Het is inmiddels al weer de tiende editie van Art in Redlight in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Art in Redlight profileert zich als een Independent Art Fair en dat dekt de lading redelijk. Het is in die zin vergelijkbaar met Re:Rotterdam waar ook kunstenaars een ruimte konden huren om zichzelf te profileren onder hun eigen voorwaarden.
Ik ben als kunstenaar geen voorstander van het betalen om je werk te laten zien. Zeker niet in galeriecontext, dan verdient de galerie al geld aan het feit dat je als kunstenaar werk toont en is verkoop eerder mooi meegenomen dan noodzaak. Toch zou ik dat voor evenementen als deze niet zo radicaal willen stellen. Sterker nog, ik kan me indenken dat een evenement zoals deze voor sommige kunstenaars die buiten het reguliere galeriesysteem functioneren een heel interessante manier kan zijn om toch een soort zichtbaarheid te genereren bij een breder, maar kwalitatief, publiek.
Evenals bij Re:Rotterdam zijn er niet alleen individuele kunstenaars, maar ook kleine collectieven (zoals New Sculpture Departement) en galeries (een hele rits waaronder niet de minsten zoals Nouvelles Images, Flatland en Torch). Dit zorgt niet alleen voor een stijging in kwaliteit maar ook voor mogelijke interacties tussen de kunstenaars en galeries in kwestie. Het kan voor kunstenaars die dat willen een opstapje zijn naar het galeriecircuit.
Kwalitatief is de kunst wat je ongeveer van een evenement als dit mag verwachten. Het is een veelzijdige selectie met verrassingen in zowel positieve als negatieve zin. Het is verder eigenlijk weinig anders dan een gewone beurs. Hier zijn alleen opvallend meer solo-presentaties. Al met al is Art in Redlight een bezoekje waard.
Art in Redlight is te bezoek van zaterdag de 27e tot dinsdag de 30e.
Met Anna Barbara Kolbe op de overzichtsfoto 😉
goed initiatief
Als beginnende verzamelaar een plek waar je bijzondere ontdekkingen kan doen. De met de intimiteit van (zelf)moord gepreoccupeerde Airco Caravan heeft een bijzonder schokkende gobelin. Een vermengd portret van dictatoren die meer dan 100.000.000 doden op hun geweten hebben.
Absoluut de moeite waard! Elisabeth ter Borg