Vandaag opende de Art Space bij het Akzo Nobel hoofdkantoor aan de Zuidas in Amsterdam. Het is daarmee de enige bedrijfscollectie die in eigen huis tentoonstellingen organiseert die voor algemeen publiek toegankelijk is.
Hester Alberdingk Thijm (hoofdcurator Akzo Nobel Art Foundation) spreekt
Als je bedenkt dat Akzo Nobel naast het potje keukenzout op je aanrecht ook verantwoordelijk is voor Sikkens verf is kleur een logische thema. De openingstentoonstelling toont dan ook een selectie kunstwerken uit die collectie op dat thema. Over de kwaliteit van de gehele collectie valt weinig te zeggen, de selectie hier is soms simpelweg museaal van kwaliteit met namen als Bernard Frize, Imi Knoebel, Katharina Grosse, Anton Henning, Thomas Houseago om er zo even een paar te noemen.
De werken worden getoond in een compacte dynamische ruimte bij de entree van het pand. Ondanks de beperkte oppervlakte wordt er veel werk getoond zonder dat het krap aanvoelt, het voelt er eerder huiselijk aan.
Bedrijfscollecties zoals deze nemen in het kunstlandschap een prominente plek in. Zo dragen zij een substantieel deel van de kunstmarkt. Het is niet ondenkbaar dat het aantal galeries in Nederland aanzienlijk lager zou zijn als bedrijven geen kunst kochten. Maar ook kun je bedrijfscollecties zien als een alternatief van musea, waar werken eerder in depot belanden dan dat het getoond word. Bedrijven kopen vaak kunstenaars voordat ze museaal van naam zijn en zijn daarmee een belangrijke schakel ook in dat opzicht.
Dat veel collecties voor de buitenwereld zo goed als onzichtbaar zijn heeft natuurlijk te maken met de politieke wind van de afgelopen jaren. De waarde van kunst is lastig te meten en dus impopulair in tijden van massa-ontslagen en bezuinigingen. Een bedrijf dat net mensen heeft moeten ontslaan slaat een slecht figuur als het tegelijk veel geld uittrekt aan kunst. Toch dreigt daarmee het kind met het badwater weggegooid te worden. Niet zozeer kunst, maar alle cultuuruitingen zijn centraal onderdeel van ons menszijn. We werken niet zo zeer voor het geld als doel, we werken om dingen mogelijk te maken met dat geld. En daar komt het, wat zijn onze waarden en normen? Waarom doen we de dingen die we doen. Het is mooi als een bedrijf toont wat haar waarden en normen zijn, of wat ze wil dat haar waarden en normen zijn. Want als het enkel en alleen om geld te doen zou zijn, waarom willen we dan nog vrije tijd?
Akzo Nobel geeft met deze opening aanzet voor een menselijke inkijk van haar bedrijf voor zowel haar eigen werknemers als buitenstaanders. Hulde.
Hier een beeldverslag van wat er zoal te zien is.
Culture of Colours Overzicht
Aisling Hedgecock – Paradise Love Bar – Polystereen en pigmenten, 2006 & Jan Andriesse – Rainbow – 180x403cm Acrylverf op canvas, 2004
Alan Uglow – Untitled – 122x214cm Acrylverf op linnen, 2010
Allard van Hoorn – Skies over Snaefell – 480x750cm 1792 LED’s, aluminium panelen, computer en software, 2012
Axel Hutte – Alakai Swamp – 135x165cm Cprint, 2001
Bernard Frize – Apparition – 155x199cm Acrylverf en hars op canvas, 1998
Elspeth Diederix – Twirl – 172x125cm Cprint, 2006
Frank Ammerlaan – Untitled – 100x75cm Chemicalien op canvas, 2013
Hans op de Beeck – Parade – Full HD met geluid, 2012
Hans Op de Beeck – Vanitas (Variation) 10 – 75x76x46cm Hout en gepigmenteerd gips, 2015
Imi Knoebel – London 1 & London 2 – 50x74cm Acrylverf op plastic, 2003-2010
Jacco Olivier – Hunger – 1,10minuten Video, 2003
Keith Edmier – Snowdrops – Acrylverf, polyviyl was, acrylverf en pollen, 1998
Kevin Bauer – The Blouse She Wore Last Summer – 135x114x190cm Hout, acrylglas, ijzer, keukentrapje, gips en verf, 2014
Krijn de Koning – Work (Office Blocks) – 160x210x140cm Beschilderd hout, 2012
Navid Nuur – Recaptured from the collective – 68x68x240cm & 80x60cm, Piepschuim met lijm en inkt op post-its, 2006-2015
Niek Hendrix – Sisyphus (The Origin of Painting) – 6 maal 120x90cm Olieverf en houtskool op paneel, 2015
Pieter Laurens Mol – The Total Amount – Dubbel glas laminaat met doorzichtige cibachrome, talen structuren met daarin kartonnen pigmentdoosjes, 2003-2004
Pieter Laurens Mol – The Total Amount – Dubbel glas laminaat met doorzichtige cibachrome, talen structuren met daarin kartonnen pigmentdoosjes, 2003-2004 (detail)
Rafael Rozendaal – Into Time 13 09 12 – 120x90cm Lenticular print, 2012
Rob Johannesma – Landscape – 124x135cm Lamdaprint op dibond en plexiglas, 2001
Seet van Hout – Blumenzucht – 290x400cm Acrylverf op canvas, 2006
Shen Chen – Untitled No 91776-13 – 102x81cm Acrylverf op canvas, 2013
Stephan Balkenhol – Man With Gorilla – 159x35cm Wawa hout, 1997
Susan Hiller – Hommage to Marcel Duchamp; Aura (Pink Woman) – 188x127cm Digitale Cprint op dibond, 2011
Thomas Houseago – Untitled – 50x23x28cm Brons, 2000
Toon Verhoef – Untitled – 140x250cm Acrylverf en olieverf op canvas, 2008
William Monk – Untitled (Orange Moon) – 35x55cm Olieverf op canvas, 2014
Culture of Colors, Colors of Fame Overzicht
Andy Warhol – Queen Beatrix of the Netherlands – 100x80cm Zeefdruk, 1984 & Berend Strik & Anton Corbijn – Mandela Landscape – 92x93cm Borduursel op foto, 2011
Emo Verkerk – Staatsieportret ten voeten uit – 100x80cm Olieverf op linnen, 2013
Ina van Zyl – Politician – 75x60cm Olieverf op linnen, 2010
Michael Raedecker – Cover (2) – 185x185cm Olieverf, acrylverf en draad op canvas, 1996
Deze tentoonstelling is te zien bij de Art Space van Akzo Nobel aan de Zuidas te Amsterdam.
Gerelateerd
Mooi artikel. Warmte voor de kunst.
Prachtige collectie. Warmte voor de kunst.
Weer een mooi beeldverslag, Niek ! Lijkt me een bezoek waard !
Mooi beeldverslag, Niek ! Lijkt me zeker een bezoek waard !
Ziet er geweldig uit.
Mooi initiatief. kom heel graag eens kijken!
Goede tekst en idem verslag Niek, belangrijk en goed dat dit gebeurt !
Laten we hopen dat Akzo Nobel een startschot heeft gegeven voor een cultuur waar deze initiatieven warm worden onthaald, precies zoals hier is gebeurd.
Zag ook nog een mooi zes-luik van jouw hand voorbij komen 🙂