De beurs voor hedendaagse kunst in Den Haag bestaat al langer, maar sinds het roer werd omgegooid een paar jaar terug is het vaste prik geworden op de Nederlandse beursagenda. Toegeven, het is niet de meest spannende beurs die je kunt bedenken. Noem het geruststellend, veilig of burgerlijk, het is zoeken naar de scherpe randjes. Die zijn er wel en worden weer ingebracht via de usual suspects zoals met name Heden.
Kwaliteit is er ruim voldoende. Zo is bijvoorbeeld het uithangbord van dit jaar Auke de Vries. Maar ook tref je er werk van onder andere David Bade, Paul Bogaers, Anne Forest, Micha Patiniott, Stephan van den Burg en Hadassah Emmerich. Allemaal kunstenaars die hun strepen verdient hebben.
Vondst van de organisatie is dat alle galeries in 1 gang zitten. Je loopt zo niets mis en overal zeker 2 keer langs als je om je heen blijft kijken. Dat kan ook alleen maar omdat er geen honderden galeries deelnemen, het blijft een behapbare hoeveelheid. Dus mensen verdwalen niet en het blijft overzichtelijk.
Zoals ik eerdere edities ook al zei is het vooral een beurs die het moet hebben van de sfeer en de toegankelijkheid. Hier kopen mensen uit Nederland hun eerste kunstaankoop, niet op de Frieze die nu ook plaatsvind.
Art The Hague is nog tot en met deze zondag te bezoeken bij de Fokker Terminal te Den Haag.
Je bent niet in de voormalige kantoorruimtes naast de hangar geweest? En ook niet achter het gebouw bij Dirty Daisies?
@Bertus, Eh, je bedoelt die ruimtes met grafiek en zo? Die wel, de Dirty Daisies heb ik helaas gemist.
Kritische noot: Het ziet er weer eens uit als ‘Meer van hetzelfde”. Alle galeries in 1 gang te positioneren is misschien anders, maar levert niets op. Ook bij deze beurs zal de organisatie na afloop roepen dat het een succesvolle beurs was opdat er x-duizend bezoekers waren. Wat werkelijk relevant is -hoeveel omzet is er gemaakt en door welk percentage van de deelnemende galeries- wordt niet gerept. Er zijn veel te veel flauwe kunstbeurzen in Nederland (elke ‘stad’ heeft een kunstbeurs of plant er een, een kunstevent, kunstroute, kunstmarkt), en te veel aanbod van hobbyistisch werk onder de noemer ‘kunst’ waardoor het publiek kunstbeursmoe is. De bezoekers komen voor een gezellig middagje struinen (goh wat MOOI!, maar voor mij te duur) maar niet om te kopen. Kortom, ook deze kunstbeurs zal best gezellig zijn, maar voor de deelnemende galeries zal het grosso modo teleurstellend zijn. Veel publiek, geen omzet. De enige die er beter van wordt is de beursorganisatie.
@Godfried, Het zakelijke aspect is niet aan mij, dat is aan de galeries zelf. Het zijn en blijven bedrijven die hun omzet moeten halen. Als ze niet uit de kosten komen staan ze er volgend jaar simpelweg niet meer.
Wat mij betreft hoe meer beurzen des te beter, er is geen enkele reden waarom het namelijk niet zou moeten kunnen met 2400 nieuwe kunstenaars ieder jaar vers van de academie. Verder betwijfel ik of de organisatie er daadwerkelijk rijk van wordt, die heeft ook zo zijn kosten.
Met andere woorden, hoe stimuleer je dat bezoekers werk dat hen raakt ook aankopen? Misschien moet dan die ‘boot-cultuur’ van al die beurzen eens op de schop en bezoekers begeleid en aangesproken worden op hun koopzin?
@Gust, ik geloof dat dat al gebeurt… 😉