag: Maarten Peerdeman, Rik Smits, Mirjana Vbraski, Florian van Roekel.Van HKU, Utrecht: Rogier Cloin, Yoeri Guepin, Jasper Griepink, Eline Wessels en Martien van den Hoek. CABK, Zwolle : Ronald Bal en Lydia Woort. Van St.Joost, Breda: Lydia Weijers,Thijs van Gasteren, Anne Geene and Marleine van der Werf. Van AKV Den Bosch: Dennis Amatdjais. En tenslotte, Rietveld Academie : Ruta Butkute, Robin Waart, Dawood Hilmandi, Kerstin Heyen and Kaweh Modiri.
Mogen we hieruit al conclusies trekken? Zwolle en Den Bosch zijn wel erg mager vertegenwoordigd. Ligt dat aan de voorkeur van Mandos of de kwaliteit van de instellingen? Antwoord mag je zelf bedenken.
In elk geval, wij naar binnen, daar begint het met een mooi geluidskunstwerkje van Kerstin Heijen. Heb het natuurlijk niet helemaal af zitten luisteren; maar het ging over kunst en dat is bij de ingang van een galerie wel een mooie plek. Context en werk vloeiden dus mooi samen.
Om de hoek een glaswerk van Rogier Cloin. Ik ben er persoonlijk niet echt van onder de indruk. Het is een boom in glas en zo heet het ook, verder gebeurt er mij te weinig. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de ballen verstand heb van glas?
Vervolgens wat sculpturale werkjes die sterke sfeer neerzetten. Vraag me niet waar het verder over zou gaan.
Foto’s die ik in Den Haag ook gezien had. Prima portretten.
Tekenwerk van Dennis Amatdjais is ook indrukwekkend. Misschien meer te danken aan het formaat dan de beeldende kwaliteiten, maar het werkt wel.
Lydia Weijers uit Breda maakt prachtige foto’s. Het is dat ik sowieso te weinig geld heb, maar zou ik iets kopen, zou het de bovenste zijn. Voor 300 euro excl altijd prima waar voor je geld. Lydia, laten weten als je een keer expo hebt. Komen we zeker kijken.
Het werk van Maarten Peerdeman uit Den Haag hadden we al eerder besproken, Folkert de Jong krijgt concurrentie. Ook mooi dat hij hier weer de ruimte erg naar zich toe weet te trekken zonder te overheersend te zijn.
Het werk van Eline Wessels vind ik minder. Het is goed getekend maar moet het dan weer over brute seksualiteit gaan? Of heb ik dat de afgelopen weken te veel gezien en kan het gewoon niet meer verwerken. In elk geval, wel goed getekend.
Het werk van Martien van den Hoek is veelzijdig en gaat duidelijk experiment met de kwaststreken en verf niet uit de weg. Goed werk waar weinig op aan te merken is.
Overigens, bij WeLikeArt.nl een uitgebreidere en leuke visie over haar werk.
Het werk van Floarian van Roekel was door de plaats waar het hing niet te fotograferen. Slecht van de belichter bij Mandos, jammer voor de lezers hier. Waren namelijk erg mooie schilderachtige foto’s die gezien mogen worden.
Het werk van Anne Maria Geene is erg veelzijdig en doet denken aan een wetenschappelijk project. Verder kan ik er geen touw aan vastknopen. Dat maakt het misschien juist zo goed.
Ook over Rik Smits is al het nodige gezegd op dit blog. Zou ik ook onmiddellijk kopen als ik het geld had. Ontzettend nauwkeurig uitgewerkte tekeningen. Opmerkelijk is ook dat zijn kleinere werken sterker zijn dan dat grote werk. Hij laat dus zien dat het niet enkel het formaat hoeft te zijn. Terecht dat die kleinere werken dan ook al verkocht zijn.
Achterin de gallerie is wat film/video werk dat zich doorgaans niet leent voor fotografie. Het werk van Yoeri Guepin was een uitzondering daarop. De ruimte speelde wel enorm in zijn voordeel. Knappe van dit werk is dat het in 1 oogopslag duidelijk is en daardoor blijft triggeren om te blijven kijken. Sterk werk dus dat, in tegenstelling tot normaal videowerk, in een museale context prima functioneert.
Een werk dat uit de diepvries gehaald moest worden toen we binnen kwamen. Jammer ook weer een veel te donkere ruimte dus niet te fotograferen. Toch een poging gedaan.Het werk van Bal is in elk geval spannend omdat de tijd er mee aan de haal gaat. Is ook het nadeel, hoe verkoop je zoiets?
Helaas dus videowerk en ook een boekwerkje niet laten zien hier.
Uiteindelijk een goede tentoonstelling met veel divers werk met veel diverse ideeën. Of dit dan ook uiteindelijk de mensen zijn die de toekomst gaan bepalen blijft natuurlijk giswerk.
Zie ook Trendbeheer en bij Jack en Jacq
Wat een idioot verhaal bij dit bezoek, mogen we als lezers even zelf onze mening bepalen?
Bedankt gasten!
Rood stickertje betekent verkocht?
@Jordy
Rood stickertje is inderdaad dat het verkocht is.
@Frats Bakker (of wat de echte naam mag wezen)
Dit waren onze/mijn bevindingen van de expositie en het werk. Graag horen we de bevindingen van andere bezoekers. Daarvoor is deze reactiemogelijkheid er ook.
Welk gedeelte van deze review beschouw je als idioot?
Je hebt natuurlijk ook nog de groene stickers in sommige gevallen, hoewel ze ook weleens geel kunnen zijn… Maar er was geen boekje maar wel een prijslijst zo te lezen?
