Vandaag opende ArtRotterdam, dit jaar een beurs met een opvallend open karakter. Waar het een paar jaar geleden aan de hermetische kant was, heeft het daar dit jaar totaal geen last van. En er worden risico’s genomen in de keuze van het werk. Niet alles is even veilig en dat maakt de beurs ook als geheel spannender.
0gms, acb Gallery, Akinci, Paul Andriesse, Anyspace, Willem Baars Art Consultancy, Albert Baronian, van den Berge, Johan Berggren, Boetzelaer – Nispen, Brand New Gallery, Cokkie Snoei, Cosar HMT, dépendance, Galerie Dix9, De Expeditie, Flatland Gallery, Fruit and Flower Deli, Grimm, Juliette Jongma, Kisterem, van Krimpen, Wouter van Leeuwen, Wilfried Lentz Rotterdam, Lumen Travo, Luttgenmeijer, Ron Mandos, Alessandro de March, Kunsthandel Meijer, Kai Middendorff Galerie, Meessen De Clercq, van der Mieden, MOT International, Neue Alte Brucke, Office Baroque, Onrust, P74 Gallery, Phoebus, RAM, Ramakers, Reuten Galerie, David Risley Gallery, Rokeby, Gabriel Rolt, Rotwand, Schau Ort, Slewe, Sommer & Kohl, sorry we’re closed, Barbara Seiler, Stigter van Doesburg, tegenboschvanvreden, Tenderpixel, TORCH, Upstream, Van Zijll Langhout / Contemporary Art, Vilma Gold, VIVID, Vous etes ici, Fons Welters, West, Martin van Zomeren
En solo’s bij New Art Section;
Samy Abraham, Rolando Anselmi, Apice for Artists, Base-Alpha Gallery, Figge von Rosen Galerie, Jeanine Hofland Contemporary, Emmanuel Hervé, Klemm’s, Martin Kudlek, Nettie Horn, Ricou Gallery, Federica Schiavo Gallery, Torri, waterside contemporary, Works|Projects
Met al die satelietbeurzen laat ArtRotterdam duidelijk zien waar het begonnen is, namelijk bij ArtRotterdam. Erg prettige en goede beurs met net als alle voorgaande jaren veel bekenden maar ook nieuwe frisse ontdekkingen. Een beeldverslag.
Sara Barbosa de Campos presenteert een solo waarbij de werken niet opdringerig zijn en je zelf er bijna zo voorbij zou kunnen lopen.
Heel opvallende optische werken van Florian & Michael Quistrebert
Een brandende Erasmus, helaas onbekende maker.
Ook de solo van Sinta Werner maakt veel indruk maar leent zich helaas niet voor het fototoestel.
Mocht je je afvragen wat al die mensen met helmpjes doen, dat is onderdeel van een performance van Pieterjan Ginckels.
Opvallend mooie werk van Lon Goldin, er hangt ook een grote versie naast maar de kleine is stukken sterker.
Michiel Ceulers hangt bij meerdere galerien, maar hier hingen er twee heel sterke op stock.
Een opvallend groot werk van Philip Akkerman, ik gok 100×100 cm? Hij laat in elk geval zien ook op groot formaat topwerk te kunnen leveren.
Bij West een haarscherp film-vierluik. Daar mag je best wat tijd voor nemen.
Oftewel een heel erg goede editie van ArtRotterdam die zeer zeker de moeite waard is.
Leuk, die opsomming van alle meewerkende galeries, maar het is een onleesbare brei. Doe liever een link naar de site van de beurs. Nu commenteer ik alweer voordat ik nog maar iets inhoudelijks van je gezien of gelezen heb. (Dat ligt ook wel aan mij, natuurlijk:)
Je hebt nomdedju weer veel erg mooie kunst voor ons mogen bekijken en fotograferen en bewerken! Dank je wel:) Ik wilde het bij de wilde beurzen op Katendrecht houden, vrijdag en zaterdag, maar…
En die grote Philip Akkerman ziet er uit als een 21e-eeuwse Rembrandt.
@Henkjan, Het verhaal op Katendrecht is leuk, maar het draait echt om deze beurs. (En al ga je maar kijken voor die Akkerman 😉 )
Dank, wederom een mooi verslag..
@Erik, Dank en graag gedaan.
the wonderful photo’s at alessandro de march (now tagged ‘unknown artist’) are by maura biava. maura biava also has for this occasion made a special edition for (and at) printroom. printroom is located at the projections site, las palmas lobby.
@Ewoud, Thanks for the correction. 🙂
He Niek, heb je het idee dat Art Rotterdam PROJECTIONS een sidebeurs is, of lees ik over je verslaggeving heen. i weet wel dat je het niet zo op film hebt, maar toch zullen et lezers zijn die dit wel willen weten…
@Hans, Working on it 😉 verdient aparte aandacht!
Jaja, 2 dagen: 6 beurzen.. Het is me gelukt..
Mijn persoonlijke noot:
Re: is aangenaam gezellig van boven naar halverwege beneden. RAW is rauw, iets rommelig, China expo schept bij binnenkomst verwachtingen die niet geheel waar worden gemaakt. Object is erg klein maar ook fijn voor designliefhebbers. Art Warehouse is net een gewone beurs, bovenverdieping lijkt wat hap en snap ingericht te zijn. Art Rotterdam viel tegen: vooral het ‘hippe’ vrijdagmiddag-patat-eten-met-bubbels was hinderlijk irritant en galeriehouders veelal ongeïnteresseerd in elkaar gezakt. Projections: een aanrader!(Maakte de entreeprijs voor Art Rotterdam weer wat goed.) Terwijl het door de meeste beursgangers wordt overgeslagen! Prospect heb ik overgeslagen..Echt talent zien we volgend jaar weer op de andere beurzen 😉
En mijn voeten waren beurs..
@Erik,
Zo, flink doorgelopen. Ben het in grote lijnen met je eens. Al kan ik me niet herkennen in het ArtRotterdam gedeelte, wel in Projections want dat is inderdaad heel erg goed. En Prospects, daar schrijf ik zo direct een stukje over, want dat was een afgang voor de talenten in kwestie.