Het is al weer een poosje geleden dat we er geweest zijn, maar toch maar eens posten. Het was een warme dag in Amsterdam. Eigenlijk gingen we voor interview met Ceulers. En vervolgens was het plan om even naar GRIMM te gaan voor Dordoy. Michiel Ceulers liet weten graag met ons mee te gaan en zo gingen we dus met zijn drieën naar GRIMM.
Wat we er nu eigenlijk van vinden, het is te veel en te veel verschillend. Ook al is er een centraal thema; piraten. Enige uitleg over dat thema had het misschien beter gemaakt al weet ik dat niet zeker. Natuurlijk is het voor Dordoy dolle pret geweest om de ruimte helemaal te vullen, maar misschien had hij er beter aan gedaan wat minder te presenteren of in elk geval meer werk dat in de zelfde lijn ligt. Nu leid het werk namelijk van elkaar af.
Tot zover de nadelen. Er was namelijk ook van alles goed. Die nerveusheid van die overvloed kan namelijk ook juist zijn intentie zijn geweest. Zo schildert hij namelijk ook, veel krassen met 1 en dezelfde penseel. Veel felle kleuren met veel contrast. Dan zijn er nog alle verschillende benaderingen, van abstracte schilderwerken tot grote art trouvé tot bijna illustratieve werkjes. Daardoor heerst er en en al verwarring en als dat de intentie is, is hem dat helemaal gelukt. Als de werken 1 voor 1 bekeken worden, blijkt veel werk goed te zijn.
Bij de ingang, mooi abstract werkje waarmee het effect gemaakt is door de kwaststreken op de wassen ondergrond.
En wat piraten. Beloofd veel bij de ingang.
De gang doorlopen; een hangmatje van schildersdoek en een print werk. Hier wordt de veelzijdigheid al verwarrend want hoe verhoud het ene nu tot het andere?
Vanaf dan de grote ruimte waarin het niet inzichtelijker wordt. Licht op de schilderijen was overigens aan de krappe kant, meer licht kon geen kwaad.
Stoeltje is blijkbaar ook een werk op zich. Ik dacht aanvankelijk dat het decoratie was voor extra sfeer, maar bedacht me al snel dat dat ook serieus werk was. Ik was en ben het spoor bijster.
Met dan achter je dit gigantische lichtobject, de link met de piraten is het feit dat het een papegaai zou kunnen zijn?
Een werk dat me nogal bekend voorkwam. Hier de versie van Dordoy
En hier de versie die ik uit een alchemie boek kende. Niet dat alchemie niet in de kunst thuishoort, maar hoe verhoud dit zich tot piraten?
Dan nog wat abstract expressionistische doekjes, ook erg goed en past mooi bij het abstracte werk bij de ingang.
En ten slotte nog een ruimtelijk verstopt werkje.
Was het een goede tentoonstelling? Dat misschien niet, het was vooral erg verwarrend en onoverzichtelijk. Was het inspirerend? Dat zeker. Was het de moeite waard? Ook zeker.
Mocht je dus nog tijd hebben om dit weekend naar GRIMM te gaan, zeker doen.
Loop dan ook meteen even naar de Galerie van Ron Mandos voor de Best of Graduate show waar morgen een post van komt.
Press Release en artikel (via Just Quist);
GRIMM presenteert PIRATES, een solotentoonstelling van Alex Dordoy
Opening: 26 juni 2010 van 17 tot 19 uur, in aanwezigheid van de kunstenaar. In PIRATES, zijn eerste solotentoonstelling bij GRIMM, presenteert Alex Dordoy nieuwe installaties, sculpturen en schilderijen. De titel van de show PIRATES verwijst naar zijn interesse in het concept van de heroïsche ontdekkingsreiziger die de wildernis intrekt, als een metafoor voor de existentiële spanning tussen het individu en de wereld. ‘De drijvende kracht achter mijn werk is nieuwsgierigheid naar materiaal experimenten – een reis naar datgene wat je niet kunt bedenken of verzinnen, een zoektocht naar schatten.’ Aldus Dordoy.‘Alex Dordoy springt er uit als opkomend talent. Hij heeft een losse, haast achteloze manier van schilderen, alsof een verzameling vlekken als vanzelfsprekend een samenhangend geheel vormt,’ schreef Rob Perrée al in 2008 in Kunstbeeld. Dordoy’s werk balanceert op de grens tussen figuratie en abstratie. Opnieuw is er werk te zien dat doet denken aan films die nooit getoond zijn: beelden waarbij je je als toeschouwer afvraagt wat ervoor kwam en wat erna zal gebeuren, Toch slaat hij bij deze tentoonstelling een meer abstracte richting in. Als de mast van een piratenschip torent een installatie van vloer tot plafond boven ons uit in de voorruimte van de galerie,. In de achterruimte maakt Dordoy gebruik van een houten vlot als vloer, gemaakt door Siobhan Tattan: een gebaar van piraterij van iemand anders zijn werk. Het hout op de vloer versterkt bovendien de associatie met het dek van een schip. De figuratieve schilderijen hieromheen functioneren als illustraties van het overkoepelende thema van Dordoy: onderzoeken, toeëigenen en transformeren.
De van origine Schotse ALEX DORDOY (1985) woont en werkt op dit moment in Amsterdam, waar hij studeert aan De Ateliers. Eerder dit jaar was zijn werk te zien in de Scottish National Gallery of Modern Art in Edinburgh en in een solotentoonstelling voor Grimm op Art Brussels. In 2009 had hij zijn eerste grote solotentoonstelling WINNER bij The Modern Institute in Glasgow.
Ik heb deze expositie in Grimm ook gezien. Belachelijk slechte tentoonstelling met ‘de piraat’ als alibi voor allerlei quasi-achtige citaten en uitspraken.
Hey Huub.
Om het regelrecht slecht te noemen, viel nog wel mee. Werk voor werk vond ik het best te doen, al is het thema dubieus. Zou best wel eens van Dordoy zelf horen wat precies de bedoeling is.
het roerde mij om de een of andere reden.
@Jq Helemaal met je eens, er broeit wel iets in zijn werk. Het lijkt er op alsof het er nog niet helemaal uit wil komen. Ik had het er ook nog met Aquil van PRESENTeert over. Die stelde, terecht, dat Dordoy in elk geval wel lef getoond heeft. Daar ben ik het ook mee eens.
Ben net op het laatste moment geweest.
Het getuigt zeker van enig lef om (hoewel goed geschilderd) een wat onsamenhangende expo neer te zetten.
Wat mij vooral opviel is de algehele sfeer van onderzoek.
De jongen zit momenteel op De Ateliers en maakt gebruik van die mogelijkheid om te experimenteren. Dat het thema voortkomt uit een fascinatie voor ontdekkingreizigers, piraterij etc. is een beetje dun, misschien meer een aanleiding om aan de slag te gaan.
Persoonlijk vond ik zijn werken 2 jaar geleden bij Grimm wat losser. Zijn illustratieve schilderijen zaten dik in de verf, bijna geforceerd. Als ik die vergelijk met de abstracte werken aan de andere kant van de zaal en de beschilderde objecten dan zijn die meer open en los.
Ben benieuwd wat deze schilder in de toekomst nog meer gaat brengen.
@Marcel van den Berg,
Helemaal mee eens. Al moet ik eerlijk toegeven zijn show 2 jaar terug niet in het echt gezien te hebben. Maar inderdaad erg benieuwd wat hij in de toekomst gaat brengen.