@Martin
Ja er was een prijslijst. Een boekje heb ik niet gezien.
blijft een galerie natuurlijk… meer belang aan prijslijsten dan aan informatie 😉
@Martin
Het is niet alsof ik ze dat kwalijk kan nemen. Er stond overigens genoeg informatie in dat prijslijsten boekje hoor. Titels, materialen en afmetingen en dergelijke, is ook eigenlijk het enige dat je echt nodig hebt.
Nou Niek
Ik bedoel bijvoorbeeld dingen als dit:
Om de hoek een glaswerk van Rogier Cloin. Ik ben er persoonlijk niet echt van onder de indruk. Het is een boom in glas en zo heet het ook, verder gebeurt er mij te weinig. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de ballen verstand heb van glas?
Schrijf er dan niet over als je zelf al aangeeft dat je de ballen verstand er van hebt! Of schrijf er over als je er wel verstand van hebt. Ik vind de toon van het geschreven stukje ook te kort door de bocht. Het lijkt er een beetje op dat jullie met darmklachten en diarree door de presentatie hebben gelopen, te haastig en te snel beoordeeld. Bedoel het niet negatief zie het als iets constructiefs.
Over de presentatie:
Verder vind ik dat het veel te veel gepropt is, vind ik jammer
Het werk van Rik Smits/ Martien van den Hoek en Dennis Amatdjais vind ik goed en dat mag best meer aandacht krijgen. Bij het werk met het kanon en de daarbij behorende schilderijen heb ik sterke twijfels, het refereert te veel aan het werk van een echte meester die onlangs een presentatie had in het Groninger Museum. Misschien heb je hier iets aan?
Vriendelijke groeten,
Frats
@Frats Bakker
Om even jouw voorbeelden aan te halen:
Het glas werk is moeilijk te beoordelen voor mij als schilder/kunstenaar omdat ik weet dat glaskunst een apart gebied is met zijn eigen specifieke voorwaarden omdat het glas is. Daarom zeg ik dat ook. Dat wil niet zeggen dat het vanuit het gewone kunsttheoretische perspectief nies over gezegd mag worden. Indien een glaskunstkenner mij kan uitleggen waarom het wel goed werk nodig ik deze persoon van harte uit dat even te laten weten.
We proberen onze visie te geven en hopen dat lezers getriggerd worden om zelf te gaan kijken. Een werk in het echt zien is volgens mij altijd beter dan enkel een review lezen, dit proberen we ook altijd te benadrukken.
Mocht je er zelf ook naartoe zijn geweest nodig ik je uit om ook een review te schrijven met de bijbehorende foto’s en die naar info@Lost-Painters.nl te sturen. Deze zullen we dan met veel plezier posten.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje onze beweegredenen begrijpelijk gemaakt heb. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. En nog bedankt voor de input.
Met vriendelijke groet,
Niek
Prima review – ik hou wel van die persoonlijke toon.
Wij schrijven vandaag ook over deze Best Graduates show en pikten Martien van den Hoek eruit. Check:
http://www.welikeart.nl/2010/07/29/martien-van-den-hoek-zonder-titel-2010-e-1-280/
Yo Niek,
Ik zie het zo, het is jullie Blog, wij zijn de gasten.
Wij kijken en geven op een nette manier onze mening.
Waar je, denk ik, voor moet uitkijken is om als blogger mensen bij voorbaat al met een mening die show in te laten gaan door bepaalde dingen op een bepaalde manier te beschrijven. tip: maak veel foto’s van werk gerelateerde sappige details, daar houden wij schilders van! Laat de bezoekers dan zelf oordelen op je blog, zo blijft het lekker actief en dan komen er vast meer bezoekers!
Anders krijg je allemaal van die verzuurde jaren ’60 toestanden die je vast wel eens ziet op andere blogs.
Als ik iets tegenkom wat de moeite waard is hoor je het wel.
Aju! Frats
@We Like Art
Dankjewel voor de link, heb hem er bij gezet. Mooie post ook bij jullie.
@Frats Bakker
Dankjewel voor de input en we doen ons best om niet te verzuurd te raken. En hoe meer foto’s hoe beter inderdaad.
Zou je mij kunnen mailen welke blogs je bedoelt (begrijp dat dit niet hier hoeft te staan), begrijp ik jouw visie misschien ook iets beter. Je bent nogmaals van harte uitgenodigd een keer iets in te sturen. Vind ik heel leuk omdat wij ook niet alles kennen en naartoe kunnen.
Ik waardeer deze blogberichten steeds en steeds meer, ook de discussie hierboven! De kunstwereld is wel gebaat bij een flegmatische houding.
Ik wilde graag nog wat kwijt over de reactie op mijn werk. Tijdens deze expositie is het mij overkomen dat de galerie een naam voor mijn werk heeft verzonnen. Juist een naam die alles laat verongelukken dat er in gebeurd! Zeer schaamtelijk en jammer. Ik heb op de opening gezegd wat mijn bezwaren waren en ze zouden de naam schrappen… blijkbaar niet voor publiek!
@Rogier Cloin, ik moet eerlijk toegeven dat het inmiddels lang geleden is, dus ik weet ook niet meer waar de titel te zien was (waarschijnlijk op de prijslijst?)
Het scheelt inderdaad wel veel welke titel je aan een dergelijk werk plakt. Zou je de echte titel nog willen laten weten?
Ik betitel mijn werk veelal niet.
Sommige series werken dragen nummers, deze is een voorloper er van.
Ik betitelde mijn gedichten niet en zo ook mijn beeldend werk niet. Toch jammer dat ik deze blog pas laat las!
@Cloin, ach, kan gebeuren. Wil je graag dat ik de titel weghaal?