Aan het begin van dit jaar zag ik in De Hallen de solopresentatie van Roger Hiorns. Daar bleek hij in een poetisch nihilisme de absolute betekenis van objecten te ondermijnen. Een motor is die motor. Door het ding zo specifiek te maken en helder ontstaat er een rijkdom in betekenis. In zekere zin is het werk steeds zowel alles als niets. Want het is de hele betekenis van die motor, maar het blijft ook dat object.
Ik keek dan ook met verwachting uit naar de solo presentatie bij Annet Gelink. In de hoop nieuw werk te zien en ook dat hij zichzelf in een behapbaardere ruimte wist te overtreffen dan wat hij in de museale context van de Hallen deed. De ruimte is compacter en dus is deze overzichtelijker.
Maar in plaats een poetisch nihilisme te tonen, toont hij een armoedig nihilisme. Er hangen/staan een tiental schuimmachines. Qua concept allemaal gelijkwaardig. Kleine veelal formele aanpassingen en andere materialen geven de suggestie dat het een ander object is. Het is ook wel een ander object, maar conceptueel wordt het werk niet spannender. Het blijven schuimmachines.
Op zichzelf bekeken is 1 schuimmachine een geniale vinding, het schuim past conceptueel perfect bij de poezie die Hiorns lijkt op te zoeken. En dat er eventueel 2 of 3 te zien zijn binnen een grotere tentoonstelling is geen probleem. Maar dat het in feite enkel een galerie vol is met van die schuimmachines lijkt maar één ding te zeggen; uitverkoop.
Zie hier de enorme rijkdom (of armoede) aan veelzijdigheid van de schuimmachines en oordeel zelf.
In The Bakery hing er nog 1 van plastic, maar ook gelukkig nog een ander werk. Een schaalmodel van Hiorns zijn ambitie om op ieder continent een 747 te begraven en toegankelijk te maken voor bezoekers. Dat klinkt tenminste spannend.
De presentatie is nog te zien tot en met 2 november bij Annet Gelink te Amsterdam.
Topwerk !
@Dave, heb je het stuk verder wel gelezen dan?
Ik ben goed in staat om zelf mijn mening te vormen, Niek .
@David, dat betwijfel ik niet, maar alleen melden dat het topwerk is, is gezien de context een beetje vreemd. Afgezien van het feit dat ik het een erg goede kunstenaar vind en de werken op zichzelf bekeken ook, vind ik deze presentatie teleurstellend